Vetenskaplig metod inom hälsopedagogik, 15 hp
Scientific Method in Health Education, 15 credits
Kurskod: PE6007
Akademin för hälsa och välfärd
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-27 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Pedagogik, Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G2F)Behörighetskrav
60 hp inom huvudområdet pedagogik.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i Hälsopedagogiskt program 180 hp.
Mål
Målet med kursen är att studenten fördjupar kunskaper i vetenskapligt arbete samt vetenskapsteoretiska grunder för forskning inom hälsopedagogik. Målet med kursen är vidare att studenten utvecklar kunskap om datainsamlingsmetoder och tillämpar analysmetoder för bearbetning av kvantitativa och kvalitativa data samt reflekterar över etiska aspekter.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- översiktligt formulera och redogöra för vetenskapsteoretiska och metodologiska utgångspunkter inom hälsopedagogisk forskning
Färdighet och förmåga
- bearbeta, analysera samt sammanställa kvalitativa data
- tillämpa olika tekniker för analysera kvantitativa data
- söka och använda relevant vetenskaplig information från olika källor till att formulera en plan för ett vetenskapligt arbete i pedagogik som är relevant för hälsoområdet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- analysera och kritiskt värdera empiriska studier
- kritiskt reflektera över etiska överväganden inom hälsopedagogisk forskning.
Innehåll
Kursen behandlar hur vetenskaplig kunskap produceras. I kursen behandlas också vetenskapliga metoder och problemområden som är relevanta för hälsopedagogisk forskning. Kursen innehåller även praktiska moment där studenten övar på och tillämpar olika vetenskapliga metoder.
Undervisningsspråk
Undervisning
Kursens undervisning sker i form av föreläsningar och seminarier samt via lärplattform.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras dels genom individuell muntlig redovisning med obligatoriskt deltagande och dels genom skriftliga inlämningsuppgifter i grupp.
2501: Vetenskapsteori – muntlig examination, 3 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2502: Kvantitativa metoder – skriftlig inlämningsuppgift, 5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
2503: Kvalitativa metoder – skriftlig inlämningsuppgift, 5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
2504: Seminarier / workshoppar, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2505: Skriftligt uppsats-PM, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Ahrne, Göran. & Svensson, Peter. Handbok i kvalitativa metoder. Liber, Senaste upplagan
Bjereld, Ulf, Demker, Marie & Hinnfors, Jonas. Varför vetenskap? Om vikten av problem och teori i forskningsprocessen. Studentlitteratur, Senaste upplagan
Djurfelt, Göran, Larsson, Rolf & Stjärnhagen, Ola. Statistisk verktygslåda I. Studentlitteratur, Senaste upplagan
Ejlertsson, Göran. Enkäten i praktiken. Studentlitteratur, senaste upplagan
Graneheim, Ulla & Lundman, Berit. Qualitative content analysis in nursing research: concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness. (2003). Nurse Education Today, 24, 105-112.
Thurén, Torsten. Vetenskapsteori för nybörjare. Liber, Senaste upplagan
Vetenskapsrådet. God forskningssed, 2017. Tillgänglig via internet.
Referenslitteratur
Bryman, Alan. Samhällsvetenskapliga metoder. Liber, senaste upplagan
Dahlin-Ivanoff, Synneve & Holmgren, Kristina. Fokusgrupper. Studentlitteratur, Senaste upplagan.
Granskär, Monica & Höglund-Nielsen, Birgitta. Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård. Studentlitteratur, senaste upplagan
Hallin, Anette & Helin, Jenny. Intervjuer. Studentlitteratur, senaste upplagan.
Ytterligare litteratur kan tillkomma.