UVK 4: vetenskapsteori och metod, 7,5 hp
Education Science: Scientific Theory and Method, 7.5 credits
Kurskod: UV4031
Akademin för lärande, humaniora och samhälle
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-11 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G1F)Behörighetskrav
UVK 1: den professionella läraren 15 hp, UVK 2: läraren som ledare 15 hp, UVK 3: specialpedagogik 7,5 hp.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen utgör en del av utbildningsvetenskaplig kärna (UVK) för inriktning mot ämneslärarexamen mot gymnasieskolan om 300 hp.
Mål
Kursens mål är att studenten ska kunna beskriva och använda inom utbildningsvetenskap relevanta vetenskapliga teorier och metoder. Ett ytterligare mål är att studenten utvecklar ett kritiskt förhållningssätt till forskning och forskningsresultat. Studenten ska även förvärva kunskap om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- visa kunskap om innehåll i teorier och metoder
- med adekvat akademiskt språk beskriva hur relevanta vetenskapsteoretiska och metodologiska begrepp relateras till problemformulering, syfte och frågeställningar i vetenskapliga undersökningar
Färdighet och förmåga
- exemplifiera och reflektera över hur kvalitativa och kvantitativa data insamlas, bearbetas och analyseras med olika vetenskapliga metoder
- använda sig av olika datainsamlingsmetoder
- redogöra för forskningsetiska principer vid datainsamling
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt reflektera kring och värdera forskning inom olika områden och utförd med olika metoder samt med skilda publikationskanaler
- värdera egen och andras förmåga att använda akademiskt språk i tal och skrift
- kritiskt granska forskningsresultat i relation till beprövad erfarenhet utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt
- med utgångspunkt i syfte och frågeställningar problematisera, analysera och med god språkhantering dokumentera eget insamlat material, inklusive nätbaserade enkäter
Innehåll
Vetenskapsteori och olika vetenskapliga metoder centrala inom utbildningsvetenskap behandlas. Relationen mellan vetenskaplig grund och bepröva erfarenhet problematiseras ur läraryrkets perspektiv och vice versa. Relevanta datainsamlingsmetoder, som enkät, intervju och observation, ingår. Forskning och forskningsresultat granskas kritiskt.
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier och workshoppar.
Betygsskala
Examinationsformer
Examination sker genom muntlig individuell tentamen och genom skriftlig grupptentamen samt seminarier med tillhörande skriftliga uppgifter. För betyget godkänd krävs godkänt resultat på samtliga examinationsmoment. För betyget väl godkänd krävs därutöver betyget väl godkänd på muntlig tentamen.
2103: Muntlig tentamen, 4 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
2201: Grupptentamen, 2 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2202: Seminarier, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Dimenäs, Jörgen. Vetenskap och beprövad erfarenhet - Forskningsmetodik för förskollärar- och lärarprofessionen. Liber, 2020 (Urval enligt anvisning; boken används även i andra kurser i utbildningen).
Fekjaer, Silje Bringsrud. Att tolka och förstå statistik. (1. uppl.) Gleerups, 2016
Grönlund, Åke., Kempe, Anna-Lena & Wiklund, Matilda. Praktisk vetenskapsteori för lärare. Gleerups, 2021
Ytterligare korta artiklar kan tillkomma enligt skriftliga anvisningar inom kursen.
Referenslitteratur
Persson, Andreas. Frågor och svar: om frågekonstruktion i enkät- och intervjuundersökningar. Statistiska centralbyrån (SCB), (red.) 2016. Tillgänglig på www.scb.se
Serder, Margareta & Jober, Anna.(Red.). Vetenskapliga teorier för lärare. Natur&Kultur, 202I
Skolverket. Forskning för klassrummet - vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet i praktiken, 2013. Tillgänglig på skolverket.se
Skolverket: https://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning-och-utvarderingar/
utbildning-pa-vetenskaplig-grund-och-beprovad-erfarenhet