Metodfördjupning, 7,5 hp
In-Depth Studies in Research Methods, 7.5 credits
Kurskod: AB6004
Akademin för hälsa och välfärd
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-25 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Arbetsvetenskap, Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G2F)Behörighetskrav
100 hp inom huvudområdet arbetsvetenskap inklusive kurserna Introduktion till vetenskapsteori och samhällsvetenskapliga metoder 7,5 hp och Uppsats 7,5 hp.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i Arbetsvetenskap, 180 hp.
Mål
Kursens mål är att studenten ska vidareutveckla sina kunskaper om och färdigheter i att tillämpa samhällsvetenskapliga metoder. Kursens mål är också att studenten ska kunna problematisera de konsekvenser som olika metodansatser för med sig i en arbetsvetenskaplig studie. Slutligen är kursens mål att studenten ska utveckla fördjupad kunskap om väsentliga forskningsetiska normer, lagar och bestämmelser och att studenten självständigt ska kunna utveckla en plan (PM) för ett eget vetenskapligt arbete.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva och jämföra olika samhällsvetenskapliga metoder
- redogöra för och reflektera över konsekvenser av olika metodval
- redogöra för centrala forskningsetiska normer
Färdighet och förmåga
- tillämpa beskrivande och tolkande kvalitativa och kvantitativa vetenskapliga analysmetoder
- argumentera för och emot olika vetenskapliga metodval i relation till olika arbetsvetenskapliga frågeställningar
- utveckla och presentera en plan för ett vetenskapligt arbete (examensarbete) som inkluderar en självständig forskningsetisk reflektion
- identifiera möjliga forskningsetiska problem och dilemman
- designa och planera en genomförbar arbetsvetenskaplig studie
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- granska forskningsprocessen utifrån metodkritiska och forskningsetiska perspektiv
- problematisera och värdera val och genomförande av samhällsvetenskapliga metoder i arbetsvetenskapliga studier
Innehåll
Kursen behandlar samhällsvetenskapliga metoder. Kunskap om kvalitativa och kvantitativa metoder fördjupas genom granskning och diskussion av metodvalet i vetenskapliga undersökningar. Särskilt fokuserar kursen på kritisk granskning av forskningsprocessen, kunskap om vetenskapliga perspektiv, fördjupad förståelse för samband mellan val av vetenskapliga metoder och resultat.
Undervisningsspråk
Undervisning
Kursens undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar samt via högskolans lärplattform. Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras genom tre seminarier med muntlig redovisning samt skriftlig inlämning i grupp och därutöver en individuell salstentamen.
2501: Metodfördjupning I - seminarium, muntlig redovisning och skriftlig inlämning, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2502: Metodfördjupning II - seminarium, muntlig redovisning och skriftlig inlämning, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2503: PM - seminarium, muntlig redovisning och skriftlig inlämning, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2504: Salstentamen, 4,5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Bryman, Alan. Samhällsvetenskapliga metoder. Liber. Senaste upplagan.
Dalen, Monica,* Intervju som metod.* Gleerups. Senaste upplagan.
Djurfeldt Göran, Larsson Rolf & Stjärnhagen Ola, Statistisk verktygslåda 1: samhällsvetenskapliga orsaksanalys med kvantitativa metoder. 3:e upplagan. Studentlitteratur. Senaste upplagan
Fejes, Andreas & Thornberg, Robert, Handbok i kvalitativ analys. Liber. Senaste upplagan.
Strömquist, Siv. Skrivboken. Skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier. Gleerups. Senaste upplagan.
Ytterligare artiklar tillkommer.