Pediatrik och pediatrisk omvårdnad, 15 hp
Paediatric and Paediatric Care Medicine, 15 credits
Kurskod: OM8080
Akademin för hälsa och välfärd
Nivå: Avancerad nivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-12-04 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav. (A1F)Behörighetskrav
Legitimation som sjuksköterska samt kandidatexamen i omvårdnad (180 hp/120 p). För legitimerad sjuksköterska med studiegång före 1993 krävs sjuksköterskeutbildning med inriktning mot allmän hälso- och sjukvård samt kandidatexamen i omvårdnad. Dessutom krävs, för båda studiegångarna, ett års yrkeserfarenhet som legitimerad sjuksköterska samt kursen Barn och ungdomars hälsa och ohälsa 15 hp.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i specialistsjuksköterskeutbildning med inriktning mot hälso- och sjukvård för barn och ungdomar.
Mål
Kursens mål är att studenten utvecklar fördjupade kunskaper och färdigheter inom pediatrik och pediatrisk omvårdnad. Målet är vidare att studenten genom fördjupade kunskaper inom patofysiologi, farmakologi och specifik omvårdnad ska utveckla sin förmåga av kliniskt resonemang och kliniskt beslutsfattande för att bedriva en patientsäker vård. Studenten ska tillägna sig ett genus- och mångfaldsperspektiv med beaktande av barnkonventionen och med dess intention att barn ska vara delaktiga i vården. Vidare är målet att studenten kan tillämpa en barn- och familjecentrerad vård.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- förstå och förklara sambanden mellan anatomi, patofysiologi, farmakologi och övervakning av barn och ungdomar inom pediatrisk vård
- redogöra för innebörden av specifik omvårdnad inom pediatrisk vård med hänsyn till det individuella barnet/ungdomen, föräldrar, familj/närstående och situationen
- identifiera och formulera problemställningar inom barnsjuksköterskans område
Färdighet och förmåga
- redogöra, tillämpa och motivera kliniskt resonemang och kliniskt beslutsfattande genom att självständigt identifiera, bedöma, planera och åtgärda de för barn och ungdom specifika sjukdomstillstånd samt komplexa omvårdnadsbehov inom områden såsom neonatologi, medicin, kirurgi, ortopedi och barnpsykiatri samt inom palliativ vård
- vårda enligt ett barn- och familjecentrerat förhållningssätt
- självständigt medverka vid och utföra undersökningar med hänsyn till barnets och ungdomens olika utvecklingsstadier, inklusive vård i livets slutskede
- självständigt handha medicinskteknisk utrustning, samt handlingsberedskap inför risksituationer aktuella för barnsjuksköterskans område
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- utifrån en helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar med hänsyn till vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av barnkonventionen
- definiera, reflektera över och analysera etiska dilemman inom området samt förespråka handlingsalternativ
- identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens
Innehåll
Kursens innehåll fokuserar på samband mellan patofysiologi, farmakologi och behandling av olika sjukdomstillstånd eller trauma hos barn och ungdomar. Kursen behandlar områden som neonatologi, omhändertagande av sjukt barn enligt ABCDE, medicinska-, kirurgiska- och ortopediska tillstånd. samt specifik pediatrisk omvårdnad. Vidare behandlas smärtfysiologi, smärtskattning och smärtbehandling samt Avancerad Barn HLR.
I kursen studeras omvårdnadsprocessen med hänsyn till vetenskapliga, samhälleliga, professionella och etiska aspekter. Dessutom ingår att studenten självständigt handhar medicinskteknisk utrustning i samband med pediatrisk vård. Vidare behandlas teoretiska utgångspunkter och strukturer inom såväl barnsjuksköterskans ansvars- och funktionsområde som närliggande forskningsområden.
Undervisningsspråk
Undervisning
Kursens undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning, verksamhetsförlagd utbildning/studier, fältstudier, metodövningar, via högskolans lärplattform.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras genom skriftlig individuell examination, skriftliga individuella inlämningsuppgifter, inklusive seminarier med obligatoriskt deltagande och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) inklusive uppgifter, samt genomförd Avancerad Barn HLR. Efter genomgången kurs har studenten rätt till en ordinarie examination samt därefter fyra examinationstillfällen. Efter genomgången verksamhetsförlagd utbildning med underkänt betyg har studenten rätt till ytterligare en period av verksamhetsförlagd utbildning.
2101: Verksamhetsförlagd utbildning inom pediatrisk vård, inklusive skriftlig inlämningsuppgift och genomförd läraktivitet, 6 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2102: Avancerad barn-HLR, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2103: Neonatal omvårdnad - skriftlig inlämningsuppgift inklusive seminarium, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2104: Barn och smärta - skriftlig inlämningsuppgift inklusive seminarium, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2501: Barn i sorg - skriftlig inlämningsuppgift inklusive diskussionsforum, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2502: Pediatrik och pediatrisk omvårdnad - individuell skriftlig examination , 2,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2503: Barnpsykiatri - seminarium, 0,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Övriga föreskrifter
Om studenten på eget initiativ avbryter sin verksamhetsförlagda utbildning i förtid utan att särskilda skäl kan styrkas kan studenten komma att examineras baserat på befintligt underlag.
I de fall en student visar grov oskicklighet och patientsäkerheten är i fara ska den verksamhetsförlagda utbildningen avbrytas i förtid (HSV Rapport 2007:58 R) och studenten är underkänd i examinationsmomentet Slutbedömning av verksamhetsförlagd utbildning. Kursens examinator underkänner studenten efter underlag från handledare/huvudhandledare. I underlaget ska bristerna i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt tydligt finnas dokumenterade och en individuell plan ska upprättas av högskolans lärare och programansvarig i samråd med handledare och huvudhandledare där det framgår vilket stöd studenten kan få samt när och hur kunskaper, färdigheter och förhållningssätt ska kontrolleras. Hur kontrollen ska ske är beroende av bristernas art, men det kan ske genom klinisk färdighetsprövning, tentamen eller annat. För att göra om den verksamhetsförlagda utbildningen måste studenten vid kontroll uppvisat att de brister i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som innebar fara för patientsäkerheten inte kvarstår. Studenten har rätt till kontroll vid högst två tillfällen inom ett år och kontrollen utförs av högskolans lärare i samråd med handledare/huvudhandledare. Om studenten ej klarar kontrollen har studenten inte rätt att gå om kursen alternativt den verksamhetsförlagda delen av kursen.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Björkman, Eva & Karlsson, Karin. Medicinskt teknik för sjuksköterskor. 4.Uppl. Studentlitteratur, 2014.
FN:s konvention om barnets rättigheter. Tillgänglig på internet: www.barnkonventionen.se
* Hanséus, Katarina, Jägervall, Martin & Norman, Mikael. Barnmedicin. Senaste uppl. Studentlitteratur.
*LIF. FASS (Elektronisk). Tillgänglig: www.fass.se (senaste upplagan, alternativt via Internet)
*Lill, Linda & Rämgård Margareta, Kap. 14, Intersektionalitet i vården i Jahren Kristoffersen, Nina, Nortvedt, Finn, Skaug, Eli-Anne, Leksell, Janeth, & Källström Karlsson, IngaLill (red.) Praktiska grunder för omvårdnad, Liber, 2016.
Norgren, Svante, Ludvigsson, Jonas F. & Norman, Mikael. Akut pediatrik. Senaste uppl. Liber.
*Patriksson, Katarina & Wigert, Helena. (red) Omvårdnad för barn och unga på avancerad nivå. Studentlitteratur, 2024.
*Socialstyrelsen. Författningshandbok för hälso - och sjukvårdspersonal (elektronisk). Liber. (senaste upplagan, alternativt via Internet)
Valfri litteratur i patofysiologi och farmakologi.
Ytterligare litteratur kan tillkomma.
* Förekommer i flera kurser under utbildningen.