Sök Stäng
Kursplan

Examensarbete i miljövetenskap, 15 hp

Degree Project in Environmental Science, 15 credits

Kurskod: MX6003

Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-25 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Miljövetenskap, Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen. (G2E)

Behörighetskrav

Miljövetenskap 75 hp inklusive Vetenskapligt skrivande och retorik 7,5 hp och Vetenskaplig metodik 7,5 hp samt 15 hp inom kurserna Innovation för hållbar affärsutveckling 7,5 hp, Innovation för hållbar vattenhantering 7,5 hp och Miljöövervakning 7,5 hp.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i programmet Miljö, innovation och hållbarhet.

Mål

Examensarbetet avslutar studierna inom programmet och syftar till att ge de studerande möjlighet att tillämpa och fördjupa tidigare inhämtade kunskaper genom att utföra en vetenskapligt grundad studie inom huvudområdet Miljövetenskap. Kursens mål är att studenten utvecklar och tränar förmågan att hantera ett miljövetenskapligt arbete från idé till genomförande och presentation.


Efter avslutad kurs skall studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • visa förståelse för och kunna diskutera hur miljövetenskap kan främja ett innovativt och holistiskt förhållningssätt för en hållbar samhällsutveckling
  • fördjupa och bredda sina kunskaper inom miljövetenskap inbegripet kunskaper om metoder och aktuella forskningsfrågor, i en vald problemställning


Färdighet och förmåga

  • söka, samla, värdera och diskutera relevant och vetenskapligt grundad information inom huvudområdet miljövetenskap baserat på aktuella frågeställningar
  • självständigt planera och inom givna tidsramar, samordna, utvärdera och kommunicera ett miljövetenskapligt arbete i dialog med olika grupper inom och utanför akademin


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • värdera sina resultat i förhållande till aktuell forskning, etiska aspekter och hållbar samhällsutveckling inom det specifika problemområdet, den genererade kunskapens samhällsrelevans inklusive människors ansvar för hur den används
  • bedöma behovet av ytterligare kunskapsbehov inom området för att uppnå ett hållbart och jämställt samhäll

Innehåll

Kursen genomförs i form av ett miljövetenskapligt arbete samt presentation av detta. Litteraturstudier och materialinsamling genomförs självständigt. Arbetet skall också innehålla moment av egen analys och systematisk problemlösning. Arbetet skall träna studentens förmåga att initiera, planera, organisera, genomföra, presentera och ta ansvar för en vetenskapligt grundad studie i dess helhet.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Undervisningen bedrivs i form av ett arbete, vars innehåll, upplägg och genomförande presenteras i en projektplan som vid kursstart skall godkännas av kursledningen. Till varje arbete utses en handledare.

Betygsskala

Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Examinationsformer

Kursen examineras i sin helhet genom projektplan, muntlig presentation vid halvtidsseminarium och slutseminarium, skriftlig rapport och opposition på ett annat arbete samt genom utställning på Utexpo.


Handledning av examensarbete ges under kursens gång och i den omfattning som respektive akademi har bestämt. Om studenten får betyget underkänd har studenten rätt till ytterligare fyra examinationstillfällen. Har studenten behov av ytterligare handledning efter kursens slut, kan akademichef besluta om ytterligare handledningstid under ett år. Därefter ska studenten ges betyg på examensarbetet oavsett om arbetet är avslutat eller ej.

2201: Examensarbete, 15 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Holme, I., Solvang, B.K., Forskningsmetodik - om kvalitativa och kvantitativa metoder. Studentlitteratur, Senaste upplagan


Lindstedt, I. Talarens hantverk - att göra framgångsrika presentationer. Studentlitteratur, Senaste upplagan


Nyberg, R., Tidström, A. Skriv vetenskapliga uppsatser, examensarbeten och avhandlingar. Studentlitteratur, Senaste upplagan



Övrig litteratur väljs i samråd med handledare och består av vetenskapliga artiklar, faktaböcker, metodikmanualer, programvara samt annan relevant litteratur inom valt område.