Sök Stäng
Kursplan

NO och teknik för grundlärare åk 4-6, 30 hp

Learning in Science and Technology, 30 credits

Kurskod: NA1005

Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-16 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav. (G1N)

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Engelska 6, Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 1b eller 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i lärarprogram med inriktning mot grundlärarexamen åk 4-6 om 240 hp.

Mål

Kursen tar sin utgångspunkt i ett ämnesdidaktiskt perspektiv där naturvetenskapernas och teknikens karaktär, innehåll och diskurs problematiseras med utgångspunkt i samhälleliga och etiska frågor. Kursens övergripande mål är att studenten ska utveckla ett reflekterande förhållningssätt till naturvetenskapliga ämnen och teknikämnet i grundskolans årskurs 4-6. Studenten ska utveckla sådana ämneskunskaper och didaktiska färdigheter som behövs för att undervisa på ett meningsfullt och inspirerande sätt med hänsyn till barns olika intressen och förutsättningar att lära.

Efter avslutad ämnesområde 1 : Kemi med ämnesdidaktik 5 hp ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för materiens egenskaper och byggnad med partikeltänkande och modeller som redskap
  • använda grundläggande kemiska begrepp samt kemiskt klassificera vanliga vardagsmaterial
  • identifiera och förklara elementära kemiska processer, förlopp och kretslopp och kunna relatera dessa till begreppet hållbar utveckling

Färdighet och förmåga

  • beskriva, planera och genomföra enkla, säkra och miljövänliga försök med utrustning som vanligtvis finns i hemmet

Efter avslutad ämnesområde 2: Fysik med ämnesdidaktik 5 hp ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för grundläggande fysikaliska begrepp
  • redogöra för universum och jorden med energi, materians kretslopp och livets former som bärande teman
  • förklara sambanden mellan materians kretslopp och energiflöden och dessas relation till begreppet hållbar utveckling

Färdighet och förmåga

  • använda och reflektera över problemlösning och laborationer som didaktiska metoder

Efter avslutad ämnesområde 3: Teknik med ämnesdidaktik 5 hp ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för tekniska begrepp, processer och dokumentation i relation till tekniska löslösningar och teknikutvecklingsarbete
  • redogöra för konsekvenser av teknikval i relation till människa, samhälle och miljö utifrån ett historiskt och ett nutida perspektiv, samt utifrån ett hållbarhetsperspektiv

Färdighet och förmåga

  • planera, genomföra och utvärdera teknikutvecklingsarbete
  • reflektera och diskutera kring planering, genomförande och bedömning av teknikundervisning i relation till styrdokument och didaktiska val

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • analysera, värdera och argumentera i frågor om hållbar utveckling och teknik

Efter avslutad ämnesområde 4: Biologi med ämnesdidaktik 5 hp ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • använda naturvetenskapliga och etiska argument i frågor om hållbar utveckling och biologisk mångfald
  • med ekologiska modeller förklara relationer mellan olika arter
  • redogöra för grundläggande cellbiologi, anatomi och fysiologi

Färdighet och förmåga

  • använda och reflektera över problemlösning och laborationer som didaktiska metoder
  • kommunicera och diskutera frågor som rör identitet och normer i relation till sexualitet och samlevnad

Efter avslutad ämnesområde 5: Naturvetenskapernas och teknikens didaktik 10 hp ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för grunderna i naturvetenskapernas och teknikens didaktik som ett vetenskapligt ämnesfält

Färdighet och förmåga

  • planera och systematiskt presentera ett tematiskt ämnesdidaktiskt projekt som inbegriper minst två av ämnena biologi, fysik, kemi och teknik
  • inventera elevers begreppsförståelse och använda den som grund för planering av undervisning

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • värdera och bedöma den egna utvecklingen till professionell grundlärare i naturvetenskap och teknik
  • identifiera behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin kompetens i relation till skolans styrdokument, didaktisk forskning och beprövad erfarenhet
  • använda digitala verktyg i relation till undervisningsinnehåll i biologi, fysik, kemi och teknik samt värdera dess användning utifrån ett ämnesdidaktiskt perspektiv.

Innehåll

Kursen är indelad i fem ämnesområden.

Ämnesområde 1: Kemi med ämnesdidaktik 5 hp
Chemistry Education 5 credits

Ämnesområdet ger studenten tillfälle att formulera och gå vidare med sina egna frågeställningar om kemiska sammanhang i världen omkring sig. Utifrån enkla experiment med vardagsmaterial diskuteras vad som händer under experiment och varför det händer. Exempel ges på hur man kan göra experiment tillsammans med elever.

Ämnesområde 2: Fysik med ämnesdidaktik 5 hp
Physics Education 5 credits

Ämnesområdet behandlar universum och jorden med energi, materians kretslopp och livets former som bärande teman. Dessutom bearbetas sambanden mellan materians kretslopp och energiflöden och dessas relation till begreppet hållbar utveckling. Ämnesområdet utgår från vardagsnära eller lätt observerbara fenomen som kan kopplas till undervisning.

Ämnesområde 3: Teknik med ämnesdidaktik 5 hp
Technology Education 5 credits

Ämnesområdet behandlar teknikhistoria, teknikutveckling, och tekniska lösningar i vår vardag, vilket diskuteras och problematiseras i relation till konsekvenser av teknikval och betydelser för människa, samhälle och miljö utifrån ett hållbarhetsperspektiv. Vidare behandlas centrala begrepp och processer i relation till teknikutvecklingsarbete, tekniska system, mekanik, konstruktioners hållfasthet, byggnadsteknik, material, elektronik och digital teknik. Därutöver behandlas olika kommunikativa metoder i relation till tekniska processer såsom skisser, ritningar, digitala och fysiska modeller samt teknisk rapport.

Ämnesområde 4: Biologi med ämnesdidaktik 5 hp
Biology Education 5 credits

Ämnesområdet behandlar temat människan/eleven i naturen. Det ämnesinnehåll som tas upp är ekologiska samband i olika biotoper, människans och djurens anatomi och fysiologi samt platsens och utomhuspedagogikens betydelse. Andra moment behandlar kommunikation och diskussion kring frågor som rör identitet och normer i relation till sexualitet, relationer och samtycke.

Ämnesområde 5: Naturvetenskapernas och teknikens didaktik 10 hp
Science and Technology Education 10 credits

Ämnesområdet utgår från forskning inom naturvetenskapens och teknikens didaktik. Exempel ges på hur man uppmuntrar elever att göra egna undersökningar. Innehållet rör naturvetenskap som allmänbildning, naturvetenskapernas och teknikens karaktär och etik. Särskild vikt läggs på samhällsfrågor med ett naturvetenskapligt innehåll. Delkursen avslutas med ett ämnesdidaktiskt projekt.

Ett tematiskt, ämnesintegrerat förhållningssätt präglar såväl ämnesområdet som arbetsformer och bidrar till fördjupade ämneskunskaper i de naturvetenskapliga ämnena och teknikämnet. I kursen studeras kretslopp, öden och omvandlingar av materia och energi ur fysikaliska, biologiska och kemiska perspektiv. Härtill kopplas användningen av teknik samt teknikutvecklingens konsekvenser för människa, miljö och samhälle. En del av kursen bedrivs i fält där studenten gör sig förtrogen med uterummet som pedagogisk miljö. Det ämnesdidaktiska perspektivet finns som en röd tråd genom kursen. Den ämnesdidaktiska delen av kursen tar upp styrdokument, barns naturvetenskapliga och tekniska begreppsutveckling, ett undersökande och problematiserande arbetssätt samt tematiskt ämnesövergripande projekt. Därtill behandlas olika undervisningsmetoder.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Undervisningen sker huvudsakligen genom föreläsningar, seminarier, grupparbeten, laborationer, fältstudier och exkursioner.

Betygsskala

Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Examinationsformer

I Biologi med ämnesdidaktik sker examinationen genom en skriftlig tentamen, ett mindre projektarbete samt exkursioner i fält. Kemi med ämnesdidaktik examineras genom en skriftlig tentamen och laborationer. Fysik med ämnesdidaktik examineras genom muntlig tentamen och laborationer. Teknik med ämnesdidaktik examineras genom ett projektarbete och seminarier. Naturvetenskapernas och teknikens didaktik examineras genom ett ämnesdidaktiskt projektarbete samt seminarier. Obligatoriska delar länkas till examinationsmomenten och är en förutsättning för att kursens mål ska kunna uppnås. Obligatoriska delar i kursen är skriftliga och muntliga tentamen, laborationer, exkursioner, seminarier och projektarbeten. Ersättningsuppgifter kan ges som kompensation för obligatoriska moment i samråd med examinator.
VI-dagarna är obligatoriska och genererar underlag för bedömning till kursens examinationer.


För godkänt på hela kursen krävs godkänt på samtliga moment. För att få väl godkänd (VG) på hela kursen krävs förutom G på samtliga moment dessutom VG på examinationsmoment "Projektarbete - naturvetenskapernas och teknikens didaktik" samt två andra examinationsmoment.

2001: Biologi med ämnesdidaktik - skriftlig tentamen, 3 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

2002: Biologi med ämnesdidaktik - projektarbete, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2003: Biologi med ämnesdidaktik - exkursioner, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2004: Kemi med ämnesdidaktik - skriftlig tentamen, 4,5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

2005: Kemi med ämnesdidaktik - laborationer, 0,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2006: Fysik med ämnesdidaktik - muntlig tentamen, 4,5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

2007: Fysik med ämnesdidaktik - laborationer, 0,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2008: Teknik med ämnesdidaktik - projektarbete, 4 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

2009: Teknik med ämnesdidaktik - seminarier, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2010: Naturvetenskapernas och teknikens didaktik - projektarbete, 8 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

2011: Naturvetenskapernas och teknikens didaktik - seminarier, 2 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Areskoug, Mats., Ekborg, Margareta., Nilsson, Karin & Sallnäs, Dora. Naturvetenskapens bärande idéer i praktiken: Metodik för lärare F-6. 2. uppl. Gleerups utbildning, 2020


Elstgeest, Jos. & Harlen, Wynne (red.) Våga språnget!: om att undervisa barn i naturvetenskapliga ämnen. 1. uppl. Almqvist & Wiksell. Kap 4, 1996 (Tillhandahålls via lärplattform).


Hamrin, Maria & Norqvist, Patrik. Fysik i vardagen: 266 vardagsmysterier avslöjade över en kopp kaffe. 2. uppl. Studentlitteratur, 2016


Helldén, Gustav., Högström, Per., Jonsson, Gunnar. Karlefors, Inger., & Vikström Anna. Vägar till naturvetenskapens värld : ämneskunskap i didaktisk belysning. Liber ISBN 9789147114788, 2015


Lindegren, Roger. När kemin stämmer. 3. uppl. Studentlitteratur, 2021


Nilsson, Pernilla. Att se helheter i undervisningen: naturvetenskapligt perspektiv. Skolverket, 2012


NorDiNa (Nordic Studies in Science Education) en valfri artikel.


Pleijel, Håkan. Ekologi: en introduktion. 2. uppl. Gleerup, 2022


Von Otter, Ann-Marie & Cederqvist, Anne-Marie. Teknik i skolan - En vägledning till ämnets kunskapsinnehåll och progression. Liber, 2022


Åkesson Nilsson, Gunilla. Våra byggstenar: Grundläggande kemi för grundlärare f-6. Gunilla Åkesson Nilsson, 2021


Ytterligare korta texter och annat material kan tillkomma enligt anvisningar inom kursen. Aktuella läroplaner och styrdokument m.m. ingår som obligatorisk litteratur.


Referenslitteratur


Areskoug, Mats. Naturvetenskapens bärande ideer: för lärare F-6. Gleerups utbildning, 2017


Ekborg, Margareta., Lindahl, Britt., Malmberg, Claes., Ottander, Christina & Rosberg, Maria. Samhällsfrågor i det naturvetenskapliga klassrummet. Gleerups, 2012


Hjort, Ingemar. Ekologi för miljöns skull. Liber, 2003


Insulander, Eva & Selander, Staffan. (red.). Att bli lärare. Liber, 2018


Vigué-Martín, Jordi. Atlas över människokroppen. Liber, 2012


Östklint, Olle., Johansson, Sverker & Anderberg, Elise. Fysik för lärare. Studentlitteratur, 2012