Sök Stäng
Kursplan

Engelska för årskurs F-3, 15 hp

English for Pre-School Class and School Years 1-3, 15 credits

Kurskod: EN2074

Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-16 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav. (G1N)

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet (med undantag för kravet på svenska) + Engelska 6, Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 1b eller 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i Grundlärarutbildning åk F-3, 240 hp. Kursen ges även som fristående kurs.

Mål

Under kursen ska studenten utveckla sin egen produktiva och receptiva förmåga i både skrift och tal på engelska. Studenten ska utveckla kunskaper om det engelska språkets grammatiska strukturer och ljudsystem, samt utveckla kunskaper om teorier om andraspråksinlärning, ord- och frasinlärning och barns utveckling i fråga om att tala och skriva på engelska. Studenten ska vidare utveckla kommunikationsfärdigheter i engelska som undervisningsspråk, samt utveckla olika undervisningsmetoder och arbetssätt med olika former av läromedel för undervisning i engelska och kunna reflektera över dessa. Utifrån aktuell forskning om tidigt språklärande ska studenten reflektera över engelskämnets styrdokument med tonvikt på såväl hörförståelse som läsförståelse samt att skriva och tala på engelska.


Studenten ska utveckla förmågan att implementera styrdokumenten i det praktiska klassrumsarbetet. Studenten ska även utveckla förmågan att planera undervisningsmoment liksom att förankra, motivera och reflektera över momenten utifrån teoretiska perspektiv såsom andraspråksinlärningsteorier. Ett annat mål är att studenten ska utveckla förmågan att analysera och värdera olika typer av strategier vad gäller elevens språkinlärning, samt hur barns textvärldar och barnlitteratur påverkar språkinlärning och språkutveckling. Vidare ska studenten utveckla sin förmåga att reflektera kring språkets uppbyggnad och vilka svårigheter elever kan möta i lärandet av ett andraspråk. Kursen syftar till att studenten ska utveckla förmågan att använda strategier för att skapa förutsättningar för elevers interaktion och förmåga att utveckla en språklig medvetenhet i sina möten med engelskan både i det kommunikativa klassrummet och utanför skolan.

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för och analysera det engelska språkets grammatiska strukturer och det engelska språkets ljudsystem
  • redogöra för teorier om hur barn tillgodogör sig talad och skriven engelska
  • redogöra för betydelsen av hur barns textvärldar påverkar språkutveckling i engelska
  • redogöra för andraspråksinlärningsteorier om barns förmåga och utveckling i fråga om att tala och skriva på engelska
  • tillgodogöra sig skriven och talad engelska inom olika genrer och områden

Färdighet och förmåga

  • kommunicera i tal och i skrift på engelska på ett tydligt och språkligt ändamålsenligt sätt
  • använda barnlitteratur och läromedel som redskap i undervisning
  • planera, genomföra, dokumentera och utvärdera undervisningsmoment som tillämpar olika ord- och frasinlärningsteorier för att motivera elever att skriva och tala engelska i och utanför klassrummet
  • analysera innehåll och didaktiska arbetssätt inom engelskundervisningen i relation till styrdokument och aktuella andraspråksinlärningsteorier

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt reflektera över det engelska språkets uppbyggnad och vilka möjligheter respektive svårigheter denna uppbyggnad kan utgöra för elever med svenska som första- eller andra språk
  • värdera och reflektera över innehåll och didaktiska arbetssätt i relation till styrdokument och aktuella andraspråksinlärningsteorier, samt utifrån sådan reflektion värdera egna utvecklingsbehov

Innehåll

I kursen får studenten öva sin receptiva och produktiva förmåga vad gäller skriven och talad engelska. Den receptiva förmågan tränas genom läs- och hörförståelseövningar (där träning av det engelska ljudsystemet är en del) av olika texttyper. Den produktiva förmågan tränas genom diskussioner om grammatik, egna skrivna texter samt olika typer av muntliga framställningar. Under kursen diskuterar och problematiserar studenten relationen mellan läroplanens kursplan i engelska och teorier om tidig inlärning med tonvikt på att lyssna, förstå, skriva, tala och samtala.


Kursen fokuserar på teorier som berör ord- och frasinlärning, varigenom studenten får möjlighet att öka sitt eget ordförråd. Studenten undersöker hur barn tillgodogör sig olika typer av skriven och talad text på engelska, och vilken betydelsen är av barns textvärldar för deras språkutveckling i engelska. Dessutom undersöker studenten exempel på hur styrdokumenten kan implementeras i det praktiska och kommunikativa klassrumsarbetet. Studenten använder barnlitteratur för att planera och genomföra undervisning. Vidare arbetar studenten med att dokumentera och utvärdera undervisning som tillämpar teorier kring ord- och frasinlärning för att formulera undervisningsstrategier som motiverar elever att skriva och tala engelska i och utanför klassrummet.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs på engelska.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, (grupp)övningar och i form av verksamhetsintegrerade dagar vid en övningsskola.

Betygsskala

Sexgradig skala, bokstavsbetyg (FA): Underkänd (F), Tillräckligt (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B), Utmärkt (A)

Examinationsformer

Examinationsmomentet Engelsk grammatik och fonetik examineras genom en individuell skriftlig tentamen. I examinationsmomentet Muntlig färdighet examineras studenten genom en individuell muntlig uppgift. I examinationsmomentet Mikrolektion examineras studenten genom muntliga och skriftliga uppgifter i grupp. I examinationsmomentet Skriftliga uppgifter examineras studenten individuellt i en rad korta skrivuppgifter som ingår i en portfolio.


För E på hela kursen krävs E på samtliga moment. För att få A på hela kursen krävs därutöver A i minst tre moment och minst C i ett moment.

2401: Engelsk grammatik och fonetik - skriftlig tentamen, 4 hp
Sexgradig skala, bokstavsbetyg (FA): Underkänd (F), Tillräckligt (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B), Utmärkt (A)

2402: Muntlig färdighet - muntlig uppgift, 3,5 hp
Sexgradig skala, bokstavsbetyg (FA): Underkänd (F), Tillräckligt (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B), Utmärkt (A)

2403: Mikrolektion - uppgifter i grupp, 4 hp
Sexgradig skala, bokstavsbetyg (FA): Underkänd (F), Tillräckligt (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B), Utmärkt (A)

2405: Skriftliga uppgifter, 3,5 hp
Sexgradig skala, bokstavsbetyg (FA): Underkänd (F), Tillräckligt (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B), Utmärkt (A)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Gibbons, Pauline. Scaffolding language, Scaffolding learners: Teaching English Language Learners in the Mainstream. Heinemann, 2021


Keaveney, Sharon. & Lundberg, Gun. Early Language Learning and Teaching Pre- Al-A2. Studentlitteratur, 2023


McKay, Penny. & Guse, Jenni. Five minute activities for young learners. Cambridge University Press, 2007


Sandström, Karyn. Kidworthy works. Studentlitteratur, 2011


Ytterligare material i form av korta artiklar kan tillkomma enligt examinators anvisningar.


Referenslitteratur

Bland, Janice. Teaching English to Young Language Learners. Oxford University Press, 2015


Estling Vannestål, Maria. Essential English Grammar Studentlitterature, 2016


Pinter, Annamaria. Children Learning Second languages. Palgrave Macmillan, 2011


Sylven, Liss Kerstin. The lns and Outs of English Pronunciation. Studentlitteratur, 2013


Williams, Gweno & Normann, Anita. Literature for the English Classroom. Fagbokforlaget, 2021