Sök Stäng
Kursplan

Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap för förskollärare, 10 hp

Social Relations, Conflict Management and Leadership for Pre-school Teachers, 10 credits

Kurskod: UV2039

Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-11 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav. (G1N)

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Engelska 6, Naturkunskap 1b eller 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i Förskollärarutbildningen, 210 hp. Kursen utgör en del inom utbildningsvetenskaplig kärna om 60 hp och innehåller verksamhetsintegrerade dagar.

Mål

Kursens mål är att studenten ska utveckla forskningsbaserade kunskaper om socialpsykologiska perspektiv på sociala relationer, konflikthantering och ledarskap, knutna till förskolans verksamhet och förskollärarrollen. Kursens mål är också att studenten ska vidareutveckla sitt eget pedagogiska, kommunikativa och sociala förhållningssätt genom praktiska övningar som är relaterade till förskollärares olika roller i verksamhetsnära situationer. Vidare ska studenten utveckla kunskaper om socialpsykologiska perspektiv genom kritisk granskning av aktuell forskning, samt genom att genomföra observationer som analyseras utifrån teoretiska begrepp.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • systematiskt redogöra för och diskutera teoretiska begrepp inom socialpsykologi i relation till aktuell forskning inom området
  • identifiera konfliktsituationer och analysera konflikthantering och ledarskap i förskolans verksamhet
  • under handledning analysera institutionella samtalsformer och dess innehåll
  • självkritiskt redogöra för egna erfarenheter av grupprocesser samt med stöd i forskning analysera dessa


Färdighet och förmåga

  • med stöd i aktuell forskning tillsammans med andra diskutera och analysera olika sätt att hantera konfliktfyllda situationer och ledarskap i förskolans verksamhet
  • utifrån givna ramar och med aktuella teorier observera, identifiera, sammanfatta och analysera samspelssituationer och konflikthandlingar inom förskolans vardag
  • i enlighet med beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund planera för samtal med vårdnadshavare
  • på ett korrekt sätt kommunicera muntligt och skriftligt i enlighet med akademiska normer
  • utifrån givna ramar gestalta konfliktsituationer ur förskolans vardag och initiera lämpliga lösningar


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt granska egna och andras förhållningssätt till sociala relationer, konflikthantering och ledarskap
  • självständigt och tillsammans med andra värdera den egna och andras kännedom om professionellt bemötande i förskolan
  • metodiskt reflektera över sitt eget sätt att förebygga och hantera konfliktfyllda situationer relaterat till förskolans vardag

Innehåll

Kursen innehåller teorier om sociala relationer, konflikthantering och ledarskap som relateras till förskolans verksamhet och förskollärarrollen. Kursen behandlar även samtalsformer, gruppdynamik och grupprocesser. I kursen tillämpas praktiska övningar med hjälp av estetiska uttryckssätt och pedagogiskt verktyg. Här inbegrips diskussion och problematisering utifrån de samspelssituationer som den professionella förskolläraren leder och ansvarar för.


Kursens innehåll är både teoretisk och praktisk. Den teoretiska delen handlar om att studenten ska kunna problematisera samt kommunicera olika perspektiv av konflikthantering, gruppdynamik och ledarskap utifrån aktuell forskning. Den praktiska delen i kursen handlar om gestaltning och observation av konflikt och samspelssituationer samt ledarhandlingar.


Förankrandet av teoretiska resonemang i praktiska, gestaltande övningar syftar till att främja reflektion kring det egna förhållningssättet till andra människor, grupprocesser, konflikter och ledarskap. Kursen innefattar även teoretiska och analytiska moment samt praktisk tillämpning i form av gruppövningar, gestaltning och självständigt arbete. I kursens genomförande läggs vikt vid kommunikativa kompetenser. Olika förklaringsmodeller till konflikter samt hur man kan använda konfliktsituationer och gruppdynamiska processer som redskap för lärande behandlas och prövas praktiskt i kursen. Självreflektion och självkännedom är ett genomgående tema i kursen.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Undervisningen sker huvudsakligen genom föreläsningar, seminarier och workshoppar samt redovisningar. Studierna bedrivs dessutom via fältstudier och övningar. Kursens olika delmoment innebär observationer och pedagogiskt arbete på en VFU- övningsförskola (VI-dagar).


VI-dagarna är obligatoriska och genererar underlag för bedömning till kursens examinationer.

Betygsskala

Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Examinationsformer

Kursen examineras genom individuell hemtentamen samt en gestaltande didaktisk gruppuppgift. De två obligatoriska examinationsmomenten har obligatoriska seminarier, arbetslagsuppgifter och workshoppar.

Ersättningsuppgifter kan ges som kompensation för obligatoriska seminarier och dithörande estetiska workshoppar. Momentet gestaltande didaktisk gruppuppgift och workshopparna i drama kan inte kompenseras på annat sätt än genom deltagande i samband med att kursen går igen.


VI-dagarna är obligatoriska och genererar underlag för bedömning till kursens examinationer.

För att få godkänd (G) på hela kursen krävs G på Hemtentamen samt G på Gestaltande didaktisk gruppuppgift. För att få väl godkänd (VG) på hela kursen krävs VG på Hemtentamen samt G på Gestaltande didaktisk gruppuppgift.

2001: Hemtentamen, 6 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

2002: Gestaltande didaktisk gruppuppgift, 4 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Obligatorisk litteratur

Arner, E. & Sollerman, S. Barnet och förskolans pedagogiska ledarskap. Studentlitteratur AB, 2018 (118 s.)


Elven Hejlskov, B & Edfeldt, D. Beteendeproblem i förskola: om lågaffektivt bemötande. Natur & kultur2017 (207 s.)


Engquist. A. Om konsten att samtala: en bok för människor i kontaktyrken. Studentlitteratur AB, 2013 (296 s.)


Wheelan. S. A. Att skapa effektiva team: en handledning för ledning och medlemmar. Studentlitteratur AB, 2017 (192 s.)


Friberg, B. & Hakvoort, I. Konlikthantering i professionellt lärarskap, 3:e uppl. Gleerups, 2015 (248 s.)


Hellberg, A. Psykologi i förskolans vardag. Lund: Studentlitteratur AB, 2015


Markström, A-M; Simonsson, M. Utvecklingssamtal - kommunikation mellan hem och förskola. Studentlitteratur AB, 2018 (286 s.)


Skolverket. Läroplan för förskolan Lpfo I8, 2018


Thornberg, R. Det sociala livet i skolan. Socialpsykologi för lärare. 2:a uppl. Liber, 2020 (384 s)


Ytterligare korta artiklar (och annat material e.d.) kan tillkomma enligt skriftliga anvisningar inom kursen.