Vetenskapsteori, metod och förskolepedagogisk fördjupning, 15 hp
Theory of Science, Method and Specialization in Pre-School Pedagogy, 15 credits
Kurskod: UV6077
Akademin för lärande, humaniora och samhälle
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-11 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G2F)Behörighetskrav
80 hp inom förskolepedagogiskt område.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i Förskollärarutbildningen, 210 hp. Kursen utgör en del inom utbildningsvetenskaplig kärna om 60 hp och det förskolepedagogiska området om 120 hp.
Mål
Kursens mål är att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper inom vetenskapsteori och metodologi med relevans för det förskolepedagogiska området. Vidare är kursens mål att studenten ska kunna använda databaser för att söka fram nationell och internationell forskning med relevans för ett avgränsat problemområde. Kursen syftar även till att studenten ska nå fördjupad kunskap om problemområdet genom att självständigt göra en vetenskaplig forskningsöversikt.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera etiska, vetenskapsteoretiska och metodologiska utgångspunkter för forskning
- muntligt och skriftligt redogöra för forskningsläget inom ett självständigt valt förskolepedagogiskt problemområde
Färdighet och förmåga
- analysera vetenskapliga arbeten med avseende på hur problem, syfte, frågeställningar och metoder för insamling och analys av data relaterar till vetenskapsteoretiska och metodologiska perspektiv
- genomföra enklare analyser av kvalitativa och kvantitativa data
- utifrån ett eget valt problemområde systematiskt söka fram nationell och internationell forskningslitteratur
- utifrån självständigt formulerade frågeställningar presentera och argumentera för ett urval av forskningslitteratur
- på ett adekvat sätt kommunicera i enlighet med akademiska normer
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt granska vetenskapliga arbeten med avseende på vetenskapsteoretiska och metodologiska överväganden samt didaktisk och samhällelig relevans
- kritiskt granska forskningslitteratur avseende teoretisk och metodologisk utgångspunkt samt värdera dess relevans för eget valt problemområde
Innehåll
Kursen behandlar hur man identifierar, värderar och tematiserar forskningslitteratur avseende en vald del inom förskolepedagogiskt område. Kursen behandlar även hur vetenskaplig kunskap produceras med utgångspunkt i vetenskapsteori, metodologi, vetenskapsteoretiska begrepp och metod för insamling och analys av data. Etiska överväganden avseende vetenskaplighet samt jämlikhet och jämställdhet belyses.
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisningen sker genom föreläsningar i form av seminarier och workshoppar. Som en del av undervisningen ingår även verksamhetsintegrerade dagar (VI-dagar).
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras dels genom en rapport (i grupp) som redovisar analyser av vetenskapsteori och metodologi i en vetenskaplig text samt genom aktivt deltagande i workshoppar, dels genom litteraturseminarier samt en forskningsöversikt. VI-dagarna är obligatoriska och generar underlag för bedömning av kursens examinationer.
För betyget godkänd på kursen krävs att samtliga moment är godkända.
2301: Analys av forskningsrapport, 7,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2302: Litteraturseminarier, 2,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2303: Forskningsöversikt, 5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Ahrne, Göran. & Svensson, Peter. (red). Handbok i kvalitativa metoder. Liber, 2011
Allwood, Carl. Martin. & Erikson, Martin. G. Grundläggande vetenskapsteori: för psykologi och andra beteendevetenskaper. Studentlitteratur, 2017
Bjereld, Ulf., Demker, Marie. & Hinnfors, Jonas. Varför vetenskap? Studentlitteratur. 2009
Brown, Virginia. & Clark, Victoria. Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3:2, 77-101. 2006. https://www.tandfonline.com/action/showCitFormats?doi=10.1191/1478088706qp063oa
Bryman, Alan. Samhällsvetenskapliga metoder. 3. uppl. Liber (delar), 2018
Johansson, Barbro. & Karlsson, MariAnne. Att involvera barn i forskning och utveckling. Studentlitteratur (delar), 2013
Lindgren, Therese. Föränderlig tillblivelse: figurationen av det posthumanistiska förskolebarnet. Diss. Malmö universitet. 2018
Rienecker, Lotte. Problemformulering. Liber, 2016
Stukat, Staffan. Statistikens grunder. Studentlitteratur, 1993
Åkerblom, Annika., Hellman, Anette. & Pramling, Niklas. Metodologi – för studier i, om och med förskolan. 2 uppl. Gleerups Utbildning, 2023
Ytterligare litteratur i form av vetenskapliga rapporter/artiklar tillkommer enligt anvisningar inom kursen.
Referenslitteratur
Alvesson, Mats & Sköldberg, Kaj. Tolkning och reflektion: vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod. 2., [uppdaterade] uppl. Studentlitteratur. (Delar), 2017
Andreasson, Jesper & Thomas Johansson. Vetenskapsteori: grunder och tillämpning. Studentlitteratur, 2020
Erlandsson, Soly. & Sjöberg, Lena. Barn- och ungdomsforskning. Metoder och arbetssätt. Studentlitteratur., 2013
Kvale, Steinar & Brinkman, Svend. Den kvalitativa forskningsintervjun. Studentlitteratur, 2014
Thomassen, Magdalene. Vetenskap, kunskap och praxis. Introduktion i vetenskapsfilosofi. Gleerups Utbildning, 2007
Åsberg, Rodney. Ontologi, epistemologi och metodologi. En kritisk genomgång av vissa grundläggande vetenskapsteoretiska begrepp och ansatser. Göteborgs universitet, 2000
Studenten väljer självständigt vetenskaplig litteratur med stöd av handledare.