Människocentrerad artificiell intelligens, 7,5 hp
Human-centered Artificial Intelligence, 7.5 credits
Kurskod: IK4052
Akademin för informationsteknologi
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-18 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Informatik, Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G1F)Behörighetskrav
Kurserna Digital design och innovation 15 hp, Interaktionsdesign 7,5 hp. Undantag ges för kravet på svenska. Engelska 6.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i Digital design och innovation 180 hp samt ges som fristående kurs.
Mål
Kursen introducerar artificiell intelligens genom ett designorienterat perspektiv på digitala interaktiva tjänster. Målet med kursen är att student ska kunna beskriva och tillämpa grundläggande teorier rörande AI och adaptivitet i människocentrerad design, samt i utvärdering av AI-drivna tjänster. Vidare ska studenten utveckla sin praktiska förmåga att använda metoder, tekniker och verktyg för att designa digitala tjänster ur ett AI-perspektiv. Ett annat mål med kursen är att studenten skall kunna värdera och reflektera över AI-baserad teknologi, och ett agentivt perspektiv på design av digitala tjänster.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för grundläggande begrepp inom artificiell intelligens
- identifiera och beskriva tillämpningsområden för agentiva tjänster utifrån ett interaktionsperspektiv
- redogöra för grundläggande begrepp inom adaptiva tjänster
Färdighet och förmåga
- tillämpa metoder och tekniker för att designa AI-drivna tjänster
- tillämpa grundläggande metoder för utvärdering av adaptiva tjänster
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera och kritiskt reflektera över design och användning av AI-drivna tjänster
- värdera och argumentera för och emot designbeslut vid skapande av AI-drivna tjänster
Innehåll
Kursen är uppdelad i tre temaområden: (a) introduktion till artificiell intelligens, med särskild inriktning på maskininlärning, (b) design av AI-drivna tjänster, och (c) utvärdering av adaptiva tjänster. Dessa temaområden behandlas dels teoretiskt, dels praktiskt genom workshops och laborationer. Under kursens gång produceras och utvärderas koncept för olika typer av AI-drivna tjänster.
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisningen består i huvudsak av föreläsningar, designworkshops och laborationer. Hela kursen kan ges på engelska.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras genom individuell skriftlig hemtentamen (4 hp) och en laborationsserie för konceptdesign och utvärdering (3,5 hp).
2102: Laborationsserie, 3,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2101: Hemtentamen, 4 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Amershi, Saleema et al. Guidelines for Human-AI Interaction. In Proceedings of CHI 2019 (2019).
Johnson, Matthew., & Vera, Alonso. (2019). No AI is an island: the case for teaming intelligence. AI magazine, 40 (1), sid. 16-28.
Konstan, Joseph A & Reidl, John. Recommender systems: from algorithms to user experience. User Model User-Adap Inter (2012) 22:101–123.
Wärnestål, Pontus. Design av AI-drivna tjänster. Lund: Studentlitteratur, 2021.
Yang, Qian et al. Re-examining Whether, Why, and How Human-AI Interaction Is Uniquely Difficult to Design. In Proceedings of CHI 2020 (2020).
Vetenskapliga artiklar tillgängliga från Högskolans bibliotek.
Referenslitteratur
Noessel, Cristopher. Designing Agentive Technology. Rosenfeld Media, 2017.