Engelska VII: examensarbete i engelska med didaktik för ämneslärare gymnasieskolan, 15 hp
English VII: Independent Degree Project in English with Didactics for Teaching at Upper Secondary School, 15 credits
Kurskod: EN6020
Akademin för lärande, humaniora och samhälle
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-11 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G2F)Behörighetskrav
Engelska I: lärande och undervisning i engelska för ämneslärare gymnasieskolan: introduktion 7,5 hp, Engelska II: engelsk språkvetenskap och litteratur: struktur och terminologi 15 hp, Engelska III: multimodaliteter och mångfald i den engelskspråkiga världen 7,5 hp, Engelska IV: lärande och undervisning i engelska för ämneslärare gymnasieskolan: teori och praktik 22,5 hp samt 7,5 hp av Engelska VI: engelsk språkvetenskap, akademiskt skrivande och forskningsmetodik 15 hp.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår som en del i programmet för ämneslärarutbildningen för gymnasieskolan, 300 hp.
Mål
Kursens mål är att studenten ska utveckla kunskaper och färdigheter inom ämnet engelska genom att skriva ett examensarbete med tydlig verksamhetsrelevans och där ämnes-didaktiska perspektiv har en central roll.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för olika metodologiska val i forskningsprocessen
- sammanfatta det vetenskapliga forskningsläget inom ett givet ämnesområde samt redogöra för hur man anknyter detta till en problemställning med betydelse för undervisning och lärande i engelska i gymnasieskolan
Färdighet och förmåga
- formulera ett forskningsproblem som baseras på en relevant vetenskaplig teori och därmed bidra till den ämnesdidaktiska forskningen inom området
- kritiskt och självständigt utföra en litteraturdidaktisk relevant litterär textanalys eller analysera egna forskningsresultat samt tillvarata relevant tidigare forskning och koppla denna till den egna undersökningen
- redovisa en vetenskaplig undersökning på akademisk engelska med disciplinspecifkt referenssystem (Harvard eller MLA)
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera teoretiska förhållningsätt och deras förhållande till forskningsmetodik
- identifiera behov av ytterligare ämnesdidaktisk forskning inom det valda problemområdet
- tillämpa forskningsetiska principer inom det valda problemområdet
- kritiskt granska och försvara ett vetenskapligt arbete genom oppositionsförfarande
Innehåll
Under kursen får studenten handledning i kritisk och analytisk läsning, i att beskriva ett vetenskapligt problem med relevans för undervisning i engelska och att formulera en fruktbar frågeställning, att söka relevant litteratur inom området samt i att författa ett självständigt vetenskapligt arbete. Studenten kommer också att muntligen inför andra presentera och diskutera det egna arbetet samt att i ett oppositionsförfarande diskutera andras. I handledningen integreras arbete med relevanta metodologiska, teoretiska och ämnesdidaktiska frågor.
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisningen ges i form av handlednings- och examinationsseminarier.
Betygsskala
Examinationsformer
Examination sker genom aktivt deltagande i obligatoriska seminarier, inlämning/redovisning av skriftliga och muntliga examinationsuppgifter samt genom att vid seminarium lägga fram och försvara ett eget samt opponera på annans examensarbete. Handledning av examensarbete ges under kursens gång och i den omfattning som respektive akademi har bestämt. Har studenten behov av ytterligare handledning efter kursens slut, kan akademichef besluta om ytterligare handledningstid under ett år. Därefter ska studenten ges betyg på examensarbetet oavsett om arbetet är avslutat eller ej.
2201: Självständigt arbete, 15 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Litteratur väljs av studenten i samråd med handledare med hänsyn till det ämne/område som valts för examensarbetet. Utöver detta kan en handbok för uppsatsskrivande vara till stor nytta. Beroende på frågeställning och infallsvinkel kan olika handböcker i vetenskaplig metodologi ha olika stort värde. Nedanför redovisas litteratur som kan vara användbar:
Adamsson, H.D. Linguistics and English Literature. Cambridge University press, 2019
Ahlberg, Sofia. Teaching Literature in Times of Crisis, Routledge, 2021.
Allwright, Dick. Observation in the Language Classroom, Routledge, 2014.
Appleman, Deborah. Critical Encounters in Secondary English: Teaching Literary Theory to
Adolescents. Teachers College Press, 2015
Bland, Janice. Teaching English with Challenging Texts. Bloomsbury Academic, 2018.
Clayton, Dan. Attitudes to Language, Cambridge University press, 2018
Clayton, Dan. Language Diversity & World Englishes, Cambridge University press, 2018
Cliff Hodges, Gabrielle. Researching & Teaching Reading: Developing pedagogy through critical enquiry. Routledge 2015
Collier, Patrick. Teaching Literature in the Real World: A Practical Guide. Bloomsbury Academic, 2021
Cook, Guy. Language Play, Language Learning. Oxford University Press, 2000
Cook, Guy. The Discourse of Advertising (2. upplagan) Oxford University Press, 2001
Crystal, David. The Cambridge Encyclopedia of English (3. upplagan). Cambridge University press, 2018
Cushing, Ian. Language Change. Cambridge University press, 2018
Cushing, Ian. Text Analysis & Reproduction. Cambridge University press, 2018
Dörnyei, Zoltan. Research Methods in Applied Linguistics. Oxford University press, 2007
Dörnyei , Zoltan. The Psychology of Second language Acquisition. Oxford University Press, 2009
Ekengren, Ann-Marie & Hinnfors, Jonas. Uppsatshandbok: hur du lyckas med din uppsats. Studentlitteratur, 2012
Ellis, Rod. Understanding Second Language Acquisition (2. upplagan) Routledge, 2015
Ellis, Rod. & Shintani, Natsuko. Exploring Language Pedagogy through Second Language Acquisition. Routledge, 2013
Gass, Susan. SLA: An introductory Course (4. upplagan) Routledge, 2013
Gibbons, Pauline. Bridging Discourses in the ESL classroom. Continuum, 2006
Green, Anthony. Exploring Language Assessment and Testing, Routledge, 2013
Gustavsson, J. & Hedlund, M. Konsten att skriva och tala. Gleerups, 2010
Hall, Geoff. Literature in language Education. Palgrave Macmillan, 2015
Harmer, Jeremy. The Practice of English Language Teaching (5. upplagan). 1991. Longman/Pearson, 2015
Headrick, Paul. Writing Essays about Literature. Wiley Blackwell, 2014.
Henry, Alastair, Sundqvist, Pia, Thorsen, Cecilia. Motivational Practice, Studentlitteratur, 2019
Heigham, Juanita & Croker, Robert. Qualitative Research in Applied Linguistics: An introduction, Palgrave Macmillan, 2009
Ives, Gary. Language & Power, Cambridge University press, 2018
Jönsson, Anders. Lärande bedömning. Gleerups. 2013
Langer, Judith, A. Envisioning Literature, Teachers College Press, 2011
Lightbown, Patsy, & Spada, Nina. How languages are Learned (5. upplagan). Oxford, 2021.
Lindgren, Eva & Enever, Janet. (eds.). Språkdidaktik. Umeå University, 2015
Locke, John. Duels and Duets, Cambridge University Press, 2011
Long, Michael H. & Doughty, Catherine J. The Handbook of Language Teaching Wiley/Blackwell, 2011
Lundahl, Bo. Engelsk språkdidaktik. Studentlitteratur, 2021
Mackey, Alison & Gass, Susan. Second Language Research: method & design. Routledge, 2011
Mackey, Alison & Gass, Susan. Research Methods in Second Language Acquisition. WileyBlackwell, 2012
Mackey, Alison & Gass, Susan. Stimulated Recall Methodology in Applied Linguistics & L2 Research. Wiley-Blackwell, 2012
Maley, Alan. Drama Techniques: A resource book of communication activities for language teachers. Cambridge University Press, 2005
Marton, Ference et al. Classroom discourse and the Space of Learning. Lawrence Erlbaum Associates, 2004
Mc Carthy, Michael. Discourse Analysis for language Teachers. Cambridge University Press, 2011
Mullan, John. How Novels Work. Oxford University Press. 2006.
O Grenby, Matthew & Reynolds Kimberley. Children's literature studies: A research handbook. Palgrave Macmillan, 2011
Page, Ruth, Barton, David, Unger, Johann W., Michele Zappavigna. Researching Language and Social Media. Routledge, 2014
Palaiologou, Ioanna, Needham, David & Male, Trevor. Doing Research in Education. Sage, 2016
Parkinson, Brian & Reid-Thomas, Helen. Teaching literature in a second language. Edinburgh Textbooks in Applied Linguistics, 2000
Peplow, David. Talk about Books: A study of reading circles. Bloomsbury, 2017
Pinter, Annamaria. Children Learning Second languages. Palgrave Macmillan. 2011
Raithby, Katherine & Taylor, Alison. Teaching Literature in the A level Modern Languages Classroom. Routledge, 2019
Richards Jack. C. Key. lssues in Language Teaching. Cambridge University press, 2015
Richards, Jack & Rodgers, Theodore. Approaches & Methods in Language Teaching. Cambridge University Press, 2014
Saville-Troike, Muriel. lntroducing Second language Acquisition (3. upplagan). Cambridge University Press, 2017
Saunston, Helen. Approaches to Gender and Spoken Classroom Discourse. Palgrave Macmillan, 2012
Sealey, Alison. Researching English Language: A resource book for students. Routledge, 2010
Seargeant, Philip & Swann, Joan. English in the World. Routledge, 2011
Silverman, David. Qualitative Research Sage, Senaste upplagan.
Talbot, Mary. Language and Gender. Politi, 2010
Titjen, Felicity. Language & Gender. Cambridge University press, 2018
Tornberg, Ulrika. Språkdidaktik. Gleerups, 2012
Tyson, Lois. Critical Theory Today: A User-Friendly Guide. Routledge. 2006.
Ur, Penny. Grammar Practice Activities. Cambridge University press, 2009
Ur, Penny. Vocabulary Activities. Cambridge University press, 2011
Van Patten, Bill & Williams, Jessica. (eds.) Theories in Second Language Acquisition. Routledge, 2014/2020
Skolverket. www.skolverket.se/laroplaner-amnen-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/eng
Walsh, Steve. Exploring Classroom Discourse: Language in Action. Routledge, 2011
Wray, Alison & Bloomer, Aileen. Projects in Linguistics (3. upplagan). Hodder Education, 2012
Woodward, Tessa. Planning Lessons & Courses. Cambridge University press, 2001
Yule, George. The Study of Language (7. upplagan). Cambridge University Press, 2020
Ämnesplaner och andra styrdokument för ämnet engelska. Tillgängliga på www.skolverket.se
Journals
English Language Teaching Journal http://eltj.oxfordjournals.org/
International Journal of English and Literature http://academicjournals.org/journal/IJEL
Journal of Pragmatics (open access) http://www.sciencedirect.com/science/journal/03782166
Journal of Linguistics http://journals.cambridge.org/action/displayJournal?jid=LIN
Journal of Semantics - via http://jos.oxfordjournals.org/
Journal of Sociolinguistics - http://onlinelibrary.wiley.com/journal