Sök Stäng
Kursplan

Ledarskap, kommunikation och konflikthantering, 15 hp

Classroom Management, Communication and Conflict Management, 15 credits

Kurskod: UV8046

Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Nivå: Avancerad nivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-11 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (A1N)

Behörighetskrav

Lärares professionsuppdrag 15 hp.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i Kompletterande pedagogisk utbildning (KPU) - ämneslärare årskurs 7-9, 60 hp och Kompletterande pedagogisk utbildning (KPU) - ämneslärare gymnasieskolan, 60 hp.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten ska utveckla förståelse för lärande och ledarskap som centrala aspekter av lärarprofessionen. Vidare ska studenten utveckla kunskap och förmåga att leda grupper och individer på ett sätt som skapar goda förutsättningar för alla elevers utveckling och lärande.


Med utgångspunkt i vetenskaplig forskning, teoribildning och styrdokument, samt i studentens egna erfarenheter från den verksamhetsförlagda utbildningen, ska studenten utveckla kunskap och förmåga att beskriva, problematisera och skapa förutsättningar för att hantera ledarskap i klassrummet. Vidare ska studenten utveckla ett professionellt förhållningssätt till elever, vårdnadshavare och övrig skolpersonal. Studenten ska även utveckla kunskap om strategier för att kunna hjälpa eleven att bli medveten om sin kunskap, sitt lärande och sin utveckling. Kursens mål omfattar de stadier och det/de ämne/ämnen studentens utbildning ger behörighet för.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:



Kunskap och förståelse

  • redogöra för sådana ämneskunskaper och kunskaper i ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och yrkesutövning, inbegripet såväl brett kunnande inom sitt/sina ämnes huvudområde som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av detta område
  • redogöra för strategier för att leda aktiviteter med elever utifrån teorier om ledarskap, grupprocesser, sociala relationer och konflikthantering
  • beskriva och analysera olika former av bedömning och betygsättning av elevers prestationer i relation till nationella styrdokument och forskning


Färdighet och förmåga

  • utifrån olika didaktiska synsätt på lärande och kunskap samt utifrån elevers kunskaper och erfarenheter tillämpa varierad undervisning inom det eller de ämnen och den verksamhet utbildningen ger behörighet för och därigenom skapa förutsättningar för alla elever att lära och utvecklas
  • redogöra för skilda former av hur observation, dokumentation och analys av elevers prestationer i förhållande till verksamhetens mål kan struktureras och och ge exempel på hur skilda former av observation, dokumentation och analys av elevers prestationer kan kommuniceras till elever, vårdnadshavare och annan skolpersonal
  • beskriva och analysera nuvarande styrdokument och regelverk som syftar till att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av elever
  • kommunicera och reflektera kring frågor som rör identitet, sexualitet och relationer
  • på adekvat svenska kommunicera skriftligt och muntligt i enlighet med akademiska normer samt i tal och skrift med elever, handledare och annan personal i den pedagogiska verksamheten


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • utifrån självkännedom och empati förhålla sig professionellt gentemot elever och deras vårdnadshavare
  • utifrån sin nuvarande kompetens identifiera och reflektera kring sitt behov av att utveckla ytterligare kunskaper och färdigheter inom ledarskap, kommunikation och konflikthantering

Innehåll

Teorier, modeller och begrepp om ledarskap, kommunikation, grupprocesser och sociala relationer behandlas och sätts i relation till skolors arbete och gällande styrdokument. Vikten av studenters förmåga att leda och kommunicera i för verksamheten relevanta situationer lyfts fram. Bemötande och kommunikation vid svåra samtal såsom utvecklingssamtal och samtal som berör identitet, sexualitet, konflikter och mobbning behandlas specifikt. Kursen behandlar och problematiserar skolans värdegrundsuppdrag där strategier för att stödja sociala relationer och redskap för konflikthantering ingår. Jämställdhets- och jämlikhetsperspektivet beaktas och kommuniceras, liksom förebyggande åtgärder mot kränkande behandling.
Kursen innehåller 7,5hp UVK och 7,5hp VFU.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Undervisningen sker genom föreläsningar, workshoppar och seminarier. Undervisning sker både på campus och via Högskolans digitala lärplattform.

Betygsskala

Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Examinationsformer

Kursen examineras i flera delar. För det första med en individuell skriftlig salstentamen, för det andra med muntliga seminarier med skriftlig individuell inlämning och för det tredje med VFU inklusive för- och efterseminarium.


För att uppnå betyget G krävs att alla examinationer är godkända och för betyget VG krävs därutöver betyget VG på samtliga examinationsmoment där betyget VG är möjligt att erhålla. Efter genomförd VFU med betyget Underkänd har studenten rätt till ytterligare en VFU-period. Om studenten inte närvarar eller kontaktar sin VFU-skola vid frånvaro ges betyget Underkänt.

2303: Verksamhetsförlagd utbildning (VFU), inklusive för- och efterseminarium, 7,5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

2401: Skriftlig tentamen, 4,5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

2402: Seminarier med skriftlig inlämning, 3 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Övriga föreskrifter

För tillträde till kurs som innehåller VFU ska studenten ha genomfört föregående kurser med VFU med godkänt betyg. I de fall studenten visar så pass grov oskicklighet under VFU:n att elever eller personal riskerar att skadas ska VFU:n avbrytas i förtid (HSV Rapport 2007:58 R) av examinatorn på kursen. Om VFU:n avbryts i förtid kan examinator efter samråd med VFU-handledare, VFU-ledare och programansvarig besluta att underkänna studenten i förtid. I beslutsunderlaget ska bristerna i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt tydligt finnas dokumenterade och en individuell plan ska upprättas av programansvarig. I planen ska det framgå vilket stöd studenten kan få samt när och hur bristerna i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt ska kontrolleras för att denne ska få återuppta verksamhetsförlagd utbildning (VFU), vilket är begränsad till ytterligare ett tillfälle.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Colnerud, Gunnel. Läraryrkets etik och värdepedagogiska praktik. Liber AB, 2017


Cummins, Jim. Flerspråkiga elever: effektiv undervisning i en utmanande tid. Natur & Kultur, 2017


Friends. Agera mera – en antologi om mobbning (red: Johansson, Björn. & Thornberg, Robert.). Friends, 2020


Frisén, Ann & Berne, Sofia. Nätmobbning: handbok för skolan. Natur & Kultur, 2016


Kotte, Elaine. Inclusive Education and Teachers´ Perception of Lessons Work from a Student Inclusive Perspective. Sisyphus Journal of Education, Vol. 9, No. 3, November-February, pp. 56-71, 2021


Skolinspektionen. Skolans arbete för att säkerställa studiero – det räcker inte att det är lugnt, eleverna måste lära sig något också. Skolinspektionen, 2016


Skolinspektionen. Skolors arbete med trygghet och studiero – Tematisk analys. Skolinspektionen, 2020


Skolverket. Kommentarer till allmänna råd om utvecklingssamtalet och den skriftliga individuella utvecklingsplanen. Skolverket, 2022. Tillgänglig på www.skolverket.se


Skolverket. Kommentarer till allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram. Skolverket, 2022. Tillgänglig på www.skolverket.se


Skolverket. Främja, förebygga, upptäcka och åtgärda – Hur skolan kan arbeta mot diskriminering och kränkande behandling. Skolverket, 2019


Thornberg, Robert. Det sociala livet i skolan. Socialpsykologi för lärare. 3 uppl. Liber AB, 2020


Vetenskapliga artiklar och styrdokument från Skolverket tillkommer enligt lärares hänvisningar.


Obligatorisk litteratur i VFU


Alvén, Fredrik & Bohlin, Senait. På väg mot läraryrket – en handbok för den verksamhetsförlagda utbildningen. Liber AB, 2021


Cajvert, Lilja. VFU i praktiken – Studentens handbok för verksamhetsförlagd utbildning. Studentlitteratur AB, 2020


Referenslitteratur


Allodi, Mara. W. (Red.) Specialpedagogik för lärare. Natur & Kultur, 2021


Andrée, Maria., Carlgren, Ingrid., Bladh, Gabriel & Tväråna, Malin. (Red.) Ämneslärarens arbete – didaktiska perspektiv. Natur & Kultur, 2021


Karlberg, Martin & Samuelsson, Marcus. (Red.) Ledarskap, sociala relationer och konflikthantering för lärare. Natur & Kultur, 2021


Lundgren, Ulf, P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (Red.) Lärande, skola, bildning. 5 uppl. Natur & Kultur, 2020