Retorik och etik för digital marknadsföring, 7,5 hp
Rhetoric and Ethics for Digital Marketing, 7.5 credits
Kurskod: SV4023
Akademin för lärande, humaniora och samhälle
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-06 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G1F)Behörighetskrav
Kurserna Svenska språkets struktur 7,5 hp, Språket i det digitala samhället 7,5 hp, Global kultur och kommunikation 7,5 hp samt 15 hp inom huvudområdet svenska språket.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i programmet Strategisk svenska – digital kommunikation, forensik och marknadsföring 180 hp.
Mål
Kursens mål är att studenten ska utveckla förståelse för den klassiska retoriken som verktyg inom digital marknadsföring. Vidare ska studenten utveckla kännedom om olika etiska problem och frågeställningar som kan vara aktuella i kommersiell kommunikation. Studenten ska också utveckla färdigheter i att analysera texters argumentation samt producera egna övertygande texter med hjälp av retoriska medel. Särskild vikt läggs också vid att studenten utvecklar ett kritiskt förhållningssätt till användningen av hållbarhetsargument i marknadsföringssyfte.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för retorikens teoribildning
- redogöra för olika etiska frågeställningar kopplade till marknadsföringstexter
Färdighet och förmåga
- analysera hållbarhetsargumentation ur ett såväl etiskt som retoriskt perspektiv
- tillämpa retoriska medel och stilgrepp i kommersiell kommunikation
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- analysera hållbarhetsargumentation ur ett såväl etiskt som retoriskt perspektiv
- tillämpa retoriska medel och stilgrepp i kommersiell kommunikation
Innehåll
Under kursen tränar studenten sin förmåga att uttrycka sig övertygande i kommersiella kontexter, såväl analoga som digitala. Detta kan till exempel komma till uttryck i form av storytelling, slogans och namngivning av produkter och företag. Retorikens teoribildning och analys av retoriska strategier i texter är centrala inslag i kursen. Ett särskilt fokus riktas dessutom mot texter som använder hållbarhetsargument i marknadsföringssyfte. Till exempel analyserar studenten hur texter legitimerar sin avsändare som hållbar aktör, och tränas därigenom i att bland annat avslöja så kallad ”greenwashing”.
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar och övningar.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras genom löpande individuella skriftliga uppgifter samt genom individuella muntliga uppgifter. För betyget Godkänd krävs G på båda momenten. För Väl Godkänd krävs dessutom VG på de skriftliga uppgifterna.
2501: Skriftliga inlämningsuppgifter, 5,5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
2502: Muntliga uppgifter, 2 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Foster, Stuart. Encounters between theory and practice: Semiotic and pragmatic principles in advertising. Doctoral thesis, Sheffield Hallam University, 2017 (delar enligt anvisning)
de Freitas Netto, Sebastião V., Falcão Sobral, Marcos F., Bezerro Rebeiro, Ana R., & da Luz Soares, Gleibson R. Concepts and forms of greenwashing: a systematic review. Environmental Sciences Europe 32:19, 2020.
Hellspong, Lennart. Konsten att tala. Handbok i praktisk retorik. 3:e uppl. Lund: Studentlitteratur, 2011.
Hård af Segerstad, Ylva. Kreativt och välanpassat språkbruk i nya medier. Språkbruk. 2005:4.
Ohlsson, Claes & Korpus, Einar. Reklam som språk och text – röster som övertygar? I: Ledin, Per m.fl. (red.). Svenskans beskrivning 28. Förhandlingar vid Tjugoåttonde sammankomsten för svenskans beskrivning. Lund University press, 2006.
Rehnberg, Hanna Sofia. ”Företagsgrundaren som välgörare, affärsman eller entreprenör. Betydelsen av hjältens projekt för företagets identitetsbygge i varumärkesberättelser.” I: Lindström, Jan m.fl. (red.) Svenskans beskrivning 33. Helsingfors universitet, 2014. S. 395–405.
Rosendahl, Malin. Kompis med kunden? En analys av två företags kommunikation på Instagram. Examensarbete Språkkonsultprogrammet. Umeå universitet, 2017. (Länk tillhandahålls via högskolans lärplattform)
Sigrell, Anders. Manipulerande metonymier. Retorikmagasinet 11(47/48), 2010, S. 21–26.
Wallgren Hemlin, Barbro. Overall på! Om viktning av argument. Retorikmagasinet, 2001(12) S. 20–25.
Wolrath Söderberg, Maria. Hållbarhetsretorik och hållbar retorik. Rhetorica Scandinavica, 24(80), 2022. S. 20–37.