Hälsa och livsstil II, 7,5 hp
Health and Lifestyle II, 7.5 credits
Kurskod: FOHL011
Akademin för hälsa och välfärd
Nivå: Forskarnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-12-02 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Forskarutbildningsområde
Behörighetskrav
Examen på avancerad nivå med relevans för forskarutbildningsområdet hälsa och livsstil samt forskarutbildningskursen Hälsa och livsstil I 7,5 hp.
Mål
Kursens övergripande mål är att doktoranden utifrån ett interdisciplinärt perspektiv ska tillägna sig fördjupade kunskaper kring människors hälsa och livsstil utifrån ett individ-, grupp-, organisation- och samhällsperspektiv. Vidare är målet att utveckla doktoranden förmåga att på ett kritiskt och självständigt sätt problematisera, syntetisera och på så sätt generera ny kunskap inom området hälsa och livsstil. Ett ytterligare kursmål är att doktoranden uppvisar medvetenhet om utmaningar och dilemman relaterade till hälsa och livsstil utifrån ett socialt hållbarhetsperspektiv och global etik. Kursen fokuserar samtidig på forskning och syftar till att ge en grundläggande förståelse för forskningsfronten inom ämnet hälsa och livsstil.
Efter avslutad kurs ska doktoranden kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för centrala dimensioner av social hållbarhet i relation till hälsa och livsstil
- redogöra för social inkludering respektive exkludering i samhället på individ-, grupp- och samhällsnivå
Färdighet och förmåga
- diskutera huvuddragen inom global etik för att nå social hållbarhet
- diskutera och reflektera hur social inkludering och delaktighet på individ-, grupp- och samhällsnivå- påverkar förutsättningar för människors hälsa och livsstil.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt reflektera över aspekter rörande hälsa och livsstil i relation till social hållbarhet ur ett globalt etiskt perspektiv
- reflektera över kursinnehållet i relation till det egna doktorandprojektet
Innehåll
Kursen innehåller såväl kritiska perspektiv som tillämpade perspektiv på hälsa och livsstil. Kunskap om hållbar utveckling och Agenda 2030 samt social tillhörighet är teman som behandlas. Vidare diskuteras individers, gruppers och samhällets etiska handlande och ansvar.
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisningen är förlagd vid campus Halmstad. Den är tidsmässigt koncentrerad kring ett fåtal undervisningstillfällen (heldagar) och bygger på aktivt deltagande och närvaro. Undervisningen är varierad och sker i form av lärarledda föreläsningar/seminarier med eller utan stöd av informations- och kommunikationsteknik, diskussionsseminarier och gruppövningar, peer teaching och peer review samt individuell handledning
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras genom ett individuellt skriftligt utkast samt en individuell skriftlig rapport.
Den skriftliga rapporten ska genomgå en peer-review-process innan inlämning.
2201: Studieuppgift I - skriftligt utkast, 2 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2204: Studieuppgift II - skriftlig rapport, 5,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Farrer L, Marinetti C, Kuipers Cavaco Y, Costongs C. Advocacy for health equity: a synthesis review. 2015
Marmot M. Universal health coverage and social determinants of health. The Lancet, 2013;382 (9900):1227–8. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(13)61791-2.
Miola A, Schlitz F. Measuring sustainable development goals performance: How to monitor policy action in the 2030 Agenda implementation? Ecological Economics, 164, 1-10. 2019
May, Vanessa. Self, Belonging and Social Change. Sociology 45 (3) 363–378, 2011
Roberts M J, Reich M R. Ethical analysis in public health. The Lancet, 359, 1055-1059. 2002
Witoszek, Nina & Midttun, Atle. Sustainable Modernity. The Nordic Model and Beyond. Routledge, 2018. (Valda kapitel. Tillgänglig via https://www.routledge.com/Sustainable-Modernity-The-Nordic-Model-and-Beyond-1st-Edition/Witoszek- Midttun/p/book/9781138718210)
Utöver den obligatoriska litteraturen ovannämnd förekommer ytterligare cirka 500 sidor som väljs i anslutning till det enskilda uppsatsämnet (skriftligt inlämningsarbete).