Omvårdnad som profession och vetenskap, 15 hp
Nursing as a Profession and Science, 15 credits
Kurskod: OM2012
Akademin för hälsa och välfärd
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-27 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Omvårdnad, Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav. (G1N)Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i Sjuksköterskeprogrammet 180 hp.
Mål
Målet med kursen är att studenten tillägnar sig kunskap om omvårdnadsämnets vetenskapliga utveckling och tillämpning samt dess teoretiska grund. Vidare ska studenten utveckla kunskaper om framväxt av sjuksköterskans professionsidentitet, ansvarsområde och yrkesutövning. Med en humanistisk människosyn som grund ska studenten tillägna sig omvårdnadskunskaper om patientnära arbete och visa förmåga att tillämpa utvalda kliniska färdigheter med ett reflektivt förhållningssätt. Vidare är målet att studenten tränas i att reflektivt och kritiskt förhålla sig till vetenskap och utveckla sina grundläggande akademiska färdigheter.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för omvårdnad utifrån sjuksköterskans ansvarsområde och professionella yrkesfunktion i ett historiskt och nutida perspektiv
- redogöra för omvårdnadsteorier och begrep
- redogöra för centrala etiska begrepp och värden inom omvårdnad
- redogöra för sjuksköterskans kärnkompetenser
- redogöra för lagar och författningar inom sjuksköterskans verksamhetsområde
- beskriva omvårdnadsprocessens olika faser
- redogöra för utvalda omvårdnadsproblem
- redogöra för grundläggande vetenskapliga begrepp och termer
- förklara vad som kännetecknar en vetenskaplig artikel
Färdighet och förmåga
- visa på förmåga att söka och inhämta kunskap i vetenskapliga databaser och tillämpa akademiskt skrivande inom omvårdnadsämnet
- redogöra för och tillämpa vårdhygieniska och ergonomiska principer
- genomföra undersökningar och behandlingar i träningssituation med patientsäkerhet i fokus samt hantera material och utrustning med säkerhet och aseptik
- tillämpa kliniska färdigheter, kommunikation och bemötande av patient med ett personcentrerat förhållningssätt
- praktisera teamsamverkan i lärandeprocessen och vårdande situationer
- utifrån givna ramar identifiera omvårdnadsbehov hos den unika patienten, och ge förslag på evidensbaserade omvårdnadsåtgärder
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- identifiera och värdera begrepp och teorier för omvårdnad
- reflektera över etikens grunder och etiskt förhållningssätt inom omvårdnad
- reflektera över eget kritiskt tänkande och vetenskapligt förhållningssätt
- identifiera behov av ytterligare kunskap och egen kompetensutveckling
Innehåll
Kursen introducerar omvårdnad som vetenskapsområde, sjuksköterskeprofessionens kunskap- och kompetensområde samt grunderna inom vetenskapsteori. I kursen problematiseras omvårdnad och dess historia relaterat till sjuksköterskans profession idag. Vidare behandlas teorier inom omvårdnad med betydelse för kunskapsområdets utveckling. Professionens yrkeskunnande, kompetens och ansvar bearbetas och problematiseras genom att lyfta sjuksköterskans kärnkompetenser; personcentrerad vård; samverkan i team; evidensbaserad vård; förbättringskunskap; säker vård och informatik. Professionens etiska kod och styrdokument inom hälso- och sjukvården lyfts och bearbetas. Etiska grunder för omvårdnad i förhållande till människa, samhälle och hälsa belyses. Grundläggande färdigheter inom omvårdnad praktiseras i träningssituationer. I simuleringssituation möter studenten en kliniknära miljö och praktiserar patientmöte och medicinsktekniska färdigheter. I kursen studeras grundläggande vetenskapsteori och grundläggande kunskaper om informationssökning. Studentens akademiska litteracitet inom ämnesområdet utvecklas.
Undervisningsspråk
Undervisning
Kursens undervisning sker i form av föreläsningar, gruppövningar, färdighetsträning och simulering. Kursens undervisning stöds av lärplattformen Blackboard. Pedagogiken bygger på integrering mellan teoretiska och kliniska moment och förutsätter en hög studentaktivitet där studenten tar ansvar för sitt eget lärande.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras genom aktivt deltagande i färdighetsträningar och simulering samt genomförande av webbutbildning. Vidare examineras kursen genom individuell muntlig tentamen, skriftlig tentamen i grupp samt seminarier.
2401: Färdighetsträning i omvårdnad, 0,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2501: Webbutbildning HLR, 0,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2502: Kliniknära vecka, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2404: Seminarium vetenskapsteori, 2 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2405: Seminarium omvårdnadsetik, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2406: Seminarium omvårdnadsteori, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2407: Individuell muntlig tentamen i omvårdnad, 3,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2408: Skriftlig tentamen i grupp och uppföljning i seminarium - Omvårdnadsprocessen, 4 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
*Boman, Lennart, Wikström, Claes. Medicinsk teknik. Studentlitteratur, senaste upplagan.
*Edberg, Anna Karin, Wijk, Helle. Omvårdnadens grunder: hälsa och ohälsa. Studentlitteratur, senaste upplagan
*Ehrenberg, Anna, Wallin, Lars. Omvårdnadens grunder: ansvar och utveckling. Studentlitteratur, senaste upplagan
*Forsberg, Anna. Omvårdnad på akademisk grund: att utvecklas och ta ansvar. Natur och kultur, 2016
*Friberg, Febe, Öhlen, Joakim. Omvårdnadens grunder: perspektiv och förhållningssätt. Studentlitteratur, senaste upplagan
*Henriksson, Maria. Vetenskaplig teori och metod. Från ide till examination inom omvårdnad. Studentlitteratur. Senaste upplagan
*Sandman, Lars, Kjellström Sofia. Etikboken.Etik för vårdande yrken. Studentlitteratur, senaste upplagan
*Willman, Ania. Teorier för omvårdnad. Studentlitteratur, senaste upplagan.
* Förekommer i andra kurser
Ytterligare litteratur tillkommer i relation till valt fördjupningsområde och i samråd med lärarna i kursen