Introduktionskurs för doktorander, 7,5 hp
Introductory Course for PhD Students, 7.5 credits
Kurskod: FOAL006
Akademin för lärande, humaniora och samhälle
Nivå: Forskarnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-10-29 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet för utbildning på forskarutbildningsnivå.
Mål
Kursens syfte är att studenten ska utveckla kunskaper och färdigheter inom de tre delområdena forskningsetik, vetenskapsteori och högskolepedagogik som behövs för utbildning på forskarnivå. Kursens övergripande mål är att studenten ska utveckla kunskaper och färdigheter inom områdena vetenskapsteori avseende kunskapsteoretiska antagandens betydelse för olika forskningsansatser, forskningsetik avseende etiska riktlinjer och värdeaspekter i forskning, samt högskolepedagogik i syfte att ge grundläggande kunskaper kring undervisning och lärande i högre utbildning.
Efter avslutat moment vetenskapsteori ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva huvuddragen i utvecklingen av ett urval av vetenskapsteoretiska perspektiv och/eller paradigm, samt beskriva kunskapsteoretiska antaganden och konsekvenser av dessa antaganden vid val av forskningsansats och analysmetod
Färdighet och förmåga
- inplacera det egna vetenskapsområdet i ett vetenskapsteoretiskt sammanhang samt kritiskt analysera vetenskapsteoretiska antaganden i relation till val av forskningsmetod inom området
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- identifiera och kritiskt diskutera grundläggande vetenskapsteoretiska och metodologiska förhållningssätt inom olika vetenskapsområden samt forskningsinsatsers sociala, miljömässiga och ekonomiska villkor och konsekvenser
Efter avslutat moment Forskningsetik ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- visa förtrogenhet med och redogöra för forskningsetiska principer i enlighet med nationella och internationella regelverk samt betydelsen av god forskningssed
Färdighet och förmåga
- identifiera och problematisera forskningsetiska frågor inom det egna och andras forskningsområden
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt reflektera över forskningsetiska ställningstaganden med hänsyn till samhällets forskningskrav och forskningspersoners integritetskrav
Efter avslutad moment i Högskolepedagogik ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för centrala delar av samhällets mål och regelverk som styr och reglerar högre utbildning
Färdighet och förmåga
- planera och demonstrera undervisning och examination av högre utbildning inom det egna området till stöd för individers och gruppers lärande
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över värdegrundsfrågor inom högre utbildning, inbegripet frågor rörande mångfald, likvärdighet och jämställdhet
Innehåll
Kursen är indelad i tre moment; Vetenskapsteori (3 hp), Forskningsetik (2,5 hp) samt Högskolepedagogik (2 hp).
Momentet Vetenskapsteori behandlar vetenskapsteorins utveckling och utvecklingen av ontologiska och epistemologiska antaganden som utgångspunkt för olika paradigm och forskningsansatser. Den vetenskapliga forskningens sociala sammanhang och villkor diskuteras med hänsyn till exempelvis jämställdhet och hållbarhet. l momentet ges en översikt över kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoders för- och nackdelar och hur de kan komplettera varandra samt giltighets- och trovärdighetskriterier för kvantitativa och kvalitativa metoder. Vidare ges utrymme för kritisk diskussion avseende skilda forskningsansatsers för-och nackdelar, giltighet och trovärdighet.
Momentet Forskningsetik behandlar nationella och internationella lagar och principer som reglerar olika delar av forskningsetiken, forskningens metoder och konsekvenser. Momentet behandlar vidare frågor kring värdeaspekter och etiska överväganden i relation till eget och andras forskningsområden och metodval. I momentet belyses även områden såsom etiska kommittéers funktion, vetenskaplig oredlighet, publiceringsetik, forskningsetiska utmaningar i relation till ny teknik samt forskningens relation till samhället.
Momentet Högskolepedagogik behandlar samhällets mål och regelverk för högre utbildning samt didaktiska redskap. Momentet behandlar vidare former för planering, genomförande samt examination av högre utbildning relaterat till det egna kunskapsområdet och värdegrundsfrågor inom högre utbildning, i syfte att utveckla studentens pedagogiska kompetens.
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar.
Betygsskala
Examinationsformer
Vetenskapsteori examineras genom individuella inlämningsuppgifter som presenteras vid seminarier med obligatoriskt deltagande.
Forskningsetik examineras genom individuell inlämningsuppgift som presenteras vid seminarium med obligatoriskt deltagande.
Högskolepedagogik examineras genom individuell inlämningsuppgift samt grupparbete med obligatoriskt deltagande.
1801: Vetenskapsteori, 3 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
1802: Forskningsetik, 2,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
1803: Högskolepedagogik, 2 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Vetenskapsteori, 3 hp
Godfrey-Smith, Peter. Theory and Reality: An Introduction to the Philosophy of Science, The University of Chicago Press, 2003
Vetenskapliga artiklar (tillgängliggörs via digital lärplattform).
Forskningsetik, 2,5 hp
Oliver, Paul. The Student's Guide to Research Ethics. Open University Press, 2010
Good Research Pratice. (Elektronisk). Vetenskapsrådets rapportserie 3:2001 (2017) (Tillgänglig på www.vr.se)
Högskolepedagogik, 2 hp
Svinici, Marilla, McKeachie, W. McKeachie´s Teaching Tips: Strategies, Research and Theory for College and University Teachers. Thirteenth edition. Wadsworth Publishing Co Inc. 2013.
Ytterligare litteratur i form av korta texter kan tillkomma enligt anvisningar i respektive modul.