Multimodalt betydelseskapande, 7,5 hp
Multimodal Meaning Making, 7.5 credits
Kurskod: SV4022
Akademin för lärande, humaniora och samhälle
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-06 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Svenska språket, Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G1F)Behörighetskrav
Kurserna Svenska språkets struktur 7,5 hp, Språket i det digitala samhället 7,5 hp, Global kultur och kommunikation 7,5 hp samt ytterligare 15 hp inom huvudområdet svenska språket.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i programmet Strategisk svenska – digital kommunikation, forensik och marknadsföring 180 hp.
Mål
Studenten ska under kursen utveckla kunskaper om språkets roll i marknadsföring med fokus på språkligt betydelseskapande i multimodala sammanhang. Studenten ska också utveckla kunskaper om hur språklig utformning får konsekvenser för såväl varumärkesidentiteter som samhällsnormer. Vidare ska studenten utveckla förmåga att analysera multimodala, marknadsförande texter, kritiskt värdera sådana texters funktionalitet i förhållande till specifika kommunikationssituationer, liksom att föreslå och motivera lämplig språklig utformning.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för några centrala teorier och begrepp inom semantiskt och semiotiskt betydelseskapande, multimodalitet, representation, normer, identitetsskapande och socialkonstruktivism
Färdighet och förmåga
- genomföra analyser av språkbruk, bildbruk och textuella strukturer i marknadsförande texter och reflektera kring dessa med hjälp av teoretiska begrepp
- formulera och motivera förslag på språklig utformning inom ett multimodalt, marknadsförande sammanhang
- resonera kring språkets och de kommersiella namnens roll i marknadsföring av produkter, tjänster och platser, samt identifiera hur språklig utformning både påverkar och påverkas av olika kommunikationssituationer
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt reflektera kring konsekvenser av språklig utformning i förhållande till såväl varumärkesidentiteter som sociala strukturer inklusive genus och mångfald
- bedöma marknadsförande texters funktionalitet utifrån olika kommunikationssituationer och verksamhetsspecifika mål
Innehåll
Kursen behandlar multimodalt betydelseskapande och sätter fokus på hur språk, bild, text och kontext samverkar. Under kursens gång får studenten möjlighet att träna sin förmåga att analysera och kritiskt diskutera multimodala, marknadsförande texter (såsom digitala annonser, kampanjer och webbtexter liksom tryckta broschyrer och affischer). Analyser av språkbruk, bildbruk och textstrukturer sätts i relation till teorier kring betydelseskapande, multimodalitet, representation, normer, identitetsskapande och socialkonstruktivism. Perceptionen av multimodala texter diskuteras och visualiseras genom eye-tracking. Vidare ingår kritiska diskussioner om konsekvenserna av språkliga och textuella val samt kommunikationssituationens påverkan på texters betydelsepotential och funktionalitet. I ett särskilt moment behandlas egennamn som betydelseskapande resurs i marknadsföringen av företag, produkter och platser. Här genomförs också en mindre projektuppgift i samverkan med arbetslivet.
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och workshoppar.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras genom skriftliga inlämningsuppgifter med tillhörande responsverksamhet samt projektarbete i grupp. För betyget Godkänd på hel kurs krävs att båda examinationer är godkända. För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs att den individuella examinationen är väl godkänd.
2501: Projektarbete, 2 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2502: Skriftlig examination, 5,5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Aldrin, Emilia & Gustafsson, Linnea. Människans möte med kommersiella namn: en pilotstudie med den nya metoden eye-tracking. I: Syrjäläa, Väinö, Ainiala, Terhi & Gustavsson, Pamela (red.) Namn och gränser. Rapport från den sjuttonde nordiska namnforskarkongressen den 8–11 juni 2021. (NORNA-rapporter 100) NORNA-förlaget, 2023. S. 191–205.
Baranov, Ilia. Who wants to live forever: Survival analysis in names research. I: Onomastica Uralica 10, 2018, . 111–136. (Länk tillgänglig via högskolans lärplattform)
Björkvall, Anders. Den visuella texten. Multimodal analys i praktiken. (Ord och stil 40.) Hallgren & Fallgren, 2009.
Gustafsson, Linnea. Sminknamn som identitetsskapande textresurs. I: Löfdahl, Maria, Waldispühl, Michelle & Wenner, Lena (red.) Namn i Skrift. Handlingar från NORNA:s 48:e symposium i Göteborg den 29–30 november 2018. (NORNA-rapporter 98.) Meijerbergs institut för svensk etymologisk forskning/NORNA-förlaget, 2020. S. 97–111. (Länk tillgänglig via högskolans lärplattform)
Järlehed, Johan, Löfdahl, Maria, Milani, Tommaso, Nielsen, Helle Lykke & Rosendahl, Tove. Språkliga hierarkier i Göteborg – en intersektionell och jämförande analys av finskans och somaliskans (o)synlighet och status. I: Ericsson, Stina, Grahn, Ingalill & Karlsson, Susanna (eds.)* Språklig mångfald. Rapport från ASLA-symposiet i Göteborg, 23–24 april 2020*. S. 131–154.
Lawes, Rachel. Using semiotics in marketing. 2nd edition. Kogan Page, 2023.
Nord, Andreas. Textilierna, textilarbetaren och du. En multimodal analys av en broschyr om miljömärkt textil. I: Helgesson, Karin m.fl. (red.) Text och kontext. Perspektiv på textanalys. Gleerups, 2017. S. 147–162.
Rehnberg, Hanna Sofia. ”Företagsgrundaren som välgörare, affärsman eller entreprenör. Betydelsen av hjältens projekt för företagets identitetsbygge i varumärkesberättelser.” I: Lindström, Jan m.fl. (red.) Svenskans beskrivning 33. Helsingfors universitet, 2014. S. 395–405.
Riemer, Nick. Introducing Semantics. Cambridge University Press, 2010. (delar läses enligt anvisning).
Sjöblom, Paula & Hakala, Ulla, Toponyms and place heritage as sources of place brand value. I: Onomastica Uralica 10, 2018, S. 137–148. (Länk tillgänglig via högskolans lärplattform)
Dessutom kan ytterligare korta texter tillkomma enligt examinators anvisningar.
Referenslitteratur
Regeringskansliet: Marknadsföringslagen (SFS 2008: 486)
Regeringskansliet: Språklagen (SFS 2009:600).
Språkrådet. Myndigheternas skrivregler, 8. uppl. (el. senare), Fritzes, 2014.
E-delegationen. Myndigheters användning av sociala medier. 2010.