Examensarbete i sociologi, 15 hp
Thesis in Sociology, 15 credits
Kurskod: SO6001
Akademin för hälsa och välfärd
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-27 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Sociologi, Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen. (G2E)Behörighetskrav
Sociologi (1-60) 60 hp.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i programmet Samhällsförändring och social hållbarhet 180 hp.
Mål
Kursens övergripande mål är att utveckla studentens förmåga att självständigt genomföra sociologiska undersökningar och analyser och presentera dessa i ett vetenskapligt arbete. Vidare är målet att studenten fördjupar kunskaper om ämnets vetenskapliga grund och samtida forskningsfält samt färdigheter för att genomföra ett mindre vetenskapligt arbete inbegripet teori- och metodval samt konstruktionen av en relevant sociologisk problemformulering.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- motivera, redogöra för och diskutera valda teorier och metoder i anslutning till eget vetenskapligt arbete
Färdighet och förmåga
- utifrån tidigare forskning, sociologisk teori och en fördjupning i avgränsade forskningsfält självständigt formulera en sociologisk relevant problemformulering inom fälten social sammanhållning, livsvillkor och makt som går att undersöka med vetenskapliga metoder
- självständigt planera och genomföra en vetenskaplig undersökning som utifrån utvalda teorier och metoder inbegriper sociologisk samhällsanalys av insamlade data
- muntligt och skriftligt presentera ett eget vetenskapligt arbete samt bedöma andras arbete utifrån vetenskapliga principer
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- problematisera och kritiskt granska egna och andras vetenskapliga arbeten med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
- visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används samt ta ansvar för sin egen kunskapsutveckling
Innehåll
Kursens huvudmoment består i att genomföra en sociologisk undersökning och på basis av den författa ett vetenskapligt arbete. Det innebär att under handledning formulera en sociologiskt relevant problemformulering, att med hjälp av en litteraturanalys inom det valda området forskningsanknyta studien, planera undersökningsdesign och genomföra insamling av data samt att bearbeta och göra en sociologisk samhällsanalys av dessa data. Det vetenskapliga arbetet försvaras på examinerande seminarier, med respondent- och opponentskap.
Undervisningsspråk
Undervisning
Kursens undervisning sker i form av handledning.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras genom skriftligt vetenskapligt arbete individuellt med tillhörande opponent- och respondentskap med obligatoriskt deltagande.
Handledning av examensarbete ges under kursens gång och i den omfattning som respektive akademi har bestämt. Har studenten behov av ytterligare handledning efter kursens slut, kan akademichef besluta om ytterligare handledningstid under ett år. Därefter ska studenten ges betyg på examens-arbetet oavsett om arbetet är avslutat eller ej.
Om studenten får betyget underkänd har studenten rätt till ytterligare fyra examinationstillfällen.
2201: Uppsats och seminarier, 15 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Litteratur väljs i samråd med handledare.
Rekommenderad litteratur:
Alvesson, Mats & Sköldberg, Kaj. Tolkning och reflektion: vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod. 3 uppl. Studentlitteratur, 2017 (urval enligt anvisning)
Rienecker, Lotte. Problemformulering. Liber, 2016.
Sjöberg, Katarina & Wästerfors, David (red.). Uppdrag Forskning. Liber, 2008 (urval enligt anvisning).
Swedberg, Richard. The Art of Social Theory. Princeton University Press, 2015 (urval enligt anvisning).