Sök Stäng
Kursplan

Perspektiv på hälsoinnovationer, 4 hp

Perspectives on Health Innovations, 4 credits

Kurskod: CC2021

Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-18 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav. (G1N)

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen är en del av Högskolan i Halmstads Common Coreutbud.

Mål

Kursens mål är att studenten utvecklar kunskap om hur ett tvärvetenskapligt team kan hantera en gemensam utmaning i relation till hälsoinnovationer. Målet är vidare att studenten förvärvar kunskap om relevanta teorier, modeller och metoder förknippade med kommersialisering och upptag av hälsoinnovationer. Studenten kommer också tillägna sig ökad kunskap om hur den egna professionen kan bidra till innovativa hälsolösningar i förhållande till den ökande klyftan mellan efterfrågan på vård och tillgången på vårdresurser.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • uttrycka en grundläggande förståelse för nya utmaningar inom hälso- och sjukvården som utgår från perspektiv på människor, teknik, företag och samhälle
  • identifiera kontexten för kommersialisering och upptag av hälsoinnovationer


Färdighet och förmåga

  • tillämpa sina kunskaper för att i mångvetenskaplig grupp analysera komplexa problem relevanta för samhällsutmaningen i att möta den ökande efterfrågan på vård med minskande vårdresurser
  • presentera kreativa problemformuleringar och/eller lösningar med kritiskt beaktande av villkor för hållbar utveckling avseende att hantera innovation inom hälso- och sjukvården


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • problematisera hur strategier, modeller och tekniska lösningar som svarar på nya utmaningar inom hälso- och sjukvården kan utvecklas i en etisk och hållbar riktning samt ansvaret för att initiera åtgärder
  • tillämpa en empatisk inställning till att interagera med andra människor och perspektiv

Innehåll

Alla Common Core-kurser utgår från komplexa samhällsutmaningar till vilka lösningar skall sökas inom olika vetenskapliga och disciplinära områden. I den här kursen består utmaningen i att möta problemet med den ökande efterfrågan på vård kombinerat med minskande vårdresurser. Studenterna ska, i mångvetenskapliga grupper, analysera och diskutera olika innovativa lösningar vilka kan bidra till att minska eller överbrygga detta resursgap.


Kursen utgår från Världshälsoorganisationens definition av hälsoinnovation, som är att utveckla och leverera ny eller förbättrad hälsopolitik, system, produkter och tekniker och tjänster och leverera metoder som förbättrar människors hälsa. Kursen innehåller aktiviteter som syftar till att förmedla tvärvetenskapligt samarbete för att skapa en gemensam förståelse för komplexiteten och de olika perspektiv som är förknippade med kommersialisering och upptag av hälsoinnovationer.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs på engelska.

Undervisning

Undervisningen bedrivs enligt aktuella riktlinjer som beskriver det problembaserade pedagogiska ramverket för Common Core-kurser (Loop-modellen). Detta innebär att studenterna arbetar med projekt som genomförs i interdisciplinära grupper i ett mångvetenskapligt sammanhang för att utveckla tvärvetenskapligt tänkande.


Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, individuella- och gruppuppgifter.

Betygsskala

Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Examinationsformer

Kursen examineras genom grupparbete och aktivt deltagande på seminarier samt genom att presentera resultatet av ett tvärvetenskapligt projektarbete i grupp inklusive oppositioner.

2301: Grupparbete och seminarier, 2 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2302: Projektarbete och opposition i grupp, 2 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Barlow, James. Managing Innovation in Healthcare. World Scientific Publishing Company, 2016


Ett kompendium med vetenskapliga artiklar.