Svenska VI: examensarbete i svenska, 15 hp
Swedish VI: Independent Degree Project in Swedish, 15 credits
Kurskod: SV8004
Akademin för lärande, humaniora och samhälle
Nivå: Avancerad nivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-11 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav. (A1F)Behörighetskrav
Kurserna Svenska I: introduktion till svenskämnet 15 hp, Svenska II: perspektiv på språk och språkanvändning 22,5 hp, Svenska III: intersektionella aspekter på språk och text 15 hp, Svenska IV: text från antik till nutid 22,5 hp och Svenska V: språk och litteratur i bruk 30 hp.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i lärarprogram med inriktning mot gymnasieskolan 300 hp.
Mål
Kursens mål är att studenten ska fördjupa kunskaper och vidareutveckla färdigheter i att skriva ett vetenskapligt examensarbete inom ämnet svenska: språk och litteratur med tydlig ämnesdidaktisk relevans.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- visa vetenskapsteoretisk medvetenhet om olika metodologiska val i forskningsprocesen
- sammanfatta det vetenskapliga forskningsläget inom ett givet ämnesområde samt anknyta detta till en egen vetenskaplig undersökning med betydelse för undervisning och lärande i svenska i gymnasieskolan
Färdighet och förmåga
- formulera ett forskningsproblem och en frågeställning med ämnesdidaktisk relevans och därmed bidra till den ämnesdidaktiska forskningen inom området
- tillämpa valda metoder och teoretiska begrepp samt kritiskt och självständigt tillvarata relevanta forskningsresultat och koppla dem till en egen undersökning
- redovisa den egna vetenskapliga undersökningen i ett examensarbete med god textmässig struktur, språklig skärpa samt god referenshantering
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- diskutera och värdera slutsatser av den egna vetenskapliga undersökningen och bedöma konklusionernas tillämpningsområde samt didaktiska implikationer
- tillämpa forskningsetiska aspekter inom det valda problemområdet
- kritiskt granska och försvara ett examensarbete genom oppositionsförfarande
Innehåll
Kursen ger träning under handledning i kritisk och analytisk läsning, i att beskriva ett vetenskapligt problem med relevans för undervisning i svenska och att formulera en fruktbar frågeställning. Vidare ges träning i att söka relevant litteratur inom området samt i att författa ett examensarbete. I kursen ingår också att muntligen inför andra presentera och diskutera det egna arbetet samt att i ett oppositionsförfarande diskutera andras. I handledningen integreras arbete med relevanta metodologiska och ämnesdidaktiska frågor.
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisningen ges i form av handlednings- och examinationsseminarier. Kursen genomförs med hjälp av högskolans lärplattform.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras genom ett individuellt vetenskapligt examensarbete som försvaras vid ett seminarium, samt genom opposition på ett annat examensarbete.
Handledning av examensarbete ges under kursens gång och i den omfattning som respektive akademi har bestämt. Har studenten behov av ytterligare handledning efter kursens slut, kan akademichef besluta om ytterligare handledningstid under ett år. Därefter ska studenten ges betyg på examensarbetet oavsett om arbetet är avslutat eller ej.
2301: Examensarbete, 15 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Litteratur väljs av studenten i samråd med handledare med hänsyn till det ämne/område som valts för examensarbetet. Utöver detta kan en handbok för uppsatsskrivande vara till stor nytta. Beroende på frågeställning och infallsvinkel kan olika handböcker i vetenskaplig metodologi ha olika stort värde.
Referenslitteratur
Eggeby, Eva & Söderberg, Johan. Kvantitativa metoder: För samhällsvetare och humanister. Studentlitteratur, 1999
Ekengren, AnnMarie & Hinnfors, Jonas. Uppsatshandbok: [hur du lyckas med din uppsats]. 2., [rev.] uppl. Studentlitteratur, 2012
Jarrick, Arne & Josephsson, Olle. Från tanke till text. En språkhandbok för uppsatsskrivande studenter. Studentlitteratur, 1996
Justesen, Lise m.fl. Kvalitativa metoder: Från vetenskapsteori till praktik. Studentlitteratur, 2012
Patel, Runa & Davidsson, Bo. Forskningsmetodikens grunder: Att planera, genomföra och rapportera en undersökning. Studentlitteratur, 2011
Språkrådet, Svenska skrivregler. Liber, 2017 el. senare uppl.
Trost, Jan. Enkätboken. Vetenskapsrådets forskningsetiska riktlinjer. Studentlitteratur, 2016. (Elektronisk) Tillgänglig: www.vr.se (20130918)