Ledarskap och vårdutveckling, 7,5 hp
Leadership and Care Development, 7.5 credits
Kurskod: OM8077
Akademin för hälsa och välfärd
Nivå: Avancerad nivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-27 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Omvårdnad, Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (A1N)Behörighetskrav
Legitimation som sjuksköterska samt kandidatexamen i omvårdnad (180 hp/120 p). För legitimerad sjuksköterska med studiegång före 1993 krävs sjuksköterskeutbildning med inriktning mot allmän hälso- och sjukvård samt kandidatexamen i omvårdnad. Dessutom krävs, för båda studiegångarna, 1 års yrkeserfarenhet som legitimerad sjuksköterska.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i specialistsjuksköterskeutbildning med inriktning mot; distriktssköterska 75 hp, hälso- och sjukvård för barn och ungdomar 60 hp eller psykiatrisk vård 60 hp.
Mål
Kursens mål är att studenten utvecklar fördjupade kunskaper om och färdigheter i att leda och organisera omvårdnadsarbetet på ett kvalitets- och kostnadsmedvetet sätt samt kunna initiera och leda vårdutveckling som motsvarar kraven på kompetens hos specialistsjuksköterskan. Vidare är kursens mål att studenten ska tillägna sig fördjupade kunskaper om hur ledarskapet i omvårdnadsarbetet kan ses utifrån ett genus, mångfalds- och miljöperspektiv.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för kommunikationens och gruppdynamikens betydelse för teamarbetet i vården
- identifiera och redogöra för ledarskapets betydelse för patientsäkerheten
- redogöra för hälsoekonomiska termer och metoder samt få förståelse för hur hälsoekonomiska analyser och andra styrmedel används för att styra vården
Färdighet och förmåga
- problematisera och argumentera för hur man kan leda, organisera och utveckla en hållbar vårdmiljö
- initiera och argumentera för vårdutveckling inom specifikt område
- förklara vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- analysera och reflektera över ledarskapets betydelse för etik, vårdkultur och teamsammansättning i vården
- reflektera över vilken betydelse som makt, genus och mångfald har för ledarskap och vårdutveckling
- bedöma det egna behovet av ytterligare kunskap för att kunna reflektera och analysera kring ledarskap och dess påverkan på vården
Innehåll
I kursen presenteras teorier och begrepp om organisation, hälsoekonomi och ledarskap inom specialistsjuksköterskans kompetensområde. Arbetsmiljöaspekter avseende kommunikation och- gruppdynamik behandlas. Kursen innehåller en fördjupning av kunskaper om ledarskapets betydelse för patientsäkerhet, vårdutveckling och hållbar vård. Vidare behandlas hälsoekonomiska begrepp och metoder samt resursanvändning. Etiska- genus- mångfaldsfrågor och mänskliga rättigheter belyses i kursinnehållet.
Undervisningsspråk
Undervisning
Kursens undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier, samt via högskolans lärplattform.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras genom skriftliga inlämningsuppgifter, skriftlig individuell examination samt seminarier.
2401: Omvårdnad på avancerad nivå– seminarium, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2402: Patientsäkerhet - skriftlig gruppuppgift inklusive seminarium, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2403: Hälsoekonomi - individuell skriftlig uppgift inklusive seminarium, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2404: Ledarskap i relation till genus, mångfald och miljö - individuell skriftlig uppgift inklusive seminarium, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2405: Individuell skriftlig examination, 2 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
*Edberg, Anna-Karin, Ehrenberg, Anna, Wijk Helle., & Öhén, Joakim. Omvårdnad på avancerad nivå-kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden. 2. uppl. Studentlitteratur, 2021
Forsberg, Anna. Avancerad omvårdnad på akademisk grund:att lära och leda. Natur & Kultur, 2022
Nationellt centrum för kvinnofrid. Uppsalamodellen. Att möta våldsutsatta kvinnor inom hälso-och sjukvården. NCK-rapport 2017:1. Uppsala Universitet, 2017
Persson, Josefine, Ferraz Nunes, José & Karlberg, Ingvar. Hälsoekonomi -Begrepp och tillämpningar. 3. uppl. Studentlitteratur, 2019
Sahlqvist, Lena, Pukk Härenstam, Kiku. Säker vård. Systemperspektiv och praktik. Studentlitteratur, 2024
Ziegert, Kristina (red). Våga leda omvårdnad. Liber, 2022
Ytterligare litteratur kan tillkomma.
Referenslitteratur
Björnsson, Maria & Lebedeva, Alexandra. Jämställdhet och våldsutsatthet. Teoretiska perspektiv och begreppsanvändning. NCK-rapport 2023:2. Nationellt Centrum för Kvinnofrid. Uppsala Universitet, 2023
Dahlborg, Elisabeth & Tengelin, Ellinor (red). Jämlik vård. Normmedvetna perspektiv. 2. uppl. Studentlitteratur, 2022
Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvård. Liber, senaste uppl.
Hommel, Ami & Andersson, Åsa (red). Kvalitetsutveckling inom omvårdnad. Sjuksköterskans professionella ansvar. Studentlitteratur, 2023
* Förekommer i andra kurser.