Sök Stäng
Kursplan

Människocentrerad design för AI, 5,5 hp

Human-Centered Design for AI, 5.5 credits

Kurskod: DS4005

Akademin för informationsteknologi

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-18 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Data science, Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G1F)

Behörighetskrav

Kurserna Introduktion till data science 15 hp samt Etik och mänskliga sammanhang 7,5.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i programmet Tillämpad artificiell intelligens, 180 hp.

Mål

Den här kursen utforskar skärningspunkten mellan människocentrerad design (HCD) och artificiell intelligens (AI). Kursens mål är att studenten ska lära sig applicera HCD-principer på AI-teknologier. Kursen är skräddarsydd för studenter som vill förstå och bemästra de unika utmaningar och möjligheter som AI utgör som designmaterial. Målet med kursen är att studenterna ska bygga upp en stark grund i HCD-teorier och -metoder, samt att utforska hur dessa designtekniker kan användas effektivt för att skapa AI-drivna tjänster som är funktionella, användbara och etiska. I kursen betonas att studenten ska utveckla en holistisk syn på AI-design, med hänsyn inte bara till de tekniska aspekterna, utan även de samhälleliga och etiska implikationerna av AI-teknik.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:



Kunskap och förståelse

  • förklara principerna för människocentrerad design och dess tillämpning i utvecklingen av AI-teknik
  • förklara begreppet AI som ett designmaterial och de överväganden som ligger till grund för att använda AI effektivt i designsammanhang



Färdighet och förmåga

  • använda viktiga HCD-metoder, verktyg och tekniker i design och implementering av AI-system, med fokus på användbarhet, tillgänglighet och AI-specifik funktionalitet
  • konceptualisera, designa och utveckla AI-lösningar som tillgodoser specifika användarbehov, samtidigt som de etiska, samhälleliga och tekniska implikationerna beaktas



Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt utvärdera effektiviteten av AI-drivna tjänster ur ett människocentrerat perspektiv, inklusive användbarhet, tillgänglighet och etik

Innehåll

Kursen består av fem huvudsakliga delar:

  • Introduktion till människocentrerad design: filosofi, metoder, principer och praktik
  • AI som designmaterial: begreppet AI som designmaterial och dess påverkan i designsammanhang
  • Metoder i HCD för AI: olika metoder såsom användarforskning, idéer, prototyper, testning och utvärdering
  • Praktiska tillämpningar av HCD i AI: fallstudier och praktiska övningar i att tillämpa HCD-metoder för design av AI-drivna tjänster
  • Etiska och samhälleliga konsekvenser av AI-design: inklusive aspekter som partiskhet, rättvisa, transparens och ansvar

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och projekthandledning. Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Betygsskala

Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Examinationsformer

1. Skriftlig uppgift (3 hp): Studenten designar en AI-lösning för ett verkligt problem med hjälp av HCD-principer. Projektet innefattar att arbeta designpraktiskt, samt att skriva en rapport som beskriver designprocess, de HCD-metoder som använts, de etiska överväganden som beaktats och de sätt på vilka designen adresserar specifika användarbehov. Under processen uppmuntras studenterna att använda generativa AI-verktyg för idéer och prototyper. Studenten examineras utifrån demonstration av kunskaper och färdigheter som byggts upp under kursen, AI-lösningens användbarhet och funktionalitet samt tillämpning av etiska och samhälleliga överväganden i designprocessen och reflektion av användningen av AI-baserade verktyg för design.


2. Muntlig examination (2,5 hp): I den muntliga examinationen kommer studenten att presentera sitt AI-designprojekt, diskutera designbeslut och svara på frågor som ställs av examinatorn. Detta ger studenten en möjlighet att visa förståelse för kursmaterialet, försvara sina designval och visa sin förmåga att kritiskt utvärdera och diskutera designlösningen ur ett människocentrerat perspektiv. Den muntliga examinationen möjliggör också en djupare utforskning av studentens tankeprocess och hens förmåga att formulera och motivera sina designbeslut, vilket visar att de behärskar HCD-principer för AI-design.

2401: Skriftlig projektrapport, 3 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2402: Muntlig examination, 2,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Amershi, Saleema., Weld, Dan., Vorvoreanu, Michaela., Fourney, Adam., Nushi, Besmira., Collisson, Penny., Suh, Jina., Iqbal, Shamsi., Bennett, Paul. N., & Inkpen, Kori. Guidelines for human-AI interaction. Conference Paper (2019) s. 1–13


Johnson, Matthew., & Vera, Alonso. H. No AI is an island: the case for teaming intelligence. AI Magazine. Vol 40 (2019) nr. 1, s. 16-28.


Wärnestål, Pontus. Design av AI-drivna tjänster. Studentlitteratur, 2021

eller

Wärnestål. Pontus. Designing AI-Powered Services. Studentlitteratur, 2022


Ytterligare resurser (artiklar, podcastavsnitt och videor) tillkommer efter behov under kursens gång.