Sök Stäng
Kursplan

Metod och uppsats inom hälsopedagogik, 15 hp

Method and Thesis in Health Education, 15 credits

Kurskod: HP4001

Akademin för hälsa och välfärd

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-07 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Hälsopedagogik, Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G1F)

Behörighetskrav

45 hp varav 30 hp inom huvudområdet hälsopedagogik.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i programmet Hälsopedagogiskt program 180 hp.

Mål

Kursens mål är att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper om vetenskapliga metoder i relation till utformandet av en studie med fokus på samhällsutmaningar inom hälsoområdet. Vidare är målet med kursen att studenten tillämpar analysmetoder för bearbetning av data samt reflekterar kring etiska aspekter i en studie. Ett ytterligare mål är att kunna granska, värdera och diskutera det egna och andras vetenskapliga arbeten, och att på ett korrekt sätt kunna presentera vetenskaplig information.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • redogöra för aktuella samhällsutmaningar inom hälsoområdet utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt
  • redogöra för olika vetenskapliga metoder inklusive centrala begrepp



Färdighet och förmåga

  • utforma en plan för ett vetenskapligt arbete relevant för aktuella samhällsutmaningar inom hälsoområdet med beaktande av etiska överväganden
  • utföra analyser utifrån vetenskaplig metod och tolka samt rapportera resultaten i en uppsats
  • skriftligt och språkligt korrekt rapportera en studie


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • motivera och kritiskt reflektera kring etiska överväganden inom den egna och andra studenters studier
  • kritiskt granska, värdera och diskutera den egna studien och andra studenters studier
  • kritiskt reflektera över och identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens inom hälsopedagogiskt område

Innehåll

I kursen introduceras studenterna till relevanta vetenskapliga metoder i förhållande till hälsopedagogik. I kursen upprättar även studenterna en plan för ett vetenskapligt arbete med fokus på aktuella samhällsutmaningar inom hälsoområdet och därefter genomför en studie. Studien dokumenteras enligt de riktlinjer som gäller för Hälsopedagogiskt program. I kursen ingår även värdering och diskussion kring det egna bidraget i kursen så väl som granskning och opposition av annat vetenskapligt arbete.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Kursens undervisning sker exempelvis i form av föreläsningar, seminarier och handledning, vid campus samt via högskolans lärplattform.

Betygsskala

Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Examinationsformer

Kursen examineras genom tre moment. Det första momentet innebär att formulera ett forsknings PM som utgör utgångspunkt det vetenskapliga arbetet inom ramen för kursen. Den individuella onlinetentamen behandlar kvalitativa och kvantitativa forskningsansatser. Examination tre innebär att skriva ett vetenskapligt arbete, samt att genomföra ett vetenskapligt seminarium som både opponent och respondent.

För att få betyget VG på kursen krävs VG på examinationsmomenten Individuell onlinetentamen (5 hp) samt Uppsats inklusive seminarium (9 hp).

2501: Forsknings-PM, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2502: Digital tentamen, 5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

2503: Uppsats inklusive seminarium, 9 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Ahrne, Göran. & Svensson, Peter. Handbok i kvalitativa metoder. Liber, Senaste upplagan


Djurfelt, Göran, Larsson, Rolf & Stjärnhagen, Ola. Statistisk verktygslåda I. Studentlitteratur. Senaste upplagan.


Ejlertsson, Göran. Enkäten i praktiken. Studentlitteratur. Senaste upplagan.


Vetenskapsrådet. God forskningssed, 2017. Tillgänglig via internet.



Ytterligare litteratur tillkommer.