Sök Stäng
Kursplan

Svenska språkets struktur, 7,5 hp

The Structure of the Swedish Language, 7.5 credits

Kurskod: SV2036

Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-06 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav. (G1N)

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i lärarprogram med inriktning mot ämneslärarexamen gymnasieskolan om 300 hp.

Mål

Kursens mål är att studenten ska tillägna sig grundläggande kunskap om svenska språkets beståndsdelar och uppbyggnad. Studenten ska också utveckla grundläggande förståelse för svenska språket ur ett andraspråksperspektiv utifrån vad som utmärker svenskan i förhållande till andra språk. Vidare ska studenten kunna resonera om grammatikens roll i skolundervisningen och utveckla en förståelse för sådana utmaningar som elever ställs inför när de producerar text, såväl muntligt som skriftligt, med avseende på svenska språkets struktur.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för svenska språkets beståndsdelar och uppbyggnad
  • förklara grundläggande grammatiska och fonologiska begrepp
  • beskriva några viktiga drag i svenska språket ur ett andraspråksperspektiv

Färdighet och förmåga

  • tillämpa grammatiska analysmetoder för svenska ord, fraser och satser
  • identifiera grammatiska problem i elevers texter, samt föreslå utvecklingsmöjligheter för att förbättra texterna

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över grammatik i förhållande till språkriktighetsnormer
  • kritiskt reflektera kring grammatikens roll i svenskämnet i gymnasieskolan

Innehåll

I kursen studeras svenska språkets uppbyggnad med fokus på fonetik och grammatik. Grundläggande begrepp och analysmetoder för språkets form och funktion presenteras och tillämpas, och kunskapen sätts i ett didaktiskt sammanhang genom diskussioner om elevspråk. Dessutom problematiseras grammatikens roll, syfte och innehåll i gymnasieskolan.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och övningsmoment.

Betygsskala

Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Examinationsformer

Kursen examineras genom en individuell skriftlig salstentamen.

2501: Salstentamen, 7,5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Ask, Sofia. Språkämnet svenska: ämnesdidaktik för svensklärare. (Kap. 6). Studentlitteratur, 2012 (återkommer från en tidigare kurs)

Collberg, Philippe. Grammatik i skolan: till hjälp för skrivande? I: Johan Brandtler och Mikael Kalm (red.). Nyanser av grammatik: gränser, mångfald, fördjupning. Studentlitteratur, 2021

Delsing, Lars-Olof. Fonetikkompendiet, 2017. (27 sidor). (Tillhandahålls digitalt.)

Lundin, Katarina. Tala om språk: grammatik för lärarstuderande. Studentlitteratur, 2017

Rehnqvist, Gunilla & Svensson, Gudrun. Lära om språk. Gleerups, 2019 (återkommer från en tidigare kurs)