Hälsopedagogiskt forskningsarbete, 15 hp
Health Educational Research, 15 credits
Kurskod: PE6005
Akademin för hälsa och välfärd
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-15 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Pedagogik, Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen. (G2E)Behörighetskrav
Pedagogik (1-60) 60 hp.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i hälsopedagogiskt program 180 hp.
Mål
Målet med kursen är att studenten ska utveckla kunskaper om vetenskapligt arbete inom hälsopedagogik och reflektera över dess samhällsrelevans. Målet är också att studenten utvecklar en grundläggande förmåga att skriftligen redovisa och presentera ett vetenskapligt arbete i sin helhet och värdera processen utifrån etiska och kritiska aspekter.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- självständigt identifiera och formulera ett undersökningsbart och avgränsat forskningsproblem med relevans för hälsopedagogik
Färdighet och förmåga
- utifrån valt forskningsproblem, systematiskt söka och redogöra för aktuell forskning samt argumentera för centrala teorier och/eller begrepp relevanta för det vetenskapliga arbetet
- planera, insamla, strukturera, analysera, diskutera och skriftligen redovisa samt presentera vetenskapligt arbete relevant för hälsopedagogik utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt
- framställa ett skriftlig vetenskapligt arbete som uppfyller krav på akademiskt skrivande, innefattande språklig kompetens, disposition och saklighet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över forskningsprocessen och det vetenskapliga arbetet ur etiska och kritiska perspektiv
- anta ett källkritiskt förhållningssätt i såväl egna och som andras vetenskapliga arbeten
- diskutera betydelsen av kön, genus, klass, etnicitet, funktionsförmåga och/eller andra relevanta samhällsperspektiv i det egna vetenskapliga arbetet
- kritiskt diskutera och värdera ett vetenskapligt arbete inom hälsopedagogik.
Innehåll
I kursen ska studenten under handledning använda tidigare förvärvad teoretisk och metodologisk kunskap för att genomföra, presentera samt försvara ett vetenskapligt arbete inom huvudområdet pedagogik. Studenten ska självständigt identifiera och formulera ett undersökningsbart forskningsproblem, redogöra för vetenskaplig kunskap inom det valda undersökningsområdet samt välja relevant teoretisk ansats och metod. Därtill genomföra en undersökning samt sammanställa, analysera och reflektera över empirin. Studenten ska även genomföra en opposition på en annan students vetenskapliga arbete samt försvara sitt eget vetenskapliga arbete.
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisning i kursen sker i form av föreläsningar, seminarier, handledning och via högskolans lärplattform.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras genom individuell eller i grupp författad uppsats som behandlas vid seminarier med obligatoriskt deltagande. Antalet examinationstillfällen är begränsat till fem.
Handledning av examensarbete ges under kursens gång och i den omfattning som respektive akademi har bestämt. Har studenten behov av ytterligare handledning efter kursens slut, kan akademichef besluta om ytterligare handledningstid under ett år. Därefter ska studenten ges betyg på examensarbetet oavsett om arbetet är avslutat eller ej.
1701: Kandidatuppsats, 15 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Litteratur väljs i samråd med kursens lärare.