Sök Stäng
Kursplan

Verksamhetsförlagd utbildning i psykiatrisk heldygnsvård, 7,5 hp

Practice in Mental Health Nursing in Psychiatric Inpatient Care, 7.5 credits

Kurskod: OM8095

Akademin för hälsa och välfärd

Nivå: Avancerad nivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-27 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Omvårdnad, Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav. (A1F)

Behörighetskrav

Legitimation som sjuksköterska samt kandidatexamen i omvårdnad (180 hp/120 hp). För legitimerad sjuksköterska med studiegång före 1993 krävs sjuksköterskeutbildning med inriktning mot allmän hälso- och sjukvård samt kandidatexamen i omvårdnad. För båda studiegångarna krävs 1 års yrkeserfarenhet som legitimerad sjuksköterska samt Psykisk hälsa och hälsans villkor i samhället 7,5 hp.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i Specialistsjuksköterskeutbildning med inriktning mot psykiatrisk vård och kan även läsas som fristående kurs.

Mål

Målet med kursen är att studenten ska tillägna sig kunskaper inom psykiatrisk omvårdnad och medicinsk vetenskap inom psykiatrisjuksköterskans kompetensområde. Målet är också att studenten ska tillägna sig kunskaper om psykiatriska sjukdomstillstånd med tillhörande medicinska och psykosociala behandlingsinsatser och dess inverkan på individers och gruppers hälsa och livskvalitet. Dessutom ska studenten tillägna sig fördjupade kunskaper om hälsofrämjande och förebyggande omvårdnad i samband med farmakologisk behandling i psykiatrisk vård.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • identifiera de vanligaste förekommande sjukdomstillstånden och behandlingsmetoder inom psykiatrisjuksköterskans kompetensområde
  • redogöra för omvårdnad på akademisk grund för att kunna leda och utveckla omvårdnadsarbetet i psykiatrisk vård

Färdighet och förmåga

  • granska och analysera vetenskapliga arbeten inom psykiatrissjuksköterskans specialistområde
  • i samverkan med patient och närstående identifiera vårdbehov och självständigt upprätta omvårdnadsplan
  • leda och utvärdera hälsofrämjande och förebyggande arbete samt omvårdnadsåtgärder i livets alla skeden

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • analysera och kritisk reflektera kring teorier och metoder som används inom psykiatrisk vård
  • reflektera över vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar for hur den används.
  • kritiskt värdera sin självkännedom och empatiska förmåga

Innehåll

Kursens huvudsakliga innehåll utgörs av psykopatologi, psykofarmakologi, psykologiska och psykosociala behandlingsmetoder, sjuksköterskans roll och ansvar vid diagnostik och behandling samt verksamhetsförlagd utbildning.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Kursens undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier, laborationer, gruppövningar, handledning, verksamhetsförlagd utbildning/studier, fältstudier, metodövningar, workshop, via högskolans lärplattform (Blackboard).

Betygsskala

Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Examinationsformer

Kursen examineras genom verksamhetsförlagd utbildning i psykiatrisk heldygnsvård och Triple Jump uppgift omfattande skriftlig individuell inlämningsuppgift samt examinationsseminarium med obligatoriskt deltagande. Efter genomgången praktik med underkänt betyg har studenten rätt till ytterligare en (1) praktikperiod.

2301: Verksamhetsförlagd utbildning i psykiatrisk heldygnsvård, 4 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2303: Inlämningsuppgift och seminarium, 3,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Övriga föreskrifter

Om studenten på eget initiativ avbryter sin verksamhetsförlagda utbildning i förtid utan att särskilda skäl kan styrkas kan studenten komma att examineras baserat på befintligt underlag.


I de fall en student visar grov oskicklighet och patientsäkerheten är i fara ska den verksamhetsförlagda utbildningen avbrytas i förtid (HSV Rapport 2007:58 R) och studenten är underkänd i examinationsmomentet Slutbedömning av verksamhetsförlagd utbildning. Kursens examinator underkänner studenten efter underlag från handledare/huvudhandledare. I underlaget ska bristerna i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt tydligt finnas dokumenterade och en individuell plan ska upprättas av högskolans lärare och programansvarig i samråd med handledare och huvudhandledare där det framgår vilket stöd studenten kan få samt när och hur kunskaper, färdigheter och förhållningssätt ska kontrolleras. Hur kontrollen ska ske är beroende av bristernas art, men det kan ske genom klinisk färdighetsprövning, tentamen eller annat. För att göra om den verksamhetsförlagda utbildningen måste studenten vid kontroll uppvisat att de brister i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som innebar fara för patientsäkerheten inte kvarstår. Studenten har rätt till kontroll vid högst två tillfällen inom ett år och kontrollen utförs av högskolans lärare i samråd med handledare/huvudhandledare. Om studenten ej klarar kontrollen har studenten inte rätt att gå om kursen alternativt den verksamhetsförlagda delen av kursen.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

*Cajvert. Lilja. Att möta människor i trauma: hur kan vi bemöta traumadrabbade individer? Studentlitteratur. Senaste upplagan.


*Edberg, Anna-Karin, Ehrenberg, Anna, Wijk, Helle, & Öhlén, Joakim (red.). Omvårdnad på avancerad nivå: kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden. Studentlitteratur, senaste upplagan.


*Sandberg, Håkan. Sjuksköterskans samtal. Studentlitteratur, senaste upplagan.


*Sarkohi, Ali, Beskow, Jan. Ögonblick av suicidalitet. Senaste upplagan. Studentlitteratur.


*Wiklund Gustin, Lena (red.). Vårdande vid psykisk ohälsa: På avancerad nivå. Studentlitteratur, senaste upplagan.


*Willman, Ania, Bathsevani, Christel, Nilsson, Roland & Sandström, Boel. Evidensbaserad omvårdnad en bro mellan forskning och klinisk verksamhet. 4.uppl. Studentlitteratur, senaste upplagan.


* Förekommer i flera kurser under utbildningen.


Ytterligare litteratur kan tillkomma.