Marknadsföring, 7,5 hp
Marketing, 7.5 credits
Kurskod: FÖ2081
Akademin för företagande, innovation och hållbarhet
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-30 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Företagsekonomi, Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav. (G1N)Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Matematik 3b eller 3c, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i Bygg- och fastighetsprogrammet, Internationella Marknadsföringsprogrammet, Civilekonomprogrammet samt Ekonomprogrammet. Kursen ges även som fristående kurs.
Mål
Kursens mål är att studenten ska utveckla en grundläggande förståelse för klassisk marknadsföringsteori, förekommande modeller och deras tillämpning. Vidare ska studenten utveckla förmågan att orientera sig inom marknadsföringsområdet och dess kopplingar till närliggande områden.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för teoretiska begrepp och modeller inom marknadsföring
- beskriva och diskutera marknadsföringsrollen för hållbar utveckling av företag och samhälle med hänsyn till jämställdhet ur ett marknadsföringsperspektiv
- redogöra för grundläggande principer för hållbar marknadsföring av varor och tjänster
Färdighet och förmåga
- använda kursens teori i analyser av företagens marknadsföring i ett helhetsperspektiv
- beskriva marknadsföringsprocessens syfte och innehåll
- skriva och muntligt presentera ett projektarbete inom företagens marknadsföring
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt granska och utvärdera företagens arbete inom hållbar marknadsföring
Innehåll
Kursen behandlar grundläggande kunskaper i marknadsföringens teori och historiska utveckling och leder fram till en genomgång av moderna forskningsförankrade perspektiv inom ämnet. Modeller och metoder knyts till aktuella företeelser i företag och samhälle.
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, övningar och seminarier. Lektionsundervisningen integreras med tillämpning på praktiska problemsituationer. Undervisningen bedrivs normalt på svenska, men undervisning på engelska kan förekomma.
Betygsskala
Examinationsformer
Examination sker i form av skriftlig individuell tentamen samt seminarieuppgift, som utförs i grupp.
2401: Skriftlig tentamen, 5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
2402: Seminarieuppgift, 2,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Kotler, Philip., Armstrong, Gary & Parment, Anders. Marknadsföring: Teori och tillämpningar. Tredje upplagan. Pearson, 2022
Peer-review granskade vetenskapliga artiklar tillkommer.
Referenslitteratur
Guyader, Hugo., Ottoson, Mikael & Parment, Anders. Marketing & Sustainability - Why and how sustainability is changing current marketing practices. Studentlitteratur, 2020