Sök Stäng
Kursplan

Förändringsledarskap och medarbetarskap i praktiken, 7,5 hp

Change Management and Employeeship in Practice, 7.5 credits

Kurskod: AE9002

Akademin för hälsa och välfärd

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-25 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras. (GXX)

Behörighetskrav

Inga behörighetskrav.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen är en fristående kurs.

Mål

Kursens mål är att studenten ska utveckla kunskap om komplexiteten i förändringar utifrån teorier, modeller, forskning och praktiska exempel. Vidare är målet att studenten utvecklar färdigheter i att organisera och strategiskt leda och utvecklings- och förändringsprocesser som stärker ett hållbart arbetsliv.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:


Kunskap och förståelse
• beskriva förutsättningar för och drivkrafter till förändringsarbete
• redogöra för olika strategier, modeller, metoder och teorier för förändringsarbete och förändringsledning


Färdighet och förmåga
• analysera praktiska arbetssituationer och identifiera motstånd och möjligheter för att organisera och leda förändringsarbete
• använda teorier och begrepp och med hjälp av dessa kunna förklara förutsättningar som kan påverka förändringsarbete
• analysera och jämföra perspektiv för organisering, ledning och/eller förändring av verksamheter och dess konsekvenser på individ, grupp - och organisationsnivå


Värderingsförmåga och förhållningssätt
• kritiskt analysera och reflektera över förändringsarbete och dess förhållanden
• diskutera vilken betydelse och roll organisationskulturen har vid förändringsarbete

Innehåll

I kursen studeras och diskuteras former och processer för förändringsarbete samt olika förändringsstrategier och modeller. Effekter och konsekvenser av förändringsarbete på både organisations- och individnivå belyses och problematiseras. I kursen studeras även forskning om hur olika yrkesgrupper och förändringsledare kan organisera, leda och driva förändringsprocesser.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Kursens undervisning sker i form av föreläsningar och seminarier.

Betygsskala

Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Examinationsformer

Kursen examineras genom seminarier och en skriftlig individuell hemtentamen.

2501: Seminarium I, 0,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2502: Seminarium II, 0,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2503: Seminarium III, 0,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2504: Seminarium IV, 0,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2505: Seminarium V, 0,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2506: Seminarium VI, 0,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2507: Seminarium VII, 0,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2508: Seminarium VIII, 0,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2509: Individuell skriftlig hemtentamen, 3,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Fors Brandebo, Maria. Tillitsskapande ledarskap. Från teori till praktik. Studentlitteratur, 2021


David Loid & Clas Malmström. Promotivt förändringsarbete: när medarbetare och ledning drar åt samma håll. Liber, 2020


Jacobsen, Dag Ingvar & Thorsvik, Jan. Hur moderna organisationer fungerar. Studentlitteratur, 2021



Ytterligare litteratur kan tillkomma