Sök Stäng
Kursplan

Social hållbarhet, 7,5 hp

Social Sustainability, 7.5 credits

Kurskod: SO2017

Akademin för hälsa och välfärd

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-16 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Sociologi, Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav. (G1N)

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen är en fristående kurs.

Mål

Kursens mål är att studenten utvecklar grundläggande teoretiska kunskaper inom området hållbar utveckling med fokus på social hållbarhet. Målet är att studenten efter avslutad kurs ska ha kunskap om olika definitioner av hållbarhetsbegreppet och hur det behandlas i FN:s globala mål Agenda 2030. Målet är vidare att studenten tillägnar sig kunskaper om betydelsen av social hållbarhet för samhällen, grupper och individer samt om processer som begränsar eller främjar den sociala hållbarheten i samhället eller för specifika grupper.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:



Kunskap och förståelse

  • redogöra för hållbar utveckling som en gemensam beteckning för ekologisk-, ekonomisk- och social hållbarhet
  • redogöra för teorier och begrepp inom området social hållbarhet



Färdighet och förmåga

  • tillämpa teorier om hållbar utveckling för att studera samhällsförändringar
  • tillämpa olika teorier om social hållbarhet för analyser inom området



Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt analysera, värdera och jämföra olika teoretiska perspektiv som berör social hållbarhet, jämställdhet, jämlikhet och samhällsförändringar
  • reflektera över eget behov av ytterligare kunskap

Innehåll

Kursen behandlar hållbar utveckling, i betydelsen ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet, med betoning på social hållbarhet, och hur man kan förstå hållbarhetsfrågor på en internationell, nationell och regional nivå. Samhällsbety- delsen av den sociala hållbarhetens underområden; rättvisa, jämlikhet, jämställdhet, deltagande och social sammanhållning behandlas likväl som processer som hindrar och förvårar uppnåendet av dem och hur detta påverkar olika grupper i samhället. Dessutom behandlas FN:s Agenda 2030.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Kursens undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier och handledning via högskolans lärplattform.

Betygsskala

Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Examinationsformer

Kursen examineras genom skriftliga individuella hemtentamensuppgifter samt seminarier med obligatoriskt deltagande. För att uppnå betyget väl godkänt (VG) på hel kurs krävs VG på ett av examinationsmomenten hemtentamen samt godkänt på övriga examinationsmoment.

2501: Skriftlig individuell hemtentamen I, 3 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

2502: Skriftlig individuell hemtentamen II, 3 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

2503: Seminarier, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Gulliksson, Håkan & Holmgren, Ulf. Hållbar utveckling - Livskvalitet, beteende och teknik. Studentlitteratur, 2021.


Eizenberg, Eftrat & Jabareen, Yosef. Social Sustainability: A New Conceptual Framework. Sustainability 9(1), 2017.


Eriksson, Malin. Socialt kapital. Teorier, begrepp och mätning - en kunskapsöversikt med fokus på folkhälsa. Cerum Working Paper, 2003.


Soini, Katariina & Birkeland, Inger. Exploring the scientific discourse of cultural sustainability. Geoforum. 2014.


Ytterligare litteratur tillkommer.