Matematik i förskola, 15 hp
Mathematics in Pre-School, 15 credits
Kurskod: UV4039
Akademin för lärande, humaniora och samhälle
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-11 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G1F)Behörighetskrav
Estetik i barns kultur och barnkultur 15 hp samt VFU 6 hp inom Barns språk och kommunikation 15 hp.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i programmet Förskollärarutbildning 210 hp. Kursen utgör en del inom det förskolepedagogiska området om 120 hp samt en del av den verksamhetsförlagda utbildningen om 30 hp.
Mål
Kursens mål är att studenten ska utveckla teoretiska och forskningsbaserade kunskaper och färdigheter i matematik och matematikdidaktik som stöd för att skapa förutsättningar för alla barns lärande. Studenten ska utveckla kunskap i matematik samt om matematiska begrepp. Vidare ska studenten kreativt använda matematik tillsammans med barn i förskolans vardag. Kursen har även som mål att studenten ska kunna reflektera över och problematisera olika lärandemiljöers betydelse för utforskande av matematik. Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla kunskaper om och förmågor i estetiska uttryck som medel för barns utveckling och lärande i och om matematik.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för centrala matematiska begrepp
- redogöra för olika teorier och aktuella forskningsresultat om barns tidiga matematiklärande
- med stöd i forskning och teori beskriva och analysera hur olika lärandemiljöer möjliggör barns matematiklärande
- utifrån kunskaper om barns behov, lärande och utveckling tillämpa ett urval av specialpedagogiska begrepp relaterade till inkluderande arbetssätt
- exemplifiera hur lek, estetik samt digitala verktyg kan användas som stöd för barns lärande i matematik
- på ett fördjupat sätt redogöra för praktisk tillämpning i matematikdidaktik
Färdighet och förmåga
- omsätta kunskaper inom estetik för att kreativt och innovativt samt med stöd av estetiska uttryck berika och utveckla matematikundervisning i förskolan
- med stöd i forskning och teori, självständigt och tillsammans med andra, planera, genomföra och följa upp matematikaktiviteter för barn i förskolan
- visa förmåga att tillämpa estetiska uttryck som tillgångar i lärande, kunskaps- och kommunikationsprocesser som förskolepedagogiken utgörs och villkoras av
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa självkännedom och empatisk förmåga gentemot barn, vårdnadshavare och kollegor
- med ett kritiskt förhållningssätt analysera och problematisera matematikundervisning och barns matematiklärande i relation till estetiska uttrycksformer
- utifrån den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) självständigt värdera och analysera styrkor och svagheter i egen och andras matematikundervisning, med utgångspunkt i teori och beprövad erfarenhet.
Innehåll
Kursen behandlar teorier om matematik och matematikdidaktik med fokus på såväl studentens eget lärande om matematik, som utveckling av förtrogenhet och förmåga att möjliggöra barns lärande i matematik med utgångspunkt i barns egen vardag. Studenten granskar vetenskapliga texter utifrån ett matematikdidaktiskt perspektiv. Ett centralt inslag i kursen är växelspelet mellan teori och praktik där studenten med stöd av teori och handledning ska planera, genomföra och följa upp matematikaktiviteter med barn i förskolan vilka värderas som grund för identifiering av utvecklingsområden. Fokus riktas därmed mot förskollärares ansvar att systematiskt kvalitetsutveckla förskoleverksamheten för främjande av alla barns rätt att utveckla matematiska kunskaper och färdigheter så som exempelvis förståelse för grundläggande egenskaper hos mängder, tal, antal, rum, form, mönster, läge, riktning och mätning. Vidare möter studenten matematikämnet utifrån ett kreativt och estetiskt förhållningssätt. I kursen fördjupas kunskaper om estetiska uttryck som medel för matematiklärande samt som medel för matematik som lek och kommunikation, vilka prövas och analyseras i relation till sociala, institutionella, kulturella och estetiska sammanhang. Under kursens VFU ska studenten träna den egna förmågan samt granska tillämpning av estetiska uttrycksformer för möjliggörande av utveckling och lärande i matematik.
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar. Därtill genomförs fältstudier inom ramen för VFU.
Betygsskala
Examinationsformer
För betyg (G) på hel kurs krävs minst betyget G på alla kursens examinationsmoment. För betyg väl godkänd (VG) på hel kurs krävs VG på individuell skriftlig tentamen, VG på VFU, samt godkänd (G) på individuell muntlig tentamen.
Kursen examineras genom individuell skriftlig tentamen, muntlig tentamen, samt VFU inbegripet seminarier och uppgifter. Seminarier och workshoppar som är obligatoriska genererar underlag för bedömning till kursens examinationer.
På verksamhetsförlagd utbildning (VFU) ges betyget Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. Efter genomförd VFU med underkänt betyg har studenten rätt till ytterligare en VFU-period. För betyg godkänd på kurs som innehåller VFU krävs närvaro vid samtliga VFU-moment.
2201: Individuell skriftlig tentamen, 6 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
2202: Individuell muntlig tentamen, 3 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2203: Verksamhetsförlagd utbildning (VFU), 6 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Övriga föreskrifter
För tillträde till kurs som innehåller VFU ska studenten ha genomfört föregående kurser med VFU med godkänt betyg. I de fall studenten visar så pass grov oskicklighet under VFU:n att barn/elever eller personal riskerar att skadas ska VFU:n avbrytas i förtid (HSV Rapport 2007:58 R) av examinatorn på kursen. Om VFU:n avbryts i förtid kan examinator efter samråd med VFU-handledare, VFU-ledare och programansvarig besluta att underkänna studenten i förtid. I beslutsunderlaget ska bristerna i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt tydligt finnas dokumenterade och en individuell plan ska upprättas av programansvarig. I planen ska det framgå vilket stöd studenten kan få samt när och hur bristerna i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt ska kontrolleras för att denne ska få återuppta verksamhetsförlagd utbildning (VFU), vilket är begränsad till ytterligare ett tillfälle.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Björklund, Camilla. & Palmer, Hanna. Matematikundervisning i förskolan: att se världen i ljuset av matematik. Liber, 2018
Doverborg, Elisabeth. Små barns matematik. NCM, Göteborgs universitet, 2016
Heleinus, Ola., Johansson, Maria L., Lange, Troels., Meaney, Tamsin & Wernberg, Anna. Matematikdidaktik i förskolan: att utveckla lekfulla, matematiska barn. Gleerups, 2020
Palmer, Anna,. Unga, Johanna & Hultman, Karin. Svindlande matematik: Estetiklek och utforskande i förskolan. Gleerups, 2017
Skolverket. Läroplan för förskolan, Lpfö 18. 2018
Säfström, Anna-Ida. Preschoolers exercising mathematical competencies. Nordisk matematikdidaktik ISSN 1104-2176. Vol 23 (2018) nr. 1, s 5-27.
Referenslitteratur
Björklund, Camilla. En, två, många: om barns tidiga matematiska tänkande. 1. uppl. Liber, 2009
Doverborg, Elisabeth & Pramling Samuelsson, Ingrid. Förskolebarn i matematikens värld. 1. uppl. Liber, 1999
Johansson, Bo & Wirth, Michael. Så erövrar barnen matematiken: talradsmetoden ger nya möjligheter. 1. uppl. Kunskapsföretaget, 2007
Lundberg, Ingvar & Sterner, Görel. Dyskalkyli finns det? Aktuell forskning om svårigheter att förstå och använda tal. NCM, Göteborgs universitet, 2009
Sterner, Görel., Helenius, Ola & Wallby, Karin. Tänka, resonera och räkna i förskoleklass. NCM, Göteborgs universitet, 2014
Övriga läromedel
Ytterligare litteratur och vetenskapliga artiklar tillkommer enligt lärares anvisning