Naturvetenskap och teknik i förskola, 15 hp
Science and Technology in Pre-School, 15 credits
Kurskod: UV4037
Akademin för lärande, humaniora och samhälle
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-11 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G1F)Behörighetskrav
Kursen Omsorg, lärande och utveckling 15 hp.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i Förskollärarutbildningen, 210 hp. Kursen utgör en del av förskolepedagogiska området om 120 hp.
Mål
Det övergripande målet med denna kurs är att studenten utvecklar ämneskunskaper och vidareutvecklar didaktiska färdigheter som behövs för att arbeta med naturvetenskap och teknik på ett meningsfullt och inspirerande sätt i förskolan. Studenten ska även utveckla kunskap om ett undersökande arbetssätt i naturvetenskap och teknik som bygger på kommunikation, kreativitet och problemlösning för att skapa förutsättningar för barns lärande. Studenten ska vidare utveckla grundläggande kompetens för att dokumentera och analysera förskolebarns lärprocesser inom naturvetenskap och teknik.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- på ett grundläggande sätt redogöra för olika naturvetenskapliga och tekniska sammanhang och deras betydelse på en personlig, samhällelig och global nivå i relation till samhällsfrågor med naturvetenskapliga och tekniska innehåll
- på ett grundläggande sätt redogöra för olika naturvetenskapliga begrepp, förklaringsmodeller och teorier samt hur dessa kan relateras till förskolans praktik
- beskriva och diskutera teorier om barns kunskapsbildning i naturvetenskap och teknik
Färdighet och förmåga
- på ett adekvat sätt kommunicera ett naturvetenskapligt innehåll med samtal, skrift och estetiska uttrycksformer, med stöd av digitala berättarverktyg
- planera, utföra, redovisa och utvärdera undersökningar som baseras på såväl tekniska konstruktioner som naturvetenskapliga experiment och fältstudier för den praktiska verksamheten i förskolan med utgångspunkt i barns perspektiv
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- självständigt problematisera naturvetenskap och teknik i relation till förskolans vardagspraktik, inkluderat samhällsfrågor med naturvetenskapliga och tekniska innehåll, med stöd av fältanknutna aktiviteter och ämnesdidaktisk litteratur
- kritiskt diskutera språket, lekens, den fysiska miljön samt det undersökande arbetssättets betydelse för barns kunskapsutveckling i naturvetenskap och teknik
Innehåll
I kursen problematiseras naturvetenskapliga och tekniska områden med tydlig koppling till barns vardagsliv. Kursen behandlar grundläggande ämneskunskaper inom naturvetenskap och teknik med ämnesdidaktisk relevans för förskolans verksamhet. Särskild tonvikt läggs vid relationen barns perspektiv på naturvetenskap och teknik och förskolans vardagspraktik där såväl digitala lärmiljöer som ute- och inomhusaktiviteter ingår. Upplägget avser att främja ett såväl lustfyllt som reflekterande förhållningssätt där barns intresse för naturvetenskap och teknik i vardagen tillvaratas.
Kursen innehåller verksamhetsintegrerade dagar (VI-dagar). Syftet med VI-dagar är att integrera kursens innehåll med verksamheten på övningsförskolan.
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisningen sker huvudsakligen genom föreläsningar, laborationer, gruppövningar och i form av verksamhetsintegrerade dagar vid en övningsförskola.
Betygsskala
Examinationsformer
För VG på hel kurs krävs VG på båda de moment som kan ge detta betyg samt att övriga moment är godkända.
Naturvetenskap (kemi, biologi och fysik) examineras genom en muntlig individuell tentamen. Teknik examineras genom skriftligt och muntligt redovisat grupprojekt. Ämnesdidaktiken examineras genom seminarier och skriftlig individuell rapport med tillhörande muntlig redovisning av ett ämnesdidaktiskt projekt. Obligatoriska delar länkas till examinationsmomenten och är en förutsättning för att kursens mål ska kunna uppnås. Obligatoriska delar i kursen är laborationer, exkursioner, seminarier, VI-dagar och projektarbete. Ersättningsuppgifter kan ges som kompensation för obligatoriska laborationer och seminarier i samråd med examinator.
2201: Muntlig individuell tentamen, 6 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
2202: Seminarier, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2203: Grupprojekt, 2 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2204: Skriftlig individuell ämnesdidaktisk rapport, 6 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Barr, Anette, Nettrup, Annica & Rosdahl, Anna. Naturförskola – lärande för hållbar utveckling. Lärarförbundets förlag, 2012
Hamrin, Maria & Norqvist, Patrik. Fysik i vardagen: 266 vardagsmysterier avslöjade över en kopp kaffe. Studentlitteratur, 2016
Helldén, Gustav, Högström, Per, Jonsson, Gunnar, Karlefors, Inger & Vikström, Anna. Vägar till naturvetenskapens värld – ämneskunskap i didaktisk belysning. Liber, 2015
Lindegren, Roger. När kemin stämmer. Studentlitteratur, 2013
Nilsson, Pernilla. Att se helheter – Naturvetenskapligt perspektiv, Skolverket, 2012 (tillgänglig som pdf via Skolverket)
Persson, Hans. Russinhissen – enkla experiment i fysik och kemi. Livonia Print, 2010
Skolverket. Läroplan för förskolan Lpfö 18. Skolverket, 2018
Artiklar
Elvstrand, Helene, Hallström, Jonas & Hellberg, Kristina. Vad är teknik? Pedagogers uppfattningar om och erfarenheter av teknik och teknikundervisning i förskolan. Nordic Studies in Science Education, 14:1, 2018, s. 37–53.
Larsson, Jonna. Children's encounters with friction. Friction as understood as a phenomenon of emerging science and as "opportunities for learning". Journal of Research in Early Childhood Education, 27:3, 2013, s. 377–392.
Nilsson, Pernilla. Catching the moments - Coteaching to stimulate science in the preschool context. Asia Pacific Journal of Teacher Education, 43:4, 2015, s. 296–308.
Nilsson, Tor, Gustafsson, Peter & Sundqvist, Pernilla. Children’s interactions with technology in teachers’ self-reported activities in Sweden’s preschools. International Journal of Technology and Design Education, 2020
Plowman, Lydia & McPake, Joanna. Seven Myths About Young Children and Technology. Childhood Education, 89:1, 2013, s. 27–33.
Svensson, Maria, Dahlbäck, Katharina & von Otter, Ann-Marie. “När sagans problem utmanar och inspirerar – en studie av förskolebarns arbete med tekniska lösningar.” Nordic Studies in Science Education, 15:1, 2019, s. 523–540.
Walan, Susanne, Flognman, Jeanni & Kilbrink, Nina. Building with focus on stability and construction: using a story as inspiration when teaching technology and design in preschool, Education 3-13, 48:2, 2020, s. 174–190.
Öqvist, Anna & Högström, Per. Don’t ask me why: preschool teachers’ knowledge in technology as a determinant of leadership behavior. Journal of Technology Education, 29:2, 2018, s. 4–19
Referenslitteratur
Bjurulf, Veronica. Teknikdidaktik i förskolan. Norstedts Förlag AB, 2013
Dessborn, Lisa, Fridberg, Marie & Thulin, Susanne. Att upptäcka naturvetenskap – i förskolan. Studentlitteratur, 2021
Elfström, Ingela, Nilsson, Bodil, Sterner, Lillemor, & Wehner–Godee, Christina. Barn och naturvetenskap - upptäcka, utforska, lära. Liber, 2008
Parker, Steve. En resa genom kroppen. Känguru bokförlag, 2016
Sundberg, Bodil, Areljung, Sofie, Due, Karin, Ottander Christina & Tellgren, Britt. Förskolans naturvetenskap i praktiken. Gleerups, 2016
Ytterligare material i form av filmer, kompendier och artiklar kan tillkomma enligt
anvisningar inom kursen.