Sök Stäng
Kursplan

Utveckling av individ inom idrott och arbetsliv, 7,5 hp

Development of the Individual in Sport and Work, 7.5 credits

Kurskod: IV4007

Akademin för hälsa och välfärd

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-27 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Idrottsvetenskap, Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G1F)

Behörighetskrav

30 hp idrottsvetenskap eller motsvarande.30 hp idrottsvetenskap eller motsvarande.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i programmet Professionell idrottskarriär och arbetsliv 180 hp.

Mål

Kursens mål är att studenten utvecklar kunskaper, med bas i motivationsteorier om ledarskap och samtalsmetodik på individnivå. Kursens mål är vidare att studenten utvecklar kunskaper om relationen mellan ledare och idrottare/medarbetare samt hur kommunikation kan användas för att stärka denna relation. Vidare är kursens mål att studenten utvecklar teoretiska kunskaper såväl som tillämpade färdigheter relaterade till samtalsmetodik.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • redogöra för olika motivationsteorier
  • beskriva hur ledare kan använda kommunikation för att utveckla samarbete med idrottsutövare/medarbetare


Färdighet och förmåga

  • utifrån motivationsteoretiska teorier, ge förslag på strategier individer kan använda för att utvecklas mot specifika mål
  • tillämpa samtalsmetodologiska principer för i kommunikationen med individer


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över det egna beteendet i samtalssituationer och hur detta kan påverka samarbetet och relationen med den man samtalar med

Innehåll

I kursen studeras teorier och modeller om ledarskap och samtalsmetodik på individnivå, som kan relateras såväl till en idrotts- och motionskontext som till arbetslivet. Fokus under kursen ligger på att förstå individens motivation till förändring i relation till specifika mål. Dessutom behandlar kursen hur ledaren, utifrån denna förståelse, kan föra samtal kring utveckling mot dessa specifika mål. Centralt i kursen är därför hur kommunikation kan relateras till utvecklandet av en positiv relation mellan ledare och idrottare/medarbetare. Under kursen beskrivs, diskuteras och tillämpas olika former av samtalsmetodik där fokus ligger på motiverande samtal (eng: Motivational Interviewing, MI), coaching och behovsstödjande kommunikation. Inom ramen för kursen ingår att spela in sig själv med ljud och bild i samtalssituationer och studenten behöver därför ha tillgång till möjligheter för inspelning av ljud och bild. Studenten ska under kursen även reflektera över det egna beteendet i samtalssituationer. Genom kursen diskuteras ledarens roll för utveckling, effektivitet och välmående hos andra människor. Detta görs dels avseende ledarskap generellt men även specifikt mot studentens eventuella roll som ledare.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Kursens undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier, workshops och via högskolans lärplattform.

Betygsskala

Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Examinationsformer

Kursen examineras genom en individuell hemtentamen samt seminarier.

1801: Individuell hemtentamen, 5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

2501: Seminarium I, 0,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2505: Seminarium II, 0,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2503: Seminarium III, 0,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2504: Seminarium IV, 0,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2502: Seminarium V, 0,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Gjerde, S. Coaching. Vad – varför – hur. Studentlitteratur, 2012.


Lindwall, Magnus, Weman-Josefsson, Karin & Stenling, Andreas. Motivation inom träning hälsa och idrott- Ett självbestämmande perspektiv. Studentlitteratur, 2019.


Miller, William. M., & Rodnick, Stephen. Motiverande samtal: att hjälpa människor till förändring. Natur & Kultur, 2024.


Papaioannou, Athanasios. G. & Hackfort, Dieter. Routledge Companion to Sport and Exercise Psychology. Global perspectives and fundamental concepts. Routledge, 2014 (valda delar).


Referenslitteratur


Andersen, Mark. B., & Ivarsson, Andreas. A methodology of loving kindness: how interpersonal neurobiology, compassion and transference can inform researcher-participant encounters and storytelling. Qualitative Research in Sport, Exercise and Health, 8, 1-20, 2016.


Edler, Karolina, Sjöström, Malin, Gustafsson, Henrik, & Claeson, Andreas. Motiverande samtal. Handbok för coacher och tränare inom idrotten. SISU Idrottsböcker, 2015.


Ytterligare litteratur och artiklar kan tillkomma.