Sök Stäng
Kursplan

Vetenskapsteori, metod och förskolepedagogisk fördjupning, 15 hp

Theory of Science, Method and Specialization in Pre-School Pedagogy, 15 credits

Kurskod: UV6077

Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-11 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G2F)

Behörighetskrav

80 hp inom förskolepedagogiskt område.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i Förskollärarutbildningen, 210 hp. Kursen utgör en del inom utbildningsvetenskaplig kärna om 60 hp och det förskolepedagogiska området om 120 hp.

Mål

Kursens mål är att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper inom vetenskapsteori och metodologi med relevans för det förskolepedagogiska området. Vidare är kursens mål att studenten ska kunna använda databaser för att söka fram nationell och internationell forskning med relevans för ett avgränsat problemområde. Kursen syftar även till att studenten ska nå fördjupad kunskap om problemområdet genom att självständigt göra en vetenskaplig forskningsöversikt.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera etiska, vetenskapsteoretiska och metodologiska utgångspunkter för forskning
  • muntligt och skriftligt redogöra för forskningsläget inom ett självständigt valt förskolepedagogiskt problemområde


Färdighet och förmåga

  • analysera vetenskapliga arbeten med avseende på hur problem, syfte, frågeställningar och metoder för insamling och analys av data relaterar till vetenskapsteoretiska och metodologiska perspektiv
  • genomföra enklare analyser av kvalitativa och kvantitativa data
  • utifrån ett eget valt problemområde systematiskt söka fram nationell och internationell forskningslitteratur
  • utifrån självständigt formulerade frågeställningar presentera och argumentera för ett urval av forskningslitteratur
  • på ett adekvat sätt kommunicera i enlighet med akademiska normer


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt granska vetenskapliga arbeten med avseende på vetenskapsteoretiska och metodologiska överväganden samt didaktisk och samhällelig relevans
  • kritiskt granska forskningslitteratur avseende teoretisk och metodologisk utgångspunkt samt värdera dess relevans för eget valt problemområde

Innehåll

Kursen behandlar hur man identifierar, värderar och tematiserar forskningslitteratur avseende en vald del inom förskolepedagogiskt område. Kursen behandlar även hur vetenskaplig kunskap produceras med utgångspunkt i vetenskapsteori, metodologi, vetenskapsteoretiska begrepp och metod för insamling och analys av data. Etiska överväganden avseende vetenskaplighet samt jämlikhet och jämställdhet belyses.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Undervisningen sker genom föreläsningar i form av seminarier och workshoppar. Som en del av undervisningen ingår även verksamhetsintegrerade dagar (VI-dagar).

Betygsskala

Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Examinationsformer

Kursen examineras dels genom en rapport (i grupp) som redovisar analyser av vetenskapsteori och metodologi i en vetenskaplig text samt genom aktivt deltagande i workshoppar, dels genom litteraturseminarier samt en forskningsöversikt. VI-dagarna är obligatoriska och generar underlag för bedömning av kursens examinationer.


För betyget godkänd på kursen krävs att samtliga moment är godkända.

2301: Analys av forskningsrapport, 7,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2302: Litteraturseminarier, 2,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2303: Forskningsöversikt, 5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Ahrne, Göran. & Svensson, Peter. (red). Handbok i kvalitativa metoder. Liber, 2011


Allwood, Carl. Martin. & Erikson, Martin. G. Grundläggande vetenskapsteori: för psykologi och andra beteendevetenskaper. Studentlitteratur, 2017


Bjereld, Ulf., Demker, Marie. & Hinnfors, Jonas. Varför vetenskap? Studentlitteratur. 2009


Brown, Virginia. & Clark, Victoria. Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3:2, 77-101. 2006. https://www.tandfonline.com/action/showCitFormats?doi=10.1191/1478088706qp063oa


Bryman, Alan. Samhällsvetenskapliga metoder. 3. uppl. Liber (delar), 2018


Johansson, Barbro. & Karlsson, MariAnne. Att involvera barn i forskning och utveckling. Studentlitteratur (delar), 2013


Lindgren, Therese. Föränderlig tillblivelse: figurationen av det posthumanistiska förskolebarnet. Diss. Malmö universitet. 2018


Rienecker, Lotte. Problemformulering. Liber, 2016


Stukat, Staffan. Statistikens grunder. Studentlitteratur, 1993


Åkerblom, Annika., Hellman, Anette. & Pramling, Niklas. Metodologi – för studier i, om och med förskolan. 2 uppl. Gleerups Utbildning, 2023


Ytterligare litteratur i form av vetenskapliga rapporter/artiklar tillkommer enligt anvisningar inom kursen.


Referenslitteratur

Alvesson, Mats & Sköldberg, Kaj. Tolkning och reflektion: vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod. 2., [uppdaterade] uppl. Studentlitteratur. (Delar), 2017


Andreasson, Jesper & Thomas Johansson. Vetenskapsteori: grunder och tillämpning. Studentlitteratur, 2020


Erlandsson, Soly. & Sjöberg, Lena. Barn- och ungdomsforskning. Metoder och arbetssätt. Studentlitteratur., 2013


Kvale, Steinar & Brinkman, Svend. Den kvalitativa forskningsintervjun. Studentlitteratur, 2014


Thomassen, Magdalene. Vetenskap, kunskap och praxis. Introduktion i vetenskapsfilosofi. Gleerups Utbildning, 2007


Åsberg, Rodney. Ontologi, epistemologi och metodologi. En kritisk genomgång av vissa grundläggande vetenskapsteoretiska begrepp och ansatser. Göteborgs universitet, 2000


Studenten väljer självständigt vetenskaplig litteratur med stöd av handledare.