Sök Stäng
Kursplan

Evolution och biologisk mångfald, 7,5 hp

Evolution and Biodiversity, 7.5 credits

Kurskod: BI2049

Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-25 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Biologi, Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav. (G1N)

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i Naturvård och artmångfald.

Mål

Kursens mål är att studenten utvecklar en översiktlig kunskap om livets utveckling på jorden från livets uppkomst fram till dagens myllrande mångfald. Vidare ska studenten utveckla kunskap om evolutionens mekanismer och drivkraft diskuteras i relation till olika organismgruppers mångfald eller sällsynthet. Vidare diskuteras utdöendeprocesser och förklaras hur olika organismgrupper är släkt med varandra samt vilka yttre och inre strukturer som karakteriserar några utvalda organismgrupper. Kursen tar även upp och diskuterar den debatt om evolutionen som förekommer i vissa samhällen i vår tid.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • förklara evolutionens processer och grundläggande mekanismer för artbildning; hur naturligt urval,slumpmässiga/neutrala mekanismer samt olika typer av begränsningar påverkar evolutionen
  • redogöra för indelningen av olika organismgrupper efter rådande systematik och fylogeni, inbegripetderas utvecklingshistoria relaterat till jordens geologiska historia
  • idefiniera begreppet biodiversitet och redogöra för dess olika nivåer samt hur begreppet används avforskare respektive beslutsfattare


Färdighet och förmåga

  • med ledning av yttre morfologi och anatomi hos några olika organismgrupper kunna härleda homologaoch analoga strukturer samt definiera karaktärer som utmärker grupperna
  • teoretiskt kunna diskutera fördelar och begränsningar för några olika vetenskapliga metoder som används inom evolutionsbiologi


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • aktivt ta ställning i evolutionsdebatten och underbygga resonemanget med vetenskapliga argument

Innehåll

Kursen tar upp evolutionsteori och evolutionens processer med artbildning och processer kring livets ursprung. Olika organismgruppers evolution presenteras, från de första bakterierna, uppkomsten av flercelliga organismer, den "kambriska explosionen", växtvärldens utveckling, steget upp på land samt utvecklingen av moderna organismgrupper, inbegripet daggdjuren. Representativa organismgrupper undersöks och karakteriseras närmare beträffande yttre och inres strukturer. Begreppet biologisk mångfald och olika verktyg för att i ett naturvårdsperspektiv studera mångfald presenteras. Vi diskuterar även den kritik mot evolutionsbiologin som ibland framförs från vissa religiösa grupperingar.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier samt laborationer.

Betygsskala

Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Examinationsformer

Examination sker genom skriftlig tentamen, projektarbete samt deltagande i seminarier.

2001: Skriftlig tentamen, 5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

2002: Projekt, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2003: Seminarier, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Simon, E.J., Dickey, J. L., Reece, J. B. & Hogan, K. A. Campbell Essential biology with physiology. 5th ed. (Global edition). Person Education, 2016

Vetenskapliga artiklar

Webbresurser