Sök Stäng
Kursplan

Ämnes-VFU 1: svenska och engelska, 7,5 hp

Teaching Practice 1: Swedish and English, 7.5 credits

Kurskod: UV6068

Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-11 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G2F)

Behörighetskrav

45 hp av:

  • Svenska I: introduktion till svenskämnet, 15 hp
  • Svenska II: perspektiv på språk och språkanvändning, 22,5 hp
  • Svenska III: intersektionella aspekter på språk och text, 15 hp 15 hp av
  • Engelska I: lärande och undervisning i engelska för ämneslärare gymnasieskolan: introduktion, 7,5 hp
  • Engelska II: engelsk språkvetenskap och litteratur: struktur och terminologi, 15 hp.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i en lärarexamen med inriktning mot ämneslärare i gymnasieskolan.

Mål

I kursen ska studenten bearbeta sina ämnesstudier integrerat med didaktik och därmed utmanas att reflektera över ämnesinnehållet. Inom ramen för den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) ska studenten reflektera över de ämnesteoretiska studierna ur ett ämnes- didaktiskt perspektiv där varje elevs lärande och utveckling sätts i fokus.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • ge prov på grundläggande ämneskunskaper samt insikt i delar av aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete för undervisning i gymnasieskolan
  • uppvisa grundläggande förståelse för hur den egna ämneskunskapen kan omsättas i en undervisningssituation anpassad till varje elevs lärande


Färdighet och förmåga

  • analysera vad som krävs i professionen som lärare i svenska och engelska i relation till ämnets innehåll, styrdokument, undervisningspraktik samt bedömning och betygssättning
  • visa grundläggande förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och pedagogisk verksamhet i syfte att stimulera varje elevs lärande och utveckling


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • värdera och bedöma den egna utvecklingen till professionell lärare i svenska och engelska
  • visa självkännedom, empatisk förmåga samt visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot kollegor samt elever och deras vårdnadshavare

Innehåll

I kursen utvecklar studenten kunskaper om planering, genomförande och utvärdering av undervisning i svenska och engelska, med fokus på ämnet svenska. Dessutom utvecklar studenten sin förmåga att bedöma och värdera elevers lärande och utveckling i ämnena svenska och engelska, med fokus på ämnet svenska. Relationen mellan styrdokument, teori, forskning och den praktiska utövningen diskuteras. Läroplaner, kursplaner och kunskapskrav aktualiseras. Svensk- och engelsklärarens uppgift problematiseras.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Undervisningen sker i form av verksamhetsförlagd utbildning med tillhörande seminarier.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Betygsskala

Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Examinationsformer

Efter genomgången VFU med underkänt betyg har studenten rätt till ytterligare en VFU-period. För att bli godkänd på kurs som innehåller VFU krävs obligatorisk närvaro på samtliga VFU-moment.

2001: Verksamhetsförlagd utbildning (VFU), 7,5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Övriga föreskrifter

För tillträde till kurs som innehåller VFU ska studenten ha genomfört föregående kurser med VFU med godkänt betyg. I de fall studenten visar så pass grov oskicklighet under VFU:n att barn/elever eller personal riskerar att skadas ska VFU:n avbrytas i förtid (HSV Rapport 2007:58 R) av examinatorn på kursen. Om VFU:n avbryts i förtid kan examinator efter samråd med VFU-handledare, VFU-ledare och programansvarig besluta att underkänna studenten i förtid. I beslutsunderlaget ska bristerna i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt tydligt finnas dokumenterade och en individuell plan ska upprättas av programansvarig. I planen ska det framgå vilket stöd studenten kan få samt när och hur bristerna i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt ska kontrolleras för att denne ska få återuppta verksamhetsförlagd utbildning (VFU), vilket är begränsad till ytterligare ett tillfälle.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Den litteratur som är relevant för kursen är till stor del beroende av det kursinnehåll som är centralt under VFU:n och kan därmed inte fastställas i förväg.


Referenslitteratur


För svenskämnets del:


Ask, Sofia. Språkämnet svenska - ämnesdidaktik för svensklärare. Lund: Studentlitteratur. 2012


Skolverket, Kunskapsbedömning i skolan - praxis, begrepp, problem och möjligheter. (Elektronisk) Stockholm: Frit - zes. Tillgänglig: www.skolverket.se / Kunskapsbedömning i skolan (20I3-09-04) 2011


Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet - Lgr 22. Skolverket, 2022.

Tillgänglig på www.skolverket.se


Läroplan för gymnasieskolan - Gy22. Skolverket, 2022.

Tillgänglig på www.skolverket.se


Svedner, Per-Olof. Svenskämnet och svenskundervisningen. Delarna och helheten. Kunskapsföretaget. 2010


För engelskämnets del:


Harmer, J. The Practice of English Language Teaching (4th ed). Longman/Pearson. 2007


Jönsson, Anders. Lärande bedömning. Gleerups. 2013


Kelly, Gerald. How to teach pronunciation. Longman/Pearson. 2000


Lundahl, Bo. Engelsk språkdidaktik. Studentlitteratur. 2012



Rank, Tom., Millum, Trevor & Warren, Chris. Teaching English Using ICT: A Practical Guide for Secondary Teachers. Continuum International Publishing Group. 2011


Ur, P. Grammar Practice Activities. CUP. 2009


Woodward, T. Planning Lessons and Courses. CUP. 2001


English Language Teaching Journal, http://eltj.oxfordjournals.org


Ytterligare litteratur enligt lärares anvisningar kan tillkomma.