Sök Stäng
Kursplan

UVK 6 Utvecklings- och utvärderingsarbete för grundlärare åk F-3, 15 hp

Evaluation and Professional Development in Teacher Education School Years F-3, 15 credits

Kurskod: UV8033

Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Nivå: Avancerad nivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-11 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav. (A1F)

Behörighetskrav

Svenska för grundlärare åk F-3 (1-30) 30 hp, Matematik för grundlärare åk F-3 30 hp, Naturorienterande ämnen och teknik för grundlärare åk F-3 30 hp, UVK 4 Specialpedagogik för grundlärare åk F-3 9 hp, UVK 5 Vetenskaplig teori och metod för grundlärare åk F-3 6 hp.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i lärarprogram med inriktning mot grundlärarexamen åk F-3 om 240 hp.

Mål

Kursens mål är att studenten ska utvärdera och utveckla sin lärarprofession. Studenten ska utifrån tidigare utvärderad VFU, och i samråd med VFU handledare, reflektera och arbeta med att kvalitetsutveckla sitt ledarskap och undervisningspraktik. Studenten ska visa färdigheter med att planera ett genomförbart kvalitetsarbete utifrån en skolverksamhets behov och ska utgå från en systematisk modell för kvalitetsutveckling som vilar på vetenskaplig grund. Studenten ska utveckla förmåga att kommunicera utvecklingsarbetet i både tal och skrift. Under den verksamhetsförlagda utbildningen ska studenten utveckla sin förmåga att planera och genomföra undervisning samt utvärdera elevers kunskaper. Studenten ska kunna utveckla sin förmåga att kommunicera lärandemål och visa sådana didaktiska kvaliteter att alla elever erbjuds goda förutsättningar att lära och utvecklas i enlighet med skolans värdegrund och demokratiska förhållningssätt. Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet ska genomsyra såväl självvärdering- som kvalitetsutvecklingsarbetet.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • argumentera utifrån ämneskunskap och didaktisk kunskap för ett identifierat utvecklingsbehov i den pedagogiska verksamheten
  • definiera vad som karaktäriserar det systematiska kvalitetsarbetets vetenskapliga grund
  • redogöra för teorier för undervisning och lärande som är av relevans för elevers kunskapsutveckling och för det egna utvecklingsarbetet
  • använda ett relevant och adekvat ämnesspråk för att förmedla relevant ämneskunskap och relevanta ämnesbegrepp i undervisning i skolverksamheten


Färdighet och förmåga

  • kartlägga och utvärdera den egna undervisningspraktiken och ledarskapsförmågan, och dokumentera en plan för utveckling av undervisning
  • planera och kommunicera anpassade lärandemål i en inkluderande miljö där undervisning, mål och bedömning är samstämmig
  • leda, kommunicera och organisera undervisning med tydlighet och struktur som präglas av aktivt relationsskapande med elever, samt interagera på ett adekvat och professionellt sätt med elever och vuxna i skolverksamhet
  • skapa lärandesituationer och med engagemang och lyhördhet leda elever i undervisning utifrån teorier och beprövad erfarenhet inom ramen för specifika ämnesområden
  • genomföra, dokumentera och utvärdera den planerade undervisningen och därefter identifiera utvecklingsområden i den egna undervisningspraktiken som erbjuder förutsättningar för inkludering, delaktighet och lärande och som utmanar elever i deras kunskapsutveckling
  • bedöma och kommunicera elevers kunskapsutveckling
  • problematisera och resonera kring didaktiska ställningstaganden i skolverksamheten
  • kommunicera muntligt och skriftligt på ett adekvat sätt och i enlighet med akademiska normer



Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt granska och reflektera kring läraruppdraget och den egna professionella utvecklingen utifrån ämnesdidaktiska teorier, styrdokument, vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
  • utvärdera och reflektera över det egna lärarledarskapet, den egna kommunikativa förmågan liksom över didaktiska ställningstaganden med utgångspunkt i olika undervisningssituationer och elevers lärandeprocesser i förhållande till teoretiska perspektiv
  • identifiera och reflektera kring behov av ytterligare praktiskt och teoretiskt yrkeskunnande
  • tillämpa ett professionellt förhållningssätt ochvärderingar som ligger i linje med godyrkesetik och skolans styrdokument
  • tillämpa bedömningar i det pedagogiska arbetet utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter

Innehåll

Kursen fokuserar på hur ett systematiskt kvalitetsarbete görs och vi arbetar med teoretiska modeller för kvalitetsutveckling. I kursen berörs hur studenten kan planera, utvärdera och utveckla sin egenundervisning utifrån ett systematiskt arbetssätt, vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Studenten arbetar med att identifiera utvecklingsområden och att finna didaktiska och ämnesdidaktiska verktyg och/eller teoretiska modeller/perspektiv för att utveckla och förbättra sin undervisning. Under VFU:n genomför studenten undervisning och arbetar med att utveckla sitt relationella och didaktiska lärarledarskap. Studenten kommer vidare att utvärdera och reflektera över sin professionsutveckling gällande ledarskap och didaktik i relation till teorier om lärande och undervisning. Vidare kommer studenten att få arbeta med modeller för systematiskt kvalitetsutvecklingsarbete och ges en möjlighet att under VFU samla underlag för att planera ettgenomförbart systematiskt kvalitetsarbete med utgångspunkt i den pedagogiska verksamheten. I kursen finns ett genomgående fokus på att såväl självvärderingsarbetet som kvalitetsutvecklingsarbetet genomsyras av systematik, vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Undervisningen sker genom föreläsningar och seminarier. Kursens olika delar innefattar egen undervisning, observationer, kritisk granskning och utvärdering av den egna undervisningen och systematiskt utvecklingsarbete.

Betygsskala

Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Examinationsformer

Utvecklingsarbetet examineras dels i en skriftlig individuell tentamen, dels genom efterföljande muntlig presentation. Seminarier examineras genom muntliga moment med tillhörande skriftliga uppgifter. Den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) examineras genom praktiska och teoretiska moment i den pedagogiska verksamheten som dokumenteras i ett skriftligt omdöme och i en självvärdering, samt genom för-och efterseminarium. Efter genomgången VFU med underkänt betyg har studenten rätt till ytterligare en VFU period. Om studenten inte närvarar eller kontaktar sin övningsskola vid frånvaro ges betyget Underkänt.


För godkänt på hela kursen krävs godkänt på samtliga moment. För att få väl godkänd (VG) på hela kursen krävs därutöver VG på VG-grundande moment.

2303: Seminarier, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2401: Utvecklingsarbete - skriftlig tentamen och muntlig presentation, 6 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

2403: Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) - inklusive för- och efterseminarium, 7,5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Övriga föreskrifter

För tillträde till kurs som innehåller VFU ska studenten ha genomfört föregående kurser med VFU med godkänt betyg. I de fall studenten visar så pass grov oskicklighet under VFU:n att barn/elever eller personal riskerar att skadas ska VFU:n avbrytas i förtid (HSV Rapport 2007:58 R) av examinatorn på kursen. Om VFU:n avbryts i förtid kan examinator efter samråd med VFU-handledare, VFU-ledare och programansvarig besluta att underkänna studenten i förtid. I beslutsunderlaget ska bristerna i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt tydligt finnas dokumenterade och en individuell plan ska upprättas av programansvarig. I planen ska det framgå vilket stöd studenten kan få samt när och hur bristerna i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt ska kontrolleras för att denne ska få återuppta verksamhetsförlagd utbildning (VFU), vilket är begränsad till ytterligare ett tillfälle.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Almqvist, Jonas., Hamza, Karim & Olin, Anette. Undersöka och utveckla undervisning. Professionell utveckling för lärare. Studentlitteratur, 2017


Hirsch, Åsa. Relationellt ledarskap i klassrummet - så skapas magi. Natur och Kultur, 2020


Håkansson, Jan. Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem: strategier och metoder. 3 uppl. Studentlitteratur, 2021


Jarl, Maria., Blossing, Ulf & Andersson, Klas. Att organisera för skolframgång: strategier för en likvärdig skola. 1 uppl. Natur & Kultur, 2017


Larsson, Pär & Löwstedt, Jan. Strategier och förändringsmyter: ett organisationsperspektiv på skolutveckling och lärares arbete. Studentlitteratur, 2021


Phillips, D.C., & Soltis, Jonas. F. Perspektiv på lärande. 2. uppl. Studentlitteratur, 2015


Skolinspektionen. Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet - förutsättningar och arbetsformer i grundskolan. Skolinspektionen, 2019: www.skolinspektionen.se


Skolverket. Systematiskt kvalitetsarbete - för skolväsendet. Skolverket, 2015.

Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats


Valbar litteratur


Ytterligare material i form av vetenskapliga artiklar, avhandlingar och litteratur tillkommer.


Referenslitteratur


Holmqvist, Mona. Teorier för undervisning och lärande. Gleerups, 2021


Jacobsson, Katharina & Skanholm, Ann. Handbok i uppsatsskrivande-för utbildningsvetenskap. Studentlitteratur, 2019


Jacobsson, Katharina. Processer och motorer i lokalt skolförbättringsarbete. Avhandling Karlstad Universitet, 2017

FULLTEXT02.pdf (diva-portal.org)


Lackéus, Martin. Den vetenskapande läraren: en handbok för forskning i skola och förskola. 1. uppl. Studentlitteratur, 2021


Serder, Margareta. & Jobér, Anna. (red.).Vetenskapliga teorier för lärare. (Första utgåvan). Natur & Kultur, 2021


Sjöberg, Marlene. Samtal om undervisning i naturvetenskap. Ämnesdidaktisk kollegial utveckling i lärarutbildning och lärarprofession. 2020 http://hdl.handle.net/2077/64566