Sök Stäng
Kursplan

Kommunikationsstrategier, 7,5 hp

Communication Strategies, 7.5 credits

Kurskod: MK4019

Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-06 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G1F)

Behörighetskrav

Kurserna Svenska språkets struktur 7,5 hp, Språket i det digitala samhället 7,5 hp, Global kultur och kommunikation 7,5 hp samt 15 hp inom huvudområdet svenska språket.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i programmet Språk, textbearbetning och digital kommunikation 180 hp.

Mål

Studenten ska utveckla teoretiska kunskaper om och praktiska färdigheter i kommunikationsplanering med fokus på bland annat marknadsförande kommunikationsinsatser. Studenten ska utveckla färdigheter i att analysera verksamheters kommunikationsproblem och vidare kunna reflektera kring planering och produktion i förhållande till verksamhetens projektspecifika mål. Dessutom ska studenten utveckla kompetens i att arbeta i projektform.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för projekt som arbetsform, samt grundläggande strategier för projektsamarbete och de kompetenser som behövs för olika delar av ett projekt
  • beskriva olika faser i kommunikationsplanering, liksom vilka behov av särskilda kompetenser som aktualiseras i olika steg

Färdighet och förmåga

  • analysera och beskriva företags eller andra organisationers aktuella kommunikationsproblem och föreslå lösningsmodeller för kommunikation, med betoning särskilt på digitala kommunikationsmiljöer
  • analysera användarmålgrupper och anpassa kommunikationsinsatser utifrån olika användarmålgruppers behov

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • föreslå och bedöma kommunikations- och produktionsformer som är effektiva i förhållande till uppställda mål och syften med kommunikationsinsatsen
  • reflektera kring planering och produktion i förhållande till uppsatta projektspecifika mål

Innehåll

Kursen behandlar kommunikationsplanering med betoning särskilt på digitala kommunikationsmiljöer. Planeringen belyses i dess olika faser; från nuläges-/omvärldsanalys och målformulering till budskaps- och innehållsstrategi, som leder vidare fram till förslag på en kommunikationsinsats. Arbetet utgår från projektmetodik med fokus på flexibla projektformer och tar sin utgångspunkt i de kommunikations- och målgruppsstrategier som sätts upp. Vidare ingår grundläggande upphovsrättsliga principer som en del av arbetet. I kursen ingår ett projektarbete i grupp som kan genomföras i samverkan med externa aktörer.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och workshoppar.

Betygsskala

Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Examinationsformer

Kursen examineras dels genom en muntlig presentation i grupp, dels genom en avslutande skriftlig individuell inlämningsuppgift. För betyget Godkänd på hel kurs krävs att samtliga examinationsmoment är godkända. För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs dessutom att den skriftliga examinationen är väl godkänd.

2501: Muntlig presentation i grupp, 2,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2502: Skriftlig individuell inlämningsuppgift, 5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Grensman, Hanna-Karin. Content Marketing. Sanoma, 2020.

Gustavsson, Tomas. Agil projektledning. Sanoma, senaste upplagan.

Palm, Lars & Åkerström, Marja. Kommunikationsplanering - En handbok på vetenskaplig grund. Studentlitteratur, 2019.

Ytterligare material i form av korta artiklar (och annat material) kan tillkomma enligt skriftliga anvisningar inom kursen.