Mentorskap för ingenjörer, 7,5 hp
Mentorship for Engineers, 7.5 credits
Kurskod: IE2016
Akademin för företagande, innovation och hållbarhet
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-10-23 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav. (G1N)Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ges som en fristående kurs.
Mål
Kursens mål är att studenten utvecklar sin ledarskapsförmåga genom att knyta samman teoretiska, erfarenhetsbaserade och praktiska perspektiv på mentorskap och ingenjörens arbete. Samspelet mellan teori och praktik står i fokus och målet är ett ömsesidigt utbyte där adept (normalt student) och mentor (normalt yrkesverksam som ingenjör eller annan yrkesverksamhet av intresse) har möjlighet både till yrkesmässig och personlig utveckling.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra vad ett mentorskap ömsesidigt kan ge och hur det kan utveckla både mentor och adept
- redogöra för den kreativa och utvecklande dialogen mellan mentor och adept
Färdighet och förmåga
- planera och genomföra ett mentorskap både såsom adept och mentor
- hantera situationer där samarbetet mentor och adept inte fungerar
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera och förhålla sig till olika situationer avseende lämplighet med mentorsprogram
Innehåll
Kursen består till stor del av reflekterande erfarenhetsutbyten där teoretiska perspektiv på ingenjörsarbete, kommunikation, feedback och konflikthantering ges möjlighet att få en praktisk anknytning. Kursen innehåller också strukturerade gemensamma sammankomster utifrån väsentliga teman i mentorskap och ingenjörsarbete, till exempel roller i relationen mellan mentor och adept, handledning, personlig utveckling, lyhördhet med mera.
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisningen baseras på obligatoriska föreläsningar, seminarier och/eller gruppövningar och på reflektioner i adept/mentorsrelationen.
Betygsskala
Examinationsformer
Undervisningen baseras på seminarier och gruppövningar och på reflektioner i relationen mentor och adept. Examinationen sker dels individuellt, och dels i adept/mentorsrelationen, i form av skriftliga inlämningsuppgifter.
2001: Kursplanering, 2 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2002: Reflektion, 3,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2003: Kursutvärdering, 2 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Ca. 200 sidor valfri litteratur tillkommer.