Sök Stäng
Kursplan

Oftalmologisk omvårdnad inom ögonsjuksköterskans ansvars- och funktionsområde I, 7,5 hp

Ophthalmology in Ophthalmic Nursing Care I, 7.5 credits

Kurskod: OM8082

Akademin för hälsa och välfärd

Nivå: Avancerad nivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-27 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Omvårdnad, Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav. (A1F)

Behörighetskrav

Legitimation som sjuksköterska samt kandidatexamen i omvårdnad (180 hp/120 p). För legitimerad sjuksköterska med studiegång före 1993 krävs sjuksköterskeutbildning med inriktning mot allmän hälso- och sjukvård samt kandidatexamen i omvårdnad (1-90 hp). För båda studiegångarna krävs 1 års yrkeserfarenhet som legitimerad sjuksköterska. Dessutom krävs kursen Ögats anatomi och fysiologi 7,5 hp eller motsvarande.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i Specialistsjuksköterskeutbildning med inriktning ögonsjukvård - oftalmologisk omvårdnad 60 hp.

Mål

Kursens mål är att studenten utvecklar fördjupade kunskaper och färdigheter i specifik omvårdnad avseende ögats främre segment samt glaukom inom ögonsjuksköterskans ansvars- och funktionsområde. Målet är vidare att studenten ska tillägna sig de omvårdnadskunskaper som motsvarar kraven specialistsjuksköterska inom ögonsjukvård utifrån ett genus- och mångfaldsperspektiv samt mänskliga rättigheter. Dessutom beaktas
mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer samt hållbarhet inom ögonsjukvård genomgående i kursen.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • förstå och förklara innebörden av omvårdnad i samband med undersökningar och behandlingar av ögats främre segment och glaukom inom ögonsjukvård med hänsyn till den individuella patienten och den specifika situationen
  • redogöra för teoretiska utgångspunkter och strukturer inom såväl ögonsjuksköterskans ansvars- och funktionsområde som närliggande forskningsområden avseende ögats främre segment och glaukom


Färdighet och förmåga

  • självständigt och genom samverkan i team ansvara för omvårdnadsprocessen avseende ögats främre segment samt glaukom inom ögonsjukvård
  • självständigt informera och undervisa patienter, närstående och medarbetare
  • föreslå hur våld mot kvinnor och våld i nära relationer kan identifieras och handhas inom ögonsjukvård
  • tillämpa lagar, författningar och riktlinjer avseende ögats främre segment och glaukom
  • granska och analysera vetenskaplig litteratur inom ögonsjukvård
  • definiera, reflektera och analysera etiska dilemman samt förespråka handlingsalternativ i samband med vård av ögats främre segment och glaukom


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • analysera, värdera och hantera oväntade, komplexa och akuta situationer inom ögonsjukvård avseende ögats främre segment och glaukom
  • reflektera över samt utföra omvårdnadsbedömningar avseende ögats främre segment och glaukom med hänsyn till vetenskapliga, samhälleliga, professionella och etiska aspekter

Innehåll

I kursen studeras omvårdnadsprocessen med hänsyn till vetenskapliga, samhälleliga, professionella och etiska aspekter i samband med vård av ögats främre segment och glaukom. Dessutom ingår att studenten självständigt handhar medicinskteknisk utrustning i samband med vård av ögats främre segment och glaukom. Vidare behandlas teoretiska utgångspunkter och strukturer inom såväl ögonsjuksköterskans ansvars- och funktionsområde som närliggande forskningsområden.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Kursens undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier, simuleringsövningar och verksamhetsförlagd utbildning med eller utan stöd av informations- och kommunikationsteknik. I de fall kursen ges på distans kan andra undervisningsformer förekomma.

Betygsskala

Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Examinationsformer

Kursen examineras genom verksamhetsförlagd utbildning (VFU) som föregåtts av seminarier och simuleringsövningar med obligatoriskt deltagande och vård/omvårdnad vid en klinisk examination med efterföljande trepartssamtal mellan student, lärare och handledare samt individuell skriftlig tentamen och hemtentamen.

Efter genomförd verksamhetsförlagd utbildning med underkänt betyg har studenten rätt till ytterligare en utbildningsperiod i verksamhetsförlagd utbildning.

2301: Verksamhetsförlagd utbildning - seminarier och simuleringsövningar, 6 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2501: Våld mot kvinnor och våld i nära relation - hemtentamen, 0,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2502: Våld mot kvinnor och våld i nära relation - seminarium, 0,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2505: Oftalmologisk omvårdnad undersökningsmetodik - skriftlig tentamen, 0,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Övriga föreskrifter

Om studenten på eget initiativ avbryter sin verksamhetsförlagda utbildning i förtid utan att särskilda skäl kan styrkas kan studenten komma att examineras baserat på befintligt underlag.


I de fall en student visar grov oskicklighet och patientsäkerheten är i fara ska den verksamhetsförlagda utbildningen avbrytas i förtid (HSV Rapport 2007:58 R) och studenten är underkänd i examinationsmomentet Slutbedömning av verksamhetsförlagd utbildning. Kursens examinator underkänner studenten efter underlag från handledare/huvudhandledare. I underlaget ska bristerna i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt tydligt finnas dokumenterade och en individuell plan ska upprättas av högskolans lärare och programansvarig i samråd med handledare och huvudhandledare där det framgår vilket stöd studenten kan få samt när och hur kunskaper, färdigheter och förhållningssätt ska kontrolleras. Hur kontrollen ska ske är beroende av bristernas art, men det kan ske genom klinisk färdighetsprövning, tentamen eller annat. För att göra om den verksamhetsförlagda utbildningen måste studenten vid kontroll uppvisat att de brister i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som innebar fara för patientsäkerheten inte kvarstår. Studenten har rätt till kontroll vid högst två tillfällen inom ett år och kontrollen utförs av högskolans lärare i samråd med handledare/huvudhandledare. Om studenten ej klarar kontrollen har studenten inte rätt att gå om kursen alternativt den verksamhetsförlagda delen av kursen.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

* Batterbury, Mark & Murphy, Conor. Ophthalmology. An illustrated colour text. 4.uppl. Elsevier Churchill Livingstone, 2018.


* Bynke, Hans. Neurooftalmologi. Studentlitteratur, 2006.


Freddo Thomas F & Chaum Edward. Anatomy of the Eye and Orbit The Clinical Essentials. 1. upplWolters Kluwer, 2017.


Codex. Regler och riktlinjer för forskning. Tillgänglig: www.codex.uu.se


* Edberg, Anna- Karin, Ehrenberg, Anna, Friberg, Febe, Wallin, Lars, Wijk, Helle & Öhlén, Joakim (red). Omvårdnad på avancerad nivå – kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden. Studentlitteratur, 2021.


* European Glaucoma Society. Terminology and Guidelines for Glaucoma. 5. uppl. Dogma, 20120 alternativt fil: https://www.eugs.org/eng/guidelines.asp


* Forsberg, Anna. Omvårdnad på akademisk grund. Att utvecklas och ta ansvar. Kap. 10 - 13. Natur och Kultur, 2016.


* Heijl, Anders, Alm, Albert, Bengtsson, Boel., Bergström, Anders, Calissendorff, Berit, Lindblom, Bertil, & Linden, Christina. Riktlinjer för Glaukomsjukvården. Svensk Ögonläkarförening, 2010. alt: https://swedeye.org/wp-content/uploads/2016/04/Glaukomvardsboken-LR1.pdf


* Heijl, Anders, Bengtsson, Boel & Patella, Vincent Michael. Efffective perimetry: Zeiss Visual Field Primer. 4. Uppl. Carl Zeiss Meditec Inc, 2012. Tillgänglig: https://www.academia.edu/2183305/Effective_Perimetry_Zeiss_Visual_Field_Primer_4th_Edition._Heijl_Bengtsson_and_Patella_2012_


* Martin, Lene. Att mäta syn. Books on Demand, 2010.


* Polit, Denise F. & Tatano, Beck Cheryl. Essentials of Nursing Research: Appraising Evidence for Nursing Practice. Lippincott, Williams and Wilkins. Senaste upplagan.


Referenslitteratur


Björvell, Catrin. Sjuksköterskans journalföring och informationshantering, Studentlitteratur, 2017


Forsberg, Anna. Avancerad omvårdnad på akademisk grund: att lära och leda. Natur & Kultur, 2022


* Marsden, Jane. An Evidence Base for Ophthalmic Nursing Practice. John Wiley & Sons, Ltd, 2007


* Stollery, Rosalind, Shaw, Mary & Lee, Agnes. Ophthalmic Nursing. Blackwell Publishing. Senaste upplagan.


* Återkommer i flera kurser.


Ytterligare referenslitteratur kan tillkomma.