Vetenskapliga metoder - fördjupning i kvalitativ och kvantitativ design och metod, 7,5 hp
Research Methods - in-Depth Knowledge in Qualitative and Quantitative Design and Methodology, 7.5 credits
Kurskod: FOHL006
Akademin för hälsa och välfärd
Nivå: Forskarnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-12-16 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Forskarutbildningsområde
Behörighetskrav
Examen på avancerad nivå med relevans för forskarutbildningsområdet hälsa och livsstil samt kursen Vetenskapliga metoder - kvalitativ och kvantitativ design och metod inom området hälsa och livsstil, 7,5 hp vid Högskolan i Halmstad eller motsvarande.
Mål
Kursens övergripande mål är att doktoranden ska utveckla fördjupade kunskaper om kvalitativa respektive kvantitativa vetenskapliga metoder inom forskningsområdet hälsa och livsstil. Avsikten är att doktoranden ska fördjupa sina färdigheter att granska metod, design och analys i vetenskapliga studier med relevans för det egna forskningsområdet. Särskild vikt läggs vid att doktoranden självständigt och strukturerat ska fördjupa sin förmåga till kritisk reflektion kring möjligheter och begränsningar i vetenskapliga studier och i det egna forskningsarbetet.
Efter avslutad kurs ska doktoranden kunna:
Kunskap och förståelse
- förklara likheter och skillnader mellan olika kvantitativa respektive kvalitativa metoder inom området hälsa och livsstil, samt redogöra för dess olika möjligheter och begränsningar
- ingående förklara förutsättningar för vetenskapliga metoder med relevans för det egna forskningsområdet
Färdighet och förmåga
- självständigt granska metoder för datainsamling och analys av empiriskt material med kvalitativ respektive kvantitativ metod, samt vad metoden får för konsekvenser för studiernas resultat
- självständigt diskutera metodologiska aspekter i empiriska studier samt i egen genomförd datainsamling och analys
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt värdera och problematisera möjligheter och begränsningar med kvantitativ respektive kvalitativ ansats inom det egna forskningsområdet
- kritiskt diskutera och problematisera metoders möjligheter och begränsningar med stöd i feministisk teoribildning och intersektionella perspektiv
- kritiskt reflektera över och problematisera möjligheter och begränsningar samt val av metod i det egna forskningsarbetet
Innehåll
Kursen ämnar fördjupa doktorandernas kunskaper kring vetenskapliga metoder och analys. Under kursen diskuteras metodval och analyser med utgångspunkt i studier inom området hälsa och livsstil. Doktoranden ges möjlighet att självständigt fördjupa sig i relevanta studier inom sitt eget forskningsområde men också genom seminarier om olika kvantitativa respektive kvalitativa metoder. I kursen behandlas bland annat statistiska metoder, etnografisk forskningsdesign och metoder i kvalitativa textanalyser. Vetenskapliga metoder diskuteras även utifrån feministisk teori och intersektionella perspektiv. Under kursen får doktoranden möjlighet att analysera och reflektera över det egna forskningsprojektets begräsningar och möjligheter utifrån metodologiska aspekter.
Undervisningsspråk
Undervisning
Kursens undervisningsformer sker i form av föreläsningar, seminarier och självständigt fördjupningsarbete.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras genom skriftlig individuell hemtentamen samt seminarier med obligatoriskt deltagande
2201: Individuell skriftlig hemtentamen, 5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2202: Seminarier, 2,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Övriga föreskrifter
I första hand ges företräde till studenter antagna vid forskarutbildningen i Hälsa och Livsstil vid Högskolan i Halmstad. I andra hand till studenter antagna till forskarutbildning med relevans för området hälsa och livsstil.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Atkinson, Paul. Handbook of Ethnography. SAGE Publications Ltd. 2007
Fowler, Floyd J. Survey Research Methods. SAGE Publication Inc. 2013
Gruber, Sabine. Skolan gör skillnad: Etnicitet och institutionell praktik. 2007 (PhD dissertation, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier). Retrieved from https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:miun:diva-44477
Winther Jörgensen, Marianne & Philllips, Louise. Diskursanalys som teori och metod. 2000
Ågren, Axel. (2018). Loneliness among older people in the Swedish media?: Constructions, discourses and the designation of responsibility. 2018 (Licentiate dissertation, Linköping University Electronic Press). https://doi.org/10.3384/lic.diva-153333
Relevant och fördjupande litteratur väljs med utgångspunkt i studentens eget forskningsområde.