Sök Stäng
Kursplan

Strategisk kommunikation, 7,5 hp

Strategic Communication, 7.5 credits

Kurskod: MK2018

Akademin för hälsa och välfärd

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-15 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav. (G1N)

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i utbildningsprogrammet Professionell idrottskarriär och arbetsliv 180 hp

Mål

Kursens mål är att studenten utvecklar kunskaper om kommunikationens betydelse för idrottsutövare och organisationer – samt betydelsen av relationer med omgivningen (ex. med andra organisationer, samhällsaktörer m.m.). Genom kursen ska studenten inhämta grundläggande kunskaper om journalistiska arbetssätt och nyhetsmediers intresse av idrottslig aktivitet och utövare. Vidare ska studenten utveckla en förmåga att kunna bedöma hur olika former av kommunikationsstrategier, medieval, varumärkesarbete och samverkan kan användas av såväl organisationer som enskilda aktörer (däribland idrottsutövare) för att främja relationer med intressenter i det omgivande samhället. Aspekter på resurseffektivitet och strategiska överväganden beaktas löpande genom kursen.

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • redogöra för nyhetsmediers och journalisters arbetssätt, samt hur sådana aktörers intresse för idrottsliga aktiviteter och dess utövare kan ta sig uttryck i olika situationer
  • identifiera och redogöra för olika faser som ingår i strategisk kommunikationsplanering, varumärkes- och konceptutveckling, liksom vilka behov av arbetsformer och kompetens som aktualiseras i dessa faser.

Färdighet och förmåga

  • analysera och beskriva aktörers eller organisationers kommunikationsbehov och föreslå åtgärder för resurseffektiv kommunikation, med särskilt fokus på digitala kommunikationsmiljöer såsom exempelvis sociala medier
  • formulera kommunikationsmål och genomföra strategiska överväganden och medieval för en kommunikationsinsats, inom satta tidsramar
  • redovisa analyser och åtgärdsförslag i såväl muntliga som skriftliga presentationer

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • bedöma och utvärdera kommunikationsmål och strategival utifrån perspektiv på hållbarhet och resurseffektivitet
  • kritiskt reflektera kring olika former av journalistiska framställningar och gestaltningar i olika situationer, samt deras mål och syfte i förhållande till mediekontexten och omgivningen

Innehåll

Utgångspunkten i kursen är att studera betydelsen av kommunikation mellan olika aktörer i samhället, såväl för organisationer och deras intressenter som för enskilda idrottsutövare och deras publik. Fokus ligger såväl på traditionella kommunikationssammanhang (exempelvis nyhetsmedier), som på digitala kommunikationsmiljöer – såsom exempelvis sociala medier. Vidare studeras kommunikationens användning för relationsbyggande aktiviteter i allmänhet, men också i mer tillämpade former såsom varumärkesutveckling. Nyhetsmediers och journalisters roll i samhället behandlas med utgångspunkt i redan nämnda sammanhang, och med särskilt fokus på olika former av sportjournalistik. Kursinnehållet varieras mellan teori och praktiska tillämpningar, där de sistnämnda formerna bland annat inbegriper strategisk planering av kommunikationsinsatser, samt övningar i presentationsteknik och medieträning. Perspektiv på resurseffektivitet, hållbarhet och lika villkor förekommer i tillämpbara delar av kursen.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Kursens undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier, workshops och tillämpningsövningar, samt handledning kring egna fall. I de fall kursen ges på distans kan andra undervisningsformer förekomma

Betygsskala

Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Examinationsformer

Kursen examineras genom seminarier med obligatoriskt deltagande, samt skriftliga individuell inlämningsuppgifter.

1801: Seminarium, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2101: Individuell inlämningsuppgift 1, 2 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

2102: Individuell inlämningsuppgift 2, 3 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

2103: Individuell inlämningsuppgift 3, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Foster, Tim & Oldenburg, Mia. Branding YOU. Studentlitteratur, 2017. Valda delar


Larsson, Larsåke. Tillämpad kommunikationsvetenskap. 4 uppl. Studentlitteratur, 2014


Samt övrigt material efter examinators anvisningar.