Specifika ohälsotillstånd i ett livscykelperspektiv, 15 hp
Specific Ill-health Conditions in a Life Cycle Perspective, 15 credits
Kurskod: OM4017
Akademin för hälsa och välfärd
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-15 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Omvårdnad, Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G1F)Behörighetskrav
Omvårdnadens grunder: människa, hälsa, samhälle och omvårdnad 15 hp, Anatomi och fysiologi som stöd för omvårdnad 15 hp.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i Sjuksköterskeprogrammet 180 hp.
Mål
Kursens mål är att studenten ska med beaktande av genus och mångfald tillägna sig kunskaper om vanligt förekommande ohälsotillstånd i ett livscykelperspektiv, utifrån sjuksköterskans ansvarsområde. Studenten ska utveckla kunskaper om medicinska tillstånd och kunna förklara symtom och tecken utifrån patofysiologi, diagnostik, behandling, prevention och risker samt de komplikationer som är relaterat till de aktuella ohälsotillstånden. Studenten ska även kunna föra ett kliniskt resonemang kring de aktuella ohälsotillstånden. Målet är vidare att studenten ska kunna diskutera sjuksköterskans ansvarsområde i förhållande till de specifika ohälsotillstånden samt identifiera sitt behov av ytterligare kunskap.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- förklara symtom och tecken utifrån patofysiologi vid specifika ohälsotillstånd i ett livscykelperspektiv
- redogöra för diagnostik och behandling för angivna ohälsotillstånd
- ange aktuella läkemedelsgruppers verkan och biverkningar
- beskriva risker och prevention för de aktuella ohälsotillstånden
- förklara komplikationer som är relaterade till de ohälsotillstånd som kursen behandlar
Färdighet och förmåga
- praktisera kliniskt resonemang kring fastställda ohälsotillstånd
- tillämpa grundläggande färdigheter i förhållande till ämnesområdet vid klinisk träningssituation
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- identifiera sjuksköterskans medicinska ansvarsområde vid de aktuella ohälsotillstånden
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap
Innehåll
Kursen innehåller grundläggande kunskaper om specifika ohälsotillstånd i ett livscykelperspektiv, vilka studeras avseende tecken och symtom, patofysiologi, diagnostik, behandling, prevention och komplikationer utifrån sjuksköterskans perspektiv relaterat till aktuell forskning och beprövad erfarenhet. De angivna ohälsotillstånden studeras med beaktande av genus och mångfald. Kursen innehåller även tillfälle att praktisera kliniskt resonemang kring de fastställda ohälsotillstånden. Tillika tillämpas tekniska färdigheter i förhållande till ämnesområdet.
Undervisningsspråk
Undervisning
Kursens undervisning grundläggs genom självständiga förberedelser som inläsning av kurslitteratur och utbildningsmaterial via högskolans lärplattform. Undervisning sker i form av föreläsningar, studentledda lektioner, seminarier, färdighetsträning i omvårdnad och arbete i studiegrupper.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras genom muntliga seminarier med obligatoriskt deltagande, skriftliga individuella digitala tentamina och färdighetsträning. Studenterna ska i grupp hålla egen lektion samt närvara vid medstudenters lektioner med obligatoriskt deltagande.
1905: Seminarium, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
1906: Studentledd lektion, 2 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2001: Färdighetsträning i omvårdnad, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2101: Individuell skriftlig digital tentamen I, 2,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2102: Individuell skriftlig digital tentamen II, 2,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2103: Individuell skriftlig digital tentamen III, 2,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2104: Individuell skriftlig digital tentamen IV, 2,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Boman, Lennart & Wikström, Claes. Medicinsk teknik. Teori, planering och genomförande. Studentlitteratur
Ekwall, Anna & Jansson, Anna M. (Red.). Omvårdnad & medicin. Studentlitteratur
Kumlien, Christine & Rystedt, Jenny (Red.). Omvårdnad & kirurgi. Studentlitteratur
* Molin, Jenny & Wiklund Gustin, Lena. (Red.). Omvårdnad vid psykisk ohälsa - på grundnivå. Studentlitteratur
Nordeng, Hedvig & Spigset Olav (Red.). Farmakologi och läkemedelsanvändning. Studentlitteratur
Region Halland. Terapirekommendationer. Läkemedelskommittén. https://vardgivare.regionhalland.se/terapirek/
Ytterligare litteratur kan tillkomma.
Senaste upplagan gäller om inget annat anges
* Förekommer i andra kurser på programmet
Referenslitteratur:
Läkemedelsboken, Läkemedelsverket https://lakemedelsboken.se/
Senaste upplagan gäller om inget annat anges
* Förekommer i andra kurser på programmet