Sök Stäng
Kursplan

Utveckling av nya varor och tjänster, 7,5 hp

Development of New Goods and Services, 7.5 credits

Kurskod: IE2014

Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-18 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav. (G1N)

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet (med undantag för kravet på svenska) + Engelska 6.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ges som fristående kurs.

Mål

Målet med kursen är att studenten utvecklar teoretisk och praktisk kompetens att väl genomföra och leda processer för utveckling av nya produkter och tjänster genom att den innehåller många upplevelsebaserade moment samt teoretiska undervisningmoment.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • definiera och beskriva grundläggande metoder, aktiviteter och pro­cesser som kommer i fråga vid utveckling av tjänster och/eller varor


Färdighet och förmåga

  • visa en fördjupad förståelse för de metoder, aktiviteter och pro­cesser som användas vid utveckling av tjänster och/eller varor
  • visa förmåga att praktiskt använda metoder vid utveckling av en tjänst och/eller vara
  • visa färdighet i att presentera sitt resultat i tal och skrift


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • visa förmåga att reflektera över produktutvecklingen i relation till hållbar utveckling och de stora globala utmaningarna

Innehåll

Kursen innehåller fem block som kan sägas lomma i kronologisk ordning. Det vill säga de fem blocken motsvarar fem steg i en produktutvecklingsprocess. Varje steg innehåller såväl konkreta metoder, praktiska fall, samt kritisk reflektion till valet av metoder och genomförandet av dessa.

Vidare reflekterar studenten över hur hållbarhetsaspekterna och FN:s hållbarhetsmål kan integreras i utvecklingsprocessen. De fem stegen är:

  • Produktutvecklingsstrategi
  • Användarstudier
  • Idé- och konceptutveckling
  • Kriterier och utvärdering
  • Visualisering och presentation

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs på engelska.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och handledning.

Undervisningen bedrivs på engelska.

Betygsskala

Sexgradig skala, bokstavsbetyg (FA): Underkänd (F), Tillräckligt (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B), Utmärkt (A)

Examinationsformer

Examination sker genom en individuell skiftlig tentamen samt skriftliga uppgifter som består av ett grupprojekt, som presenteras skriftligt och muntligt samt en individuell vecko blogg.

2001: Tentamen, 3,5 hp
Sexgradig skala, bokstavsbetyg (FA): Underkänd (F), Tillräckligt (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B), Utmärkt (A)

2002: Projekt, 3 hp
Sexgradig skala, bokstavsbetyg (FA): Underkänd (F), Tillräckligt (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B), Utmärkt (A)

2003: Veckoblogg, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Cooper, Robert G. Winning at new products. 5th edition.,Cambridge, MA: Perseus Publishing, 2017 eller senaste upplaga


I övrigt tillkommer litteratur och artiklar som studenten själv ska söka upp för att kunna genomföra uppgifterna i kursen.