Energisystem för hållbar utveckling, 7,5 hp
Energy Systems for Sustainable Development, 7.5 credits
Kurskod: MX4024
Akademin för företagande, innovation och hållbarhet
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-25 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Miljövetenskap, Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G1F)Behörighetskrav
15 hp miljövetenskap.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i Miljö, innovation och hållbarhet.
Mål
Kursens mål är att studenten utvecklar en förståelse för vad energi är och för energins roll i samhället. Framförallt ska studenten utveckla förståelse för vilka de förnybara energikällorna är, hur de fungerar och deras betydelse för ett hållbart energisystem. Målet är även att en förståelse utvecklas för traditionella och fossila energikällor som kol, olja, naturgas och kärnkraft.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för vad energi är och hur energi mäts samt förstå skillnaden mellan effekt och energi
- beskriva vilka problemen med traditionella energisystem är och hur vi ska uppnå en mer hållbar energiförsörjning
- redogöra för hur mål, direktiv och ekonomiska styrmedel påverkar energisektorn i samhället
Färdighet och förmåga
- tillämpa grundläggande metoder för analys av energisystem och olika energibärare med avseende på energikvalitet, tillgänglighet, miljöprestanda, hållbarhet, ekonomi och jämställdhet
- tolka och värdera vetenskaplig litteratur om olika energiformer och energisystem
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- diskutera och argumentera för olika energisystemlösningar och deras användbarhet och bidrag till hållbar utveckling
- kritiskt granska olika hållbarhetsaspekter och målkonflikter inom energiområdet
Innehåll
Som grund för att förstå vad energi är förklaras termodynamikens och fysikens lagar med avseende på energi och enheter för mätning av energi samt energins oförstörbarhet (termodynamikens första lag) och förluster vid omvandling (termodynamikens andra lag).
Begrepp som termodynamik, energikvalitet, energiomvandling, energibärare samt energins flöden i naturen tas upp under kursen. Hur energisystemen ser ut idag och hur de behöver förändras i Sverige och internationellt analyseras och diskuteras. Översiktligt behandlas teknologier för fossil energi och kärnkraft men huvudfokus ligger på teknologier för förnybar energi (sol, vind, vatten) och användningen av dessa. Vidare inkluderas även framställning av biobränslen och fjärrvärme ur avfallsresurser.
Energisystemen diskuteras ur ett holistiskt perspektiv där också mångfalds- och genusperspektiv inkluderas. Vidare behandlas framtidsscenarier och utmaningar – klimatet, transporter och oljekriser. Vilka mål och direktiv som finns för energianvändning idag samt till dessa kopplade styrmedel tas upp under kursen.
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, övningar, seminarier och ett studiebesök.
Betygsskala
Examinationsformer
Examination sker genom skriftlig tentamen och aktivt deltagande på seminarier.
2001: Skriftlig tentamen, 6 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2002: Seminarier, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Sidén, Göran. Förnybar energi. Ssenaste upplagan Studentlitteratur
Cunningham, William. Environmental Science – A global concern, senaste upplagan. McGraw-Hill Higher Education
Vetenskapliga artiklar tillkommer