Industriell organisation, 7,5 hp
Industrial Organization, 7.5 credits
Kurskod: NA4017
Akademin för företagande, innovation och hållbarhet
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-25 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G1F)Behörighetskrav
Nationalekonomi (1-30) 30 hp.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i Ekonomprogrammet och ges som fristående kurs.
Mål
Målet med kursen är att studenten skall fördjupa sin kunskap om företagets optimerande beteende, marknadernas funktionssätt och former. Kursen fokuserar på företagets optimala strategiska val under olika förutsättningar. Kursen bygger på delkursen i mikroekonomi inom nationalekonomi 1-30 hp.
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- utförligt förklara grundläggande begrepp inom området industriell organisation
- förklara företagets optimala strategival för att lyckas i konkurrensen med andra företag utifrån faktorer som marknadsform, produktdifferentiering, prissättning, investeringsmöjligheter och liknande, samt övriga företags förväntade strategival
- förklara villkoren för vertikal integration, vertikala restriktioner och val av produktkvalitet
- förklara de ekonomiska implikationerna av assymmetrisk information
Färdighet och förmåga
- självständigt tillämpa spelteoretisk analys
- självständigt välja och tillämpa grundläggande prissättningsstrategier
- självständigt tillämpa modeller för geografisk lokalisering och produktpositionering
- självständigt analysera graden av konkurrens på en marknad
- analysera hur marknadsföringsutgifter kan optimeras
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- redogöra för och diskutera teorier och strategiska val inom området industriell organisation
Innehåll
Kursen ger en fördjupad kunskap i företagens optimala beteende, marknadernas funktionssätt och former. Kursen fokuserar på företagets optimala strategiska val avseende sådant som prissättningsstrategier, inträde och utträde på marknaden, produktdifferentiering, teknologiförändringar samt forskning och utveckling. De strategiska aspekterna på företagens beteende illustreras med hjälp av spelteoretiska modeller. Vidare studeras frågeställningar rörande horisontell och vertikal integration, dessutom ses företagets organisations-struktur som ett resultat av koordinerings-, informations och motivationsproblem, så att organisationsbegreppet ges en vidare mening och inte bara omfattar formella organisationer, utan också olika typer av kontrakt. I kursen diskuteras innovation.
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar och bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Betygsskala
Examinationsformer
Examination sker i form av individuell skriftlig tentamen och hemuppgift i grupp.
2001: Skriftlig tentamen, 6,5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
2002: Hemuppgift, 1 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Carlton, D.W.& Perloff, J.M. Modern Industrial Organization. Addison Wesley Longman, senaste upplagan
Kompletterande material.