Sök Stäng
Kursplan

Digital kultur och digital hälsa, 7,5 hp

Digital Culture and Digital Health, 7.5 credits

Kurskod: MK6011

Akademin för hälsa och välfärd

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-16 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G2F)

Behörighetskrav

60 hp, varav minst 30 hp medie- och kommunikationsvetenskap. Undantag ges för kravet på svenska. Engelska 6.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i Medie- och kommunikationsvetenskapligt program – inriktning hälsa 180 hp. Kursen ges även som fristående kurs.

Mål

Kursens mål är att studenten tillägnar sig kritiska, teoretiska och historiserande perspektiv på frågan vad det innebär att "leva väl" i ett digitalt mediesamhälle. Studenten ska fördjupa sina kunskaper om hur digitaliseringen av vardagen bidrar till välmående och vilka problem som skapas genom digitaliseringen. Vidare är målet att studenten utvecklar förståelse kring hur vi kan förhålla oss till (kvasi) medicinska diagnoser som patologiserar medieanvändning (datorspelsberoende, internetberoende). Slutligen har kursen som mål att studenten ska utveckla grundläggande färdigheter i att föra ett kulturkritiskt resonemang om digital hälsa.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • beskriva utvecklingen av ett digitalt medielandskap
  • diskutera relationen mellan digitala medier och välbefinnande med stöd i aktuell forskning


Färdighet och förmåga

  • formulera aktuella frågeställningar om digitala medier och välmående i ett kommunikativt sammanhang
  • uttrycka ett utvecklat kritiskt resonemang i skriftliga uttrycksformer


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • anlägga kritiskt historiserande perspektiv på samtida frågor kopplade till digitala medier och hälsa
  • reflektera kring jämlik hälsa, livsstil och välfärd i relation till digital kultur och hälsa

Innehåll

Kursen introducerar teorier om digitaliseringens inverkan på hälsa (i WHO:s breda bemärkelse) och kultur (förstått som ett helt sätt att leva). Huvudsakligt fokus ligger på kritiska och historiserande perspektiv och aktuella exempel, såsom frågor där digital kultur och digital hälsa tematiseras och problematiseras. Vidare problematiseras aspekter av digital kultur och hälsa utifrån kritiska, teoretiska och historiserande perspektiv. Kursen beaktar kontinuerligt frågor om genus, jämställdhet, jämlikhet och hållbarhet.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs på engelska.

Undervisning

Kursens undervisning består av föreläsningar, seminarier, filmvisning och workshops med tillämpade moment och via högskolans undervisningsplattform.

Betygsskala

Sexgradig skala, bokstavsbetyg (FA): Underkänd (F), Tillräckligt (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B), Utmärkt (A)

Examinationsformer

Kursen examineras dels genom en gruppuppgift som redovisas vid ett seminarium med obligatoriskt deltagande, dels genom en individuell skriftlig tentamen.

2101: Gruppuppgift, 2,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2102: Individuell hemtentamen, 5 hp
Sexgradig skala, bokstavsbetyg (FA): Underkänd (F), Tillräckligt (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B), Utmärkt (A)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Lupton, Deborah. Digital HealthCritical and Cross-Disciplinary Perspectives. Routledge, 2017


Miller, Vincent. Understanding Digital Culture. 2nd ed. Sage 2020


Papacharissi, Zizi (ed.). A Networked Self: Birth, Life, Death. Routledge, 2019


Artiklar och annat material tillkommer enligt examinators anvisningar.