Sök Stäng
Kursplan

Engelska VII: examensarbete i engelska med didaktik för ämneslärare gymnasieskolan, 15 hp

English VII: Independent Degree Project in English with Didactics for Teaching at Upper Secondary School, 15 credits

Kurskod: EN6020

Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-11 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G2F)

Behörighetskrav

Engelska I: lärande och undervisning i engelska för ämneslärare gymnasieskolan: introduktion 7,5 hp, Engelska II: engelsk språkvetenskap och litteratur: struktur och terminologi 15 hp, Engelska III: multimodaliteter och mångfald i den engelskspråkiga världen 7,5 hp, Engelska IV: lärande och undervisning i engelska för ämneslärare gymnasieskolan: teori och praktik 22,5 hp samt 7,5 hp av Engelska VI: engelsk språkvetenskap, akademiskt skrivande och forskningsmetodik 15 hp.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår som en del i programmet för ämneslärarutbildningen för gymnasieskolan, 300 hp.

Mål

Kursens mål är att studenten ska utveckla kunskaper och färdigheter inom ämnet engelska genom att skriva ett examensarbete med tydlig verksamhetsrelevans och där ämnes-didaktiska perspektiv har en central roll.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för olika metodologiska val i forskningsprocessen
  • sammanfatta det vetenskapliga forskningsläget inom ett givet ämnesområde samt redogöra för hur man anknyter detta till en problemställning med betydelse för undervisning och lärande i engelska i gymnasieskolan


Färdighet och förmåga

  • formulera ett forskningsproblem som baseras på en relevant vetenskaplig teori och därmed bidra till den ämnesdidaktiska forskningen inom området
  • kritiskt och självständigt utföra en litteraturdidaktisk relevant litterär textanalys eller analysera egna forskningsresultat samt tillvarata relevant tidigare forskning och koppla denna till den egna undersökningen
  • redovisa en vetenskaplig undersökning på akademisk engelska med disciplinspecifkt referenssystem (Harvard eller MLA)


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • värdera teoretiska förhållningsätt och deras förhållande till forskningsmetodik
  • identifiera behov av ytterligare ämnesdidaktisk forskning inom det valda problemområdet
  • tillämpa forskningsetiska principer inom det valda problemområdet
  • kritiskt granska och försvara ett vetenskapligt arbete genom oppositionsförfarande

Innehåll

Under kursen får studenten handledning i kritisk och analytisk läsning, i att beskriva ett vetenskapligt problem med relevans för undervisning i engelska och att formulera en fruktbar frågeställning, att söka relevant litteratur inom området samt i att författa ett självständigt vetenskapligt arbete. Studenten kommer också att muntligen inför andra presentera och diskutera det egna arbetet samt att i ett oppositionsförfarande diskutera andras. I handledningen integreras arbete med relevanta metodologiska, teoretiska och ämnesdidaktiska frågor.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs på engelska.

Undervisning

Undervisningen ges i form av handlednings- och examinationsseminarier.

Betygsskala

Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Examinationsformer

Examination sker genom aktivt deltagande i obligatoriska seminarier, inlämning/redovisning av skriftliga och muntliga examinationsuppgifter samt genom att vid seminarium lägga fram och försvara ett eget samt opponera på annans examensarbete. Handledning av examensarbete ges under kursens gång och i den omfattning som respektive akademi har bestämt. Har studenten behov av ytterligare handledning efter kursens slut, kan akademichef besluta om ytterligare handledningstid under ett år. Därefter ska studenten ges betyg på examensarbetet oavsett om arbetet är avslutat eller ej.

2201: Självständigt arbete, 15 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Litteratur väljs av studenten i samråd med handledare med hänsyn till det ämne/område som valts för examensarbetet. Utöver detta kan en handbok för uppsatsskrivande vara till stor nytta. Beroende på frågeställning och infallsvinkel kan olika handböcker i vetenskaplig metodologi ha olika stort värde. Nedanför redovisas litteratur som kan vara användbar:


Adamsson, H.D. Linguistics and English Literature. Cambridge University press, 2019


Ahlberg, Sofia. Teaching Literature in Times of Crisis, Routledge, 2021.


Allwright, Dick. Observation in the Language Classroom, Routledge, 2014.


Appleman, Deborah. Critical Encounters in Secondary English: Teaching Literary Theory to
Adolescents. Teachers College Press, 2015


Bland, Janice. Teaching English with Challenging Texts. Bloomsbury Academic, 2018.


Clayton, Dan. Attitudes to Language, Cambridge University press, 2018


Clayton, Dan. Language Diversity & World Englishes, Cambridge University press, 2018


Cliff Hodges, Gabrielle. Researching & Teaching Reading: Developing pedagogy through critical enquiry. Routledge 2015


Collier, Patrick. Teaching Literature in the Real World: A Practical Guide. Bloomsbury Academic, 2021


Cook, Guy. Language Play, Language Learning. Oxford University Press, 2000


Cook, Guy. The Discourse of Advertising (2. upplagan) Oxford University Press, 2001


Crystal, David. The Cambridge Encyclopedia of English (3. upplagan). Cambridge University press, 2018


Cushing, Ian. Language Change. Cambridge University press, 2018


Cushing, Ian. Text Analysis & Reproduction. Cambridge University press, 2018


Dörnyei, Zoltan. Research Methods in Applied Linguistics. Oxford University press, 2007


Dörnyei , Zoltan. The Psychology of Second language Acquisition. Oxford University Press, 2009


Ekengren, Ann-Marie & Hinnfors, Jonas. Uppsatshandbok: hur du lyckas med din uppsats. Studentlitteratur, 2012


Ellis, Rod. Understanding Second Language Acquisition (2. upplagan) Routledge, 2015


Ellis, Rod. & Shintani, Natsuko. Exploring Language Pedagogy through Second Language Acquisition. Routledge, 2013


Gass, Susan. SLA: An introductory Course (4. upplagan) Routledge, 2013


Gibbons, Pauline. Bridging Discourses in the ESL classroom. Continuum, 2006


Green, Anthony. Exploring Language Assessment and Testing, Routledge, 2013


Gustavsson, J. & Hedlund, M. Konsten att skriva och tala. Gleerups, 2010


Hall, Geoff. Literature in language Education. Palgrave Macmillan, 2015


Harmer, Jeremy. The Practice of English Language Teaching (5. upplagan). 1991. Longman/Pearson, 2015


Headrick, Paul. Writing Essays about Literature. Wiley Blackwell, 2014.


Henry, Alastair, Sundqvist, Pia, Thorsen, Cecilia. Motivational Practice, Studentlitteratur, 2019


Heigham, Juanita & Croker, Robert. Qualitative Research in Applied Linguistics: An introduction, Palgrave Macmillan, 2009


Ives, Gary. Language & Power, Cambridge University press, 2018


Jönsson, Anders. Lärande bedömning. Gleerups. 2013


Langer, Judith, A. Envisioning Literature, Teachers College Press, 2011


Lightbown, Patsy, & Spada, Nina. How languages are Learned (5. upplagan). Oxford, 2021.


Lindgren, Eva & Enever, Janet. (eds.). Språkdidaktik. Umeå University, 2015


Locke, John. Duels and Duets, Cambridge University Press, 2011


Long, Michael H. & Doughty, Catherine J. The Handbook of Language Teaching Wiley/Blackwell, 2011


Lundahl, Bo. Engelsk språkdidaktik. Studentlitteratur, 2021


Mackey, Alison & Gass, Susan. Second Language Research: method & design. Routledge, 2011


Mackey, Alison & Gass, Susan. Research Methods in Second Language Acquisition. WileyBlackwell, 2012


Mackey, Alison & Gass, Susan. Stimulated Recall Methodology in Applied Linguistics & L2 Research. Wiley-Blackwell, 2012


Maley, Alan. Drama Techniques: A resource book of communication activities for language teachers. Cambridge University Press, 2005


Marton, Ference et al. Classroom discourse and the Space of Learning. Lawrence Erlbaum Associates, 2004


Mc Carthy, Michael. Discourse Analysis for language Teachers. Cambridge University Press, 2011


Mullan, John. How Novels Work. Oxford University Press. 2006.


O Grenby, Matthew & Reynolds Kimberley. Children's literature studies: A research handbook. Palgrave Macmillan, 2011


Page, Ruth, Barton, David, Unger, Johann W., Michele Zappavigna. Researching Language and Social Media. Routledge, 2014


Palaiologou, Ioanna, Needham, David & Male, Trevor. Doing Research in Education. Sage, 2016


Parkinson, Brian & Reid-Thomas, Helen. Teaching literature in a second language. Edinburgh Textbooks in Applied Linguistics, 2000


Peplow, David. Talk about Books: A study of reading circles. Bloomsbury, 2017


Pinter, Annamaria. Children Learning Second languages. Palgrave Macmillan. 2011


Raithby, Katherine & Taylor, Alison. Teaching Literature in the A level Modern Languages Classroom. Routledge, 2019


Richards Jack. C. Key. lssues in Language Teaching. Cambridge University press, 2015


Richards, Jack & Rodgers, Theodore. Approaches & Methods in Language Teaching. Cambridge University Press, 2014


Saville-Troike, Muriel. lntroducing Second language Acquisition (3. upplagan). Cambridge University Press, 2017


Saunston, Helen. Approaches to Gender and Spoken Classroom Discourse. Palgrave Macmillan, 2012


Sealey, Alison. Researching English Language: A resource book for students. Routledge, 2010


Seargeant, Philip & Swann, Joan. English in the World. Routledge, 2011


Silverman, David. Qualitative Research Sage, Senaste upplagan.


Talbot, Mary. Language and Gender. Politi, 2010


Titjen, Felicity. Language & Gender. Cambridge University press, 2018


Tornberg, Ulrika. Språkdidaktik. Gleerups, 2012


Tyson, Lois. Critical Theory Today: A User-Friendly Guide. Routledge. 2006.


Ur, Penny. Grammar Practice Activities. Cambridge University press, 2009


Ur, Penny. Vocabulary Activities. Cambridge University press, 2011


Van Patten, Bill & Williams, Jessica. (eds.) Theories in Second Language Acquisition. Routledge, 2014/2020


Skolverket. www.skolverket.se/laroplaner-amnen-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/eng


Walsh, Steve. Exploring Classroom Discourse: Language in Action. Routledge, 2011


Wray, Alison & Bloomer, Aileen. Projects in Linguistics (3. upplagan). Hodder Education, 2012


Woodward, Tessa. Planning Lessons & Courses. Cambridge University press, 2001


Yule, George. The Study of Language (7. upplagan). Cambridge University Press, 2020


Ämnesplaner och andra styrdokument för ämnet engelska. Tillgängliga på www.skolverket.se


Journals
English Language Teaching Journal http://eltj.oxfordjournals.org/


International Journal of English and Literature http://academicjournals.org/journal/IJEL


Journal of Pragmatics (open access) http://www.sciencedirect.com/science/journal/03782166


Journal of Linguistics http://journals.cambridge.org/action/displayJournal?jid=LIN


Journal of Semantics - via http://jos.oxfordjournals.org/


Journal of Sociolinguistics - http://onlinelibrary.wiley.com/journal