Sök Stäng
Kursplan

Examensarbete för civilingenjör i elektroteknik, 30 hp

Thesis for Master of Science in Engineering, Electrical Engineering, 30 credits

Kurskod: ET7002

Akademin för informationsteknologi

Nivå: Avancerad nivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2025-01-16 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav. (A1F)

Behörighetskrav

Teknologie kandidatexamen med huvudområdet elektroteknik samt 60 hp på avancerad nivå inom en teknisk specialisering i elektroteknik.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i programmet Civilingenjör i intelligenta system 300 hp.

Mål

Syftet med examensarbetet är att studenten ska utveckla en sådan fördjupad kunskap, förståelse och förmåga samt ett sådant förhållningssätt som krävs för att självständigt arbeta som civilingenjör. Under examensarbetet ska studenten tränas i självständigt tekniskt och vetenskapligt forsknings- och utvecklingsarbete och därmed utveckla förutsättningar för arbete i en internationell forsknings- eller utvecklingsmiljö.

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • diskutera det valda teknikområdet och därmed visa väsentligt födjupade kunskaper, inbegripet fördjupande metodkunskaper, inom området såväl som en bred förståelse för dess tekniska och vetenskapliga grund

    Färdighet och förmåga

  • självständigt söka efter lösningar till verkliga, tekniskt komplexa problem, med hänsyn till uppställda krav och specifikationer

  • använda avancerade analys-, simulerings- och konstruktionsmetoder inom det valda teknikområdet samt självständigt och inom givna tidsramar utforma samt genomföra vetenskapliga undersökningar och experiment

  • utforma, genomföra och utvärdera sitt eget arbete med hänsyn till det omgivande samhällets behov

  • inom ramen för det specifika examensarbetet identiera vilka frågeställningar som behöver besvaras för att alla relevanta dimensioner av hållbar utveckling ska beaktas

  • klart redogöra för och diskutera sitt eget arbete, sina slutsatser samt den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa, såväl muntligt som skriftligt, i en internationell miljö med tydlig forskningskompetens


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • självständigt värdera vetenskapliga artiklar och andra informationskällor
  • relatera sitt eget arbete till internationell forskning och utveckling inom området
  • bedöma och utvärdera forsknings- och utvecklingsarbete med avseende på såväl tekniska som etiska och samhälleliga aspekter, inbegripet ekonomi-, miljö-, säkerhets-, jämställdhets- och integritetskrav, baserat på egen erfarenhet.

Innehåll

Ämnet för examensarbetet väljs i samråd mellan studenterna och examinator. Det ska ligga inom programmets teknikområde och inom studenternas valda profil inom programmet. Arbetet ska bygga på genomgångna profilkurser och ska i huvudsak utföras självständigt.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs på engelska.

Undervisning

Projektarbete utförs enskilt eller i grupper om två studenter, så att varje enskild students bidrag kan identifieras och värderas. Varje projektgrupp tilldelas en handledare som är aktiv forskare på högskolan med forskningskompetens inom ett närliggande ämnesområde. Undervisningen omfattar löpande handledning samt obligatoriska projektredovisningar och seminarier. Arbetet redovisas i form av en uppsats författad på engelska som presenteras och försvaras vid ett offentligt seminarium med opponent som är yrkesverksam inom högskola eller näringsliv.

Betygsskala

Fyrgradig skala, sifferbetyg (TH): Underkänd (U), Godkänd (3), Väl godkänd (4), Mycket väl godkänd (5)

Examinationsformer

Examination sker genom bedömning av projektarbetet och de skriftliga och muntliga presentationerna. Betyg sätts av examinator efter samråd med handledare och opponent.

Handledning av examensarbete ges under kursens gång och i den omfattning som respektive akademi har bestämt. Har studenten behov av ytterligare handledning efter kursens slut, kan akademichef besluta om ytterligare handledningstid under ett år. Därefter ska studenten ges betyg på examensarbetet oavsett om arbetet är avslutat eller ej.

2201: Examensarbete, 30 hp
Fyrgradig skala, sifferbetyg (TH): Underkänd (U), Godkänd (3), Väl godkänd (4), Mycket väl godkänd (5)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Beslutad av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2025-01-16.

Litteratur väljs i samband med projektarbetet.