Hållbar produktinnovation, 15 hp
Sustainable Product Innovation, 15 credits
Kurskod: MT8021
Akademin för företagande, innovation och hållbarhet
Nivå: Avancerad nivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-18 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (A1N)Behörighetskrav
75 hp maskinteknik och 15 hp matematik. Kurserna Innovationsprojekt 7,5 hp och Produktionssystem 7,5 hp. Engelska 6. Undantag ges för kravet på svenska.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i programmet Civilingenjör i maskinteknik, hållbar design och innovation.
Kursen ges som fristående kurs.
Mål
Kursens mål är att studenten ska utveckla kunskaper om och förståelse för hur nya produkter ska utvecklas för att produkten och materialet ska kunna ingå i en hållbar livscykel. Studenten ska vidare tillägna sig insikter om hur lagstiftning, standarder, utformning samt materialval påverkar utvecklingen av nya produkter i strävan efter en cirkulär ekonomi.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för hur grundläggande teorier och globala trender påverkar utvecklingen av produkt- och produktionssystem
- redogöra för valet av design- och konstruktionsmetoder och hur man arbetar med dessa i utvecklingen av hållbara produktsystem
Färdighet och förmåga
- med globala trender och livscykelperspektivet som utgångspunkt kunna implementera kunskap om social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet för att utveckla innovativa produktionssystem
- följa produktstandarder, lagar och förordningar tillämpliga inom området
- utforska, konceptualisera och konstruera produkter och system med utgångspunkt ifrån användarens och samhällets behov, teknikens möjligheter och begränsningar, och andra hållbarhetsaspekter
- verifiera och validera produkter och system utifrån såväl tekniskt- som hållbarhetsperspektiv
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- bedöma olika systems påverkan på människans förmåga att använda dem
- bedöma och värdera produkter och system med avseende på teknisk funktion, ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet
Innehåll
- Hållbara innovationsstrategier för produktutveckling i företag
- Trendanalys
- Avancerade design- och konstruktionsmetoder
- Normkritisk design
- Validering och verifiering av produkter och system
- Produktstandarder, produktsäkerhetslagen och arbetsmiljölagar
- Hållbarhetsanalys utifrån miljö-, social- samt ekonomisk hållbarhet kopplade till produktspecifikationer.
- Produktinnovationsprojekt
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisning sker genom föreläsningar, workshops, seminarium och handledda praktiska moment/laboration i samarbete med ett företag. Detta innebär att studenten arbetar med projekt som genomförs i grupper där fokus ligger på att utveckla produkter med särskild betoning på livscykelperspektiv, teknisk funktion samt ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras genom skriftlig och muntlig presentation av resultatet från ett grupparbete i produktinnovationsprojektet, presentation och utställning av laboration utfört i samarbete med Stena Recycling. Seminarium om norm kritisk design, individuell inlämning i avancerad konstruktionsmetod, inlämningsuppgift i produktstandarder samt individuell skriftlig reflektionsrapport kring hållbarhetsanalys design.
2401: Produktinnovationsprojekt, 9 hp
Sexgradig skala, bokstavsbetyg (FA): Underkänd (F), Tillräckligt (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B), Utmärkt (A)
2402: Presentation och utställning, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2403: Inlämningsuppgift - produktstandarder, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2404: Seminarium - normkritisk design, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2405: Avancerad konstruktionsmetod, 2 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2406: Reflektion kring hållbarhetsanalys, 0,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Björk, Karl. Formler och tabeller för mekanisk konstruktion. Karl Björks förlag
EDU Learning space. Dassault Systemes, digital material
Ehrnberger, Karin., Räsänen, Minna & Ilstedt, Sara. Visualising gender norms in design: Meet the mega hurricane mixer and the drill dolphia. International Journal of design. Vol 6 (2012) nr 3.
General product safety Directive 2001/95/EC
Lilley, Debra. Design for sustainable behaviour: strategies and perceptions. Design Studies. Vol 30 (2009) nr 6, s. 704-720.
Lundkvist, Bo. Ritteknik. Esselte Studium, senaste utgåvan
Maropoulos, Paul & Ceglarek, Darek. Design verification and validation in product lifecycle. CIRP annals, Vol 59 (2010) nr 2, s. 740-759.
Ohlson, Fredy. Princip- och Primärkonstruktion. Digitalt material, LTH.
Ulrich. Karl & Eppinger, Steven Produktutveckling, konstruktion och design. senaste utgåvan
Wikberg- Nilsson, Åsa., Ericson, Åsa., Törnlind, Peter. Design: process och metod. Häftad, senaste utgåvan
Williams, Gareth. Design: An essential introduction. Goodman Fiell, 2015