Sök Stäng
Kursplan

Etik och hållbarhet i digital tjänsteinnovation, 7,5 hp

Ethics and Sustainability in Digital Service Innovation, 7.5 credits

Kurskod: IK8016

Akademin för informationsteknologi

Nivå: Avancerad nivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-18 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Informatik, Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav. (A1F)

Behörighetskrav

Tjänster i det digitala samhället 15 hp, Ny forskning inom digital tjänsteinnovation 7,5 hp. Engelska 6.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i Masterprogram i digital tjänsteinnovation, 120 hp. Kursen ges även som fristående kurs.

Mål

Kursens mål är att studenten ska kunna uppvisa fördjupad kunskap i etiska och hållbarhetsrelaterade problemställningar vid digital tjänsteinnovation. Detta inbegriper att studenten utvecklar kunskap om och förmågan att tillämpa teorier, metoder och ramverk som utgår från etiska perspektiv och stödjer hållbar utveckling. Dessutom ska studenten kunna operationalisera och implementera digitala tjänsteinnovationer där hållbarhet och etik är en integrerad del av lösningen, samt identifiera och artikulera när detta inte sker.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:



Kunskap och förståelse

  • på ett fördjupat sätt redogöra för innebörden av etiska och hållbarhetsrelaterade perspektiv
  • redogöra för genusteoretiska perspektiv och beskriva hur och varför dessa teorier är relevanta för digital tjänstedesign


Färdighet och förmåga

  • tillämpa teorier, ramverk och begrepp för att analysera exempel på etiska problem i fall av digital tjänsteinnovation
  • presentera analys av en designartefakt ur hållbarhetsperspektiv


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt reflektera över hur publicerad forskning med relevans för digital tjänsteinnovation tar hänsyn till olika aspekter av hållbar utveckling
  • mot en teoretisk bakgrund urskilja och diskutera etiska ställningstaganden i relation till en designartefakt

Innehåll

Kursen består av två delar. Under den första delen av kursen arbetar studenten med att utveckla djupare förståelse för etik- och hållbarhetsperspektiv på digital tjänsteinnovation. Under den andra delen av kursen tillämpar studenten sina kunskaper genom att föra en kritiskt analyserande diskussion kring en designartefakt.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs på engelska.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och workshoppar.

Betygsskala

Sexgradig skala, bokstavsbetyg (FA): Underkänd (F), Tillräckligt (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B), Utmärkt (A)

Examinationsformer

Examination består av en skriftlig gruppinlämning, hemuppgiften analys av designartefakt som presenteras muntligt samt ett seminarium baserat på vetenskapliga artiklar.

2003: Seminarium, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2401: Skriftlig tentamen, 2 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2402: Analys av designartefakt, 4 hp
Sexgradig skala, bokstavsbetyg (FA): Underkänd (F), Tillräckligt (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B), Utmärkt (A)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Bardzell, J., and Bardzell, S. (2013). "What Is Critical About Critical Design?," Proceedings of the SIGCHI conference on human factors in computing systems: ACM, pp. 3297-3306.


Bardzell, J., Bardzell, S., Lazar, A. and Su, N.M., (2019), “(Re-) Framing Menopause Experiences for HCI and Design.” In Proceedings of the 2019 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, pp. 1-13.


Bocken, N., Short, S., Rana, P. & Evans, S. (2014). A literature and practice review to develop sustainable business model archetypes.Journal of Cleaner Production. 65, 42-56.


Hansson, L. Å. E. J., Cerratto Pargman, T., & Pargman, D. S. (2021). A Decade of Sustainable HCI: Connecting SHCI to the Sustainable Development Goals.In Proceedings of the 2021 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (pp. 1–19). Association for Computing Machinery.


Hassan, N., Mingers, J., and Stahl, B. 2018. "Philosophy and Information Systems: Where Are We and Where Should We Go?," European Journal of Information Systems (27:3), pp. 263-277.


Jasanoff, S. (2016). The Ethics of Invention: Technology and the Human Future. WW Norton.


Moreno, M., De los Rios, C., Rowe, Z., & Charnley, F. (2016). A conceptual framework for circular design. Sustainability: Science Practice and Policy, 8(9), 937.


Schaltegger, S., Hansen, E. & Li.deke-Freund, F. (2016): “Business models for sustainability: Origins, present research, and future avenues”, Organization & Environment, Vol. 29(1): 3-10.



Ytterligare litteratur i form av artiklar tillkommer enligt anvisningar inom kursen. Studenten söker även kompletterande litteratur.