Digital kultur och digital hälsa, 7,5 hp
Digital Culture and Digital Health, 7.5 credits
Kurskod: MK6011
Akademin för hälsa och välfärd
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-16 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G2F)Behörighetskrav
60 hp, varav minst 30 hp medie- och kommunikationsvetenskap. Undantag ges för kravet på svenska. Engelska 6.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i Medie- och kommunikationsvetenskapligt program – inriktning hälsa 180 hp. Kursen ges även som fristående kurs.
Mål
Kursens mål är att studenten tillägnar sig kritiska, teoretiska och historiserande perspektiv på frågan vad det innebär att "leva väl" i ett digitalt mediesamhälle. Studenten ska fördjupa sina kunskaper om hur digitaliseringen av vardagen bidrar till välmående och vilka problem som skapas genom digitaliseringen. Vidare är målet att studenten utvecklar förståelse kring hur vi kan förhålla oss till (kvasi) medicinska diagnoser som patologiserar medieanvändning (datorspelsberoende, internetberoende). Slutligen har kursen som mål att studenten ska utveckla grundläggande färdigheter i att föra ett kulturkritiskt resonemang om digital hälsa.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva utvecklingen av ett digitalt medielandskap
- diskutera relationen mellan digitala medier och välbefinnande med stöd i aktuell forskning
Färdighet och förmåga
- formulera aktuella frågeställningar om digitala medier och välmående i ett kommunikativt sammanhang
- uttrycka ett utvecklat kritiskt resonemang i skriftliga uttrycksformer
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- anlägga kritiskt historiserande perspektiv på samtida frågor kopplade till digitala medier och hälsa
- reflektera kring jämlik hälsa, livsstil och välfärd i relation till digital kultur och hälsa
Innehåll
Kursen introducerar teorier om digitaliseringens inverkan på hälsa (i WHO:s breda bemärkelse) och kultur (förstått som ett helt sätt att leva). Huvudsakligt fokus ligger på kritiska och historiserande perspektiv och aktuella exempel, såsom frågor där digital kultur och digital hälsa tematiseras och problematiseras. Vidare problematiseras aspekter av digital kultur och hälsa utifrån kritiska, teoretiska och historiserande perspektiv. Kursen beaktar kontinuerligt frågor om genus, jämställdhet, jämlikhet och hållbarhet.
Undervisningsspråk
Undervisning
Kursens undervisning består av föreläsningar, seminarier, filmvisning och workshops med tillämpade moment och via högskolans undervisningsplattform.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras dels genom en gruppuppgift som redovisas vid ett seminarium med obligatoriskt deltagande, dels genom en individuell skriftlig tentamen.
2101: Gruppuppgift, 2,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2102: Individuell hemtentamen, 5 hp
Sexgradig skala, bokstavsbetyg (FA): Underkänd (F), Tillräckligt (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B), Utmärkt (A)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Lupton, Deborah. Digital Health. Critical and Cross-Disciplinary Perspectives. Routledge, 2017
Miller, Vincent. Understanding Digital Culture. 2nd ed. Sage 2020
Papacharissi, Zizi (ed.). A Networked Self: Birth, Life, Death. Routledge, 2019
Artiklar och annat material tillkommer enligt examinators anvisningar.