Sök Stäng
Kursplan

Vetenskaplig metod med självständig fördjupning, 11 hp

Scientific Method with Independent Specialisation, 11 credits

Kurskod: KS4011

Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-06 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Kulturstudier, Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G1F)

Behörighetskrav

30 hp inom huvudområdet kulturstudier.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i kandidatprogrammet Kriminologi och kultur 180 hp.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper om vetenskaplig teori och metod, samt förmågan att tillämpa vetenskaplig metod i en egen undersökning inom ett för kulturstudier och kriminologi relevant problemområde. Detta inbegriper att studenten ska utveckla översiktlig kunskap om olika metoder och deras koppling till vetenskapsteoretiska traditioner, samt förmågan att bedöma vilka metoder som är mest lämpliga att tillämpa i en egen undersökning, liksom förmågan att formulera relevanta problem, syften och frågeställningar. Vidare ska studenten utveckla förmågan att genomföra en egen undersökning som leder till fördjupad kunskapsutveckling inom ett område, i relation till tidigare forskning. Studenten ska också utveckla en grundläggande förmåga att granska och värdera ett annat vetenskapligt arbete och att självständigt försvara sitt eget arbete.

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • översiktligt redogöra för vetenskapsteorins huvudsakliga traditioner i ett historiskt sammanhang
  • på ett grundläggande sätt redogöra för centrala begrepp inom vetenskapsteori och metodologi
  • på ett grundläggande sätt beskriva och jämföra hur olika metoder kan användas inom ett urval olika vetenskapliga områden
  • översiktligt redogöra för aktuell, relevant forskning inom ett avgränsat problemområde

Färdighet och förmåga

  • identifiera syfte och metod i ett urval vetenskapliga texter, samt jämföra hur metodval förhåller sig till det aktuella syftet
  • formulera problem, syfte och frågeställning i en egen vetenskaplig undersökning som relaterar till kultur och kriminalitet
  • tillämpa vetenskaplig metod för insamling och analys av empiriskt material i en egen undersökning
  • på ett adekvat sätt kommunicera muntligt och skriftligt i enlighet med akademiska normer

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt reflektera över val och tillämpning av metod i relation till den egna undersökningens syfte, avgränsningar och genomförande
  • dra relevanta slutsatser av den egna studiens resultat, diskutera deras vetenskapliga och samhälleliga relevans och reflektera över behov av vidare kunskapsutveckling
  • med ett kritiskt förhållningssätt muntligt diskutera det egna arbetet och ett annat arbete med hänsyn till såväl form som innehåll

Innehåll

Kursen introducerar vetenskapsteori och vetenskaplig metod genom att diskutera olika vetenskapliga traditioner och deras relevans för kulturstudier och kriminologi, särskilt med avseende på kulturanalys av normer, normbrott och kriminalitet. Särskilt fokus ligger på metoder inom human- och samhällsvetenskap, såsom etnografi, intervju, text- och bildanalys, hermeneutik och diskursanalys, vilka sätts i relation både till huvudsakliga vetenskapsteoretiska överväganden och till praktiska tillvägagångssätt för genomförande. I kursen ingår övning i systematiskt insamlande av information och metodisk bearbetning och analys av resultat, genom författande av ett självständigt arbete inom ett avgränsat problemområde.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Undervisning sker i form av föreläsningar, workshoppar och handledning.

Betygsskala

Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Examinationsformer

Examination sker genom författandet av ett självständigt arbete, samt genom litteratur- och oppositionsseminarier. För betyget Godkänd på hel kurs krävs G på samtliga examinationsmoment. För betyget Väl Godkänd på hel kurs krävs därutöver VG på självständigt arbete.

2501: Litteraturseminarier, 3 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2502: Oppositionsseminarium, 0,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2503: Självständigt arbete, 7,5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Ahrne, Göran & Svensson, Peter. Handbok i kvalitativa metoder. Lund: Studentlitteratur 2015

Andreasson, Jesper & Johansson, Thomas. Vetenskapsteori: grunder och tillämpning. Lund: Studentlitteratur, 2020

Bryman, Alan. Samhällsvetenskapliga metoder. Stockholm: Liber, 2018 (valda delar; används även inom andra delar av utbildningen)

Davidson, Bo & Patel, Runa. Forskningsmetodikens grunder: att planera, söka och rapportera en undersökning. Lund: Studentlitteratur, 20I9

During, Simon (red.). The Cultural Studies Reader. London & New York: Routledge, 2007 (valda delar; används även inom andra delar av utbildningen)

Stokes, Jane. Doing Media and Cultural Studies. London: SAGE, 2021

Vetenskapliga artiklar och övriga läromedel 

Katz, Jack. ”On Becoming an Ethnographer”. Journal of Contemporary Ethnography, vol. 18, nr. 1 (2018), s. 16–50

Studenten väljer själv kompletterande litteratur i eventuellt samråd med handledare.

Ytterligare material i form av korta texter o.d. kan tillkomma enligt anvisningar i kursen.

Referenslitteratur 

Crowther-Dowey, Chris & Fussey, Pete. Researching Crime: Approaches, Methods and Application. London: Palgrave Macmillan, 2013

Newburn, Tim. Criminology. London & New York: Routledge, 2017 (eller senare)

Newburn, Tim. Key Readings in Criminology. London & New York: Routledge, 2009 (eller senare)

Strömquist, Siv. Konsten att tala och skriva. Malmö: Gleerups, 2018

Wincup, Emma. Criminological Research: Understanding Qualitative Methods. London: SAGE, 2017