Idrottarens karriär i en mångkulturell värld, 7,5 hp
The Athlete's Career in a Multicultural World, 7.5 credits
Kurskod: ID6005
Akademin för hälsa och välfärd
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-15 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Idrottsvetenskap, Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G2F)Behörighetskrav
Examensarbete - idrottsvetenskap 15 hp.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i programmet Professionell idrottskarriär och arbetsliv 180 hp.
Mål
Målet är att studenten utvecklar fördjupade kunskaper kring karriärövergångar i en mångkulturell värld, med särskilt fokus på övergångar mellan olika kulturer, under och efter idrottskarriären. Kursens mål är även att utveckla kunskaper om hur olika idrottskontexter tar sig uttryck i olika kulturella sammanhang. Vidare är målet att studenten på ett fördjupat sätt reflekterar kring den egna idrottskarriären i relation till karriäravslut och påbörjan av ny karriär.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för vilka krav som ställs på en individ vid karriärövergångar mellan olika kulturer samt hur dessa kan hanteras
- beskriva idrottaren ur ett helhetsperspektiv genom olika karriärmodeller och karriärmetaforer samt hur de kan relateras till idrottskarriären och arbetsliv
Färdighet och förmåga
- identifiera och föreslå, strategier för att underlätta övergången mellan olika karriärsteg, under och efter idrottskarriären med särskilt beaktande av mångkulturella perspektiv
- genomföra karriärplanering ur ett helhetsperspektiv
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över problem som kan uppstå avseende elitidrottarens identitet i relation till karriäravslut
- kritiskt reflektera kring och värdera konsekvenser av olika val avseende karriärplanering
Innehåll
I kursen studeras kulturella övergångar i idrottskarriären, där individens förflyttning mellan olika kulturer betonas. Kursen innehåller även fördjupade studier om elitidrottskarriärens övergångar mellan olika steg i karriären, med särskilt fokus på övergång från aktiv idrottskarriär till karriäravslut och påbörjan av ny karriär i arbetslivet. Inom ramen för kursen reflekterar studenten över strategier i syfte att skapa förutsättningar för lyckade karriärövergångar i och mellan kulturer i relation till krav och utmaningar som varje karriärövergång medför, såväl inom idrottskulturen som mellan kulturer.
Undervisningsspråk
Undervisning
Kursens undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier, laborationer och via högskolans lärplattform.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras genom grupp- och individuell tentamen samt seminarium.
2101: Hemtentamen i grupp, 2 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2102: Seminarium, 0,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2103: Individuell hemtentamen, 5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
lnkson, Kerr., Dries, Nicky., & Arnold, John. Understanding careers. Sage publications, 2014.
Ryba, T.V., Stambulova, N., & Ronkainen, N. J. (2016). The work of cultural transition: An emerging model. Front. Psychology 7:427. doi: 10.3389/fpsyg.2016.00427
Ryba, T.V., Schinke, R.J., Stambulova, N.B., & Elbe, A-M. (2017). lSSP position stand:Transnationalism, mobility, and acculturation in and through sport. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 2017, 1-15.
Schinke, R. J., Stambulova, N., Lidor, R., Papaioannou, A., & Ryba, T. V. (2016). lSSP Position Stand: Social missions through sport and contribution of sport and exercise psychology. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 14(1), 4-22. doi:10.1080/1612197X.2014.999698
Schinke, R. J., & Stambulova, N. (2017). Context-driven sport and exercise psychology practice: Widening our lensbeyond the athlete (Editorial). ln R.J. Schinke and N. Stambulova (Eds.) Special lssue "Context-driven sport and exercise psychology practice" of Journal of Sport Psychology in Action, 8(2)
Stambulova, N., & Schinke, R.J. (2017). Experts focus on the context: Postulates derived from the authors' shared experiences and wisdom. ln R.J. Schinke and N. Stambulova (Eds.) Special lssue "Context-driven sport and exercise psychology practice" of Journal of Sport Psychology in Action, 8(2). doi: org/10.1080/21520704.2017.1308715
Stambulova, N., & Ryba, T. (2014). A critical review of career research and assistance through the cultural lens: Towards cultural praxis of athletes' careers. International Review of Sport and Exercise Psychology 7, 1-17.
Doi:10.1080/1750984X.2013.851727
Stambulova, N. (2010). Professional culture of career assistance to athletes: A look through contrasting lenses of career metaphors. ln T. V. Ryba, R. J. Schinke, and G. Tenenbaum (Eds.) The cultural turn in sport psychology (pp. 285-314). Morgantown, WV: Fitness lnformation Technology.
Stambulova, Natalia, & Ryba, Tatiana, V (Red). Athletes's careers across cultures. Routledge, 2013.
Referenslitteratur:
Swanson, Jane, L., & Fouad, Nadya, A. Career theory and practice: learning through case studies. 2 uppl. Sage publications, senaste upplagan.
Ytterligare litteratur och artiklar kan tillkomma.